• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Constructing models of implicit and explicit processes of mental state attribution and development

Research Project

Project/Area Number 20K14155
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

Furumi Fumikazu  静岡大学, 教育学部, 講師 (70771848)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords心の理解 / 発達 / エージェンシー / ロボット / 表情認知 / マスク / COVID-19 / 色 / VR
Outline of Research at the Start

本研究では,人が対象に心を感じるようになる発達プロセスとそのメカニズムの解明を目的とする。成人はどのような見た目でどのような動きをしている相手に心を感じるのかをまず明確にする。その上で子どもや赤ちゃんについても,どのような相手に心を感じる傾向があるのかを明らかにする。これらを明らかにすることによって,教育場面におけるロボットを用いたコミュニケーション能力の学びなどの効果に大きな示唆を与えることができる。

Outline of Final Research Achievements

We examined what kind of mental states adults and children attribute to a humanoid robot and a communication robot based on their appearance in photos or actions in videos. The results revealed that adults were more likely to attribute positive mental states to robots when watching videos of them in action compared to merely seeing photos. Conversely, children showed no significant difference in mental states attribution towards robots based on photos or videos. However, their perception of whether communication robot was alive was influenced by watching videos.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでの研究では,ロボットの外見がヒトに近いほど,ロボットに心を帰属しやすいことが明らかになっていた。本研究は,成人は,ロボットの外見がヒトに近いほど,成人に特徴的とされるヒトのネガティブな側面に関する心を帰属しやすく,外見がシンプルなほど、幼児に特徴的とされるヒトのポジティブな側面に関する心を帰属しやすくなるという知見を提供することで,より詳細なロボットへの心の帰属傾向を明らかにすることで学術的意義があったと言える。また,本研究の知見は,社会におけるロボットの活用に関しても,ロボットのどのような外見と動作がポジティブな印象を与えやすいかの手がかりともなり,社会的意義もあったと言える。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] University College London(英国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Can Preschoolers Recognize the Facial Expressions of People Wearing Masks and Sunglasses? Effects of Adding Voice Information2023

    • Author(s)
      Furumi Fumikazu、Fukazawa Minori、Nishio Yumiko
    • Journal Title

      Journal of Cognition and Development

      Volume: 24 Issue: 5 Pages: 623-635

    • DOI

      10.1080/15248372.2023.2207665

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Taking the perspectives of many people: Humanization matters2020

    • Author(s)
      Ye Tian、Furumi Fumikazu、Catarino da Silva Daniel、Hamilton Antonia
    • Journal Title

      Psychonomic Bulletin & Review

      Volume: - Issue: 3 Pages: 888-897

    • DOI

      10.3758/s13423-020-01850-4

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 病気感染についての予測の発達:成人と幼児の比較から2023

    • Author(s)
      古見文一・西尾祐美子
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の幼児の感情理解の発達:日本語版TEC(Test of Emotion Comprehension)を用いた検討2023

    • Author(s)
      溝川藍・子安増生・古見文一
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ASD男性を夫にもつ妻の実態と支援:子どもの有無によるサポートへのアクセスの違い2023

    • Author(s)
      西尾祐美子・古見文一
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] マスクやサングラスを着用した人の表情を幼児は理解できるか?2022

    • Author(s)
      古見文一, 深澤実紀, 西尾祐美子
    • Organizer
      日本赤ちゃん学会第22回学術集会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生の養護性と批判的思考との関連:教育系学部と教育系以外の学部との違いに着目して2022

    • Author(s)
      古見文一, 西尾祐美子
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ロボットの外見と動作が心的状態の帰属に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      古見文一, 森田磨里絵, 西尾祐美子, 板倉昭二
    • Organizer
      日本認知科学会第39回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 内集団バイアスが幼児のマインドリーディングに及ぼす効果2022

    • Author(s)
      古見文一, 西尾祐美子
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ロボットの外見と動作が幼児の心的状態の帰属に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      古見文一, 森田磨里絵, 西尾祐美子, 山口将典, 板倉昭二
    • Organizer
      日本発達神経科学会第11回学術集会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ASD男性を夫にもつ妻の主観的体験と支援ニーズ:インタビュー結果のテキスト分析を通して2022

    • Author(s)
      西尾祐美子・古見文一
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語版感情理解テスト(TEC-J)の適用可能性調査2021

    • Author(s)
      溝川藍・子安増生・古見文一
    • Organizer
      日本心理学会第85会大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] In-group effect on children’s theory of mind use2021

    • Author(s)
      Fumikazu Furumi
    • Organizer
      International Congress of Psychology
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] In-group effect on children's theory of mind use2021

    • Author(s)
      Furumi, F.
    • Organizer
      International Congress of Psychology
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学力は社会性とどのように関連するのか?(1)2020

    • Author(s)
      小林朋子・村山功・古見文一
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学力は社会性とどのように関連するのか?(2)2020

    • Author(s)
      村山功・小林朋子・古見文一
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] はじめよう!国際共同研究2020

    • Author(s)
      古見文一
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 心理学と心理的支援2022

    • Author(s)
      福祉臨床シリーズ編集委員会、岡田 斉、小山内 秀和
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      弘文堂
    • ISBN
      9784335612077
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] はじめての発達心理学2022

    • Author(s)
      古見 文一、西尾 祐美子
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779516498
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 3-5歳児が顔の一部が隠れた相手の表情をどの程度読み取れるかを解明

    • URL

      https://www.shizuoka.ac.jp/news/detail.html?CN=9142

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi