• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the Development of Data Interpretation Ability through Meta-understanding of Data Interpretation Perspectives

Research Project

Project/Area Number 20K02847
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

MIYAMOTO Naoki  茨城大学, 教育学部, 准教授 (20736318)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2023: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywordsデータ解釈 / データ解釈観 / 方略についての知識 / 手続的知識 / データ解釈方略 / データ解釈能力 / 方略としての知識 / メタ理解
Outline of Research at the Start

本研究は、理科教育において重要な課題であるデータ解釈能力の育成に関するものである。「方略としての知識」といったメタ理解を踏まえて、「データ解釈観」を促進させ、授業実践を通してデータ解釈能力の育成を目指す研究である。まず、科学論を中心にして「データ解釈観」を描出し、「データ解釈観」とメタ認知的知識である「方略についての知識」との関連を明らかにする。次に、「データ解釈観」を「方略についての知識」として身に付けさせる授業を構想・実践し、さらに、身に付けた「データ解釈観」を駆使できるようなデータ解釈能力を育成する授業を構想・実践する。以上から、メタ理解によるデータ解釈能力の育成を実現する。

Outline of Final Research Achievements

In curriculums in Japan and overseas, the development of data interpretation ability is emphasized and important for students’ scientific inquiry. This research thus treated a “data interpretation perspective” as “strategic knowledge,” which is metacognitive knowledge, and conducted classes introducing this strategic knowledge in order to develop the data interpretation ability of students. Specifically, we designed and practiced classes in which students acquire and understand strategic knowledge and develop their data interpretation ability through application of such knowledge. As a result, we were able to develop their data interpretation ability.In addition, we were able to elucidate the actual state of recognition of procedural knowledge, which is strategic knowledge.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

データ解釈能力育成の指導方略は多々あるが、メタ認知的知識である「方略についての知識」を導入し、データ解釈能力を育成する指導方略の一つを提案できた。このことに研究成果の学術的意義がある。この指導方略は、主体的・対話的で深い学びに誘う授業改善にも役立つ。さらに、「方略としての知識」を獲得・理解させ、この「方略としての知識」を適用する科学的探究の場面でデータ解釈能力の発揮が今後期待できる。一方、研究成果の社会的意義として、社会的事象への「方略としての知識」の転移も期待できる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2024

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results)

  • [Journal Article] Developing Data Interpretation Abilityby Applying “Knowledge About Strategies” in Junior High School Science Classes2024

    • Author(s)
      Naoki MIYAMOTO
    • Journal Title

      International Journal of Curriculum Development and Practice

      Volume: 26 Issue: 1 Pages: 61-78

    • DOI

      10.18993/jcrdaen.26.1_61

    • ISSN
      1344-4808, 2424-1415
    • Year and Date
      2024-03-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] データ解釈方略における生徒の認識 ―手続的知識に着目にして―2024

    • Author(s)
      宮本直樹
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 73 Pages: 115-124

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi