• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Fostering Metacognition in Remedial English Classes

Research Project

Project/Area Number 21K00748
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKindai University

Principal Investigator

Makino Masaki  近畿大学, 法学部, 准教授 (90581174)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsメタ認知 / リメディアル / 英語 / 振り返り学習 / 学習振り返り / リメディアル教育 / 英語教育 / 英語指導法 / 指導力
Outline of Research at the Start

メタ認知の研究は数多くあるものの,英語リメディアル教育におけるメタ認知の研究は豊富とは言えない。むしろあまり例を見ないことより,英語リメディアル教育の研究に携わる研究者や教師がメタ認知に大きく注目していない,あるいはメタ認知の知識を十分に持ち合わせていないという可能性がある。そこで,学生だけではなく教師のサポートにもつながるメタ認知活性化に向けた英語指導法を開発する。

Outline of Final Research Achievements

Metacognition is a critical component of successful learning, this study focuses on this framework for enhancing the English ability of students in remedial English classes. Fostering metacognition supposedly improves students’ skills in monitoring and controlling their cognitive processes. Reflection, for example, is a fundamental part of the plan-monitor-evaluate process; hence, this can be an effective device for metacognitive training. Reflective learning is, therefore, used in remedial English classes to foster students’ metacognition. In each class, students wrote a reflection paper at the end of the class, focusing on three questions: (1) What was the topic of today’s class? (2) What did I not understand or misunderstand? (3) What knowledge did I acquire in today’s class? This exercise confirmed that students’ metacognition improved.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでの英語リメディアル教育では,学生の学習意欲を高める,あるいは英語学習に対する自己効力感を高める指導法についての研究が見られるものの,メタ認知についての研究は多いとは言えない。メタ認知が効果的に働くことにより学習力が大きく伸びるとされているが,自身のこれまでの研究ではリメディアル学生のメタ認知は低い傾向にある。従ってメタ認知を活性化する英語指導法の開発により,英語だけではなくリメディアル学生の学習力が伸びることに期待できる。リメディアル教育の質の向上はユニバーサルな課題であり,本研究結果を世界に向けて発信することは,リメディアル教育に貢献すると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 英語リメディアル授業におけるメタ認知促進の試み2023

    • Author(s)
      牧野眞貴
    • Journal Title

      近畿大学教養・外国語教育センター紀要(外国語編)

      Volume: 14(2) Pages: 101-114

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Reality of On-demand English Learning for University Students with Low English Proficiency2024

    • Author(s)
      Masaki Makino
    • Organizer
      The 9th IAFOR International Conference on Education
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Low English Proficiency University Students' Perceptions of Online language learning2023

    • Author(s)
      Masaki Makino
    • Organizer
      10th International Conference on Language, Literature & Linguistics 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語リメディアル授業における振り返りシートの効果検証-メタ認知に注目して―2023

    • Author(s)
      牧野眞貴
    • Organizer
      全国英語教育学会第48回 香川大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Metacognitive Approach in a Developmental English Class2022

    • Author(s)
      牧野眞貴
    • Organizer
      9th International Conference on Language, Literature & Linguistics 2022(Singapore)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] リメディアル学生の英語学習に対する自己効力感について2022

    • Author(s)
      牧野眞貴
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第17回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Interactional Competence in Online Language Classes During the COVID-19 Phase2022

    • Author(s)
      牧野眞貴
    • Organizer
      2023 Hawaii International Conference on Education
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] スポーツ推薦入学生の学習を振り返る力について(メタ認知的モニタリングの分析より)2021

    • Author(s)
      牧野眞貴
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第16回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Zoom を利用した英語リメディアル授業の現状と課題2021

    • Author(s)
      牧野眞貴
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第13回九州・沖縄支部大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 運動部学生のためスポーツの探求英語入門~英語でスポーツを考えるはじめの一歩~2021

    • Author(s)
      牧野眞貴
    • Total Pages
      63
    • Publisher
      河合塾グループ株式会社KEIアドバンス
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi