• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Why UK university students can play a part in assessment - student submissions at the heart of internal quality assurance

Research Project

Project/Area Number 21K02650
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

TANAKA MASAHIRO  筑波大学, 教育推進部, 准教授 (30423362)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords高等教育 / 内部質保証 / 学生参画 / イギリス / 国際比較研究
Outline of Research at the Start

本研究は,イギリスの「学生意見書」(Student Written Submissions: SWSs)に関する取り組みを我が国は借用すべきか,そして借用するのであれば,どのように借用すべきかを論じるために,①SWSs作成の基本理念,②SWSsの内容,③SWSsを作成する組織体制,④SWSを作成する学生の訓練方法,⑤SWSsで参照する(特に大学から提供された)情報の内容とその管理体制,⑥SWSsの大学側の活用方法,⑦SWSsの改善案への対応状況およびその監査体制などを分析する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to identify how students' unions in the UK engage student representatives in internal quality assurance. Specifically, five case studies were analysed to determine how student representatives are selected, how they are trained and what role they play according to their title. Based on the results of this analysis, this paper presents the following arguments: student representatives participating in internal quality assurance in UK universities are able to use the voice of the whole student body to improve education because students' unions (i) manage the selection and training of student representatives, (ii) define the role of student representatives hierarchically, and (iii) centralise the information obtained from the activities of the student representatives and return this information to the student body as a whole.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の学術的意義は、イギリスの学生組合はなぜ評価の一翼を担えるのか、という学術的な問いに、事例調査を踏まえて答えることができたことである。そして、その成果を踏まえて、日本への示唆を導けたことにも意義があると思われる。
本研究成果の社会的意義は、学生参画に関するFD研修会を自大学だけでなく、他大学においても実施することで、その研究成果を社会に広く還元できたことである。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (4 results) Book (1 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] National Chi Nan University(その他の国・地域)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 内部質保証に参画する学生代表-イギリスの大学の学生組合は、どのように学生代表を参画させているのか-2023

    • Author(s)
      田中正弘
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 23 Pages: 245-260

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高等教育分野の大学院の現状・課題・可能性―高等教育の専門家をどのように養成していくのか―2023

    • Author(s)
      田中正弘・佐藤万知・両角亜希子
    • Journal Title

      高等教育研究

      Volume: 26 Pages: 33-52

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Attitudes and Intentions of Japanese Students and Teachers in Internal Quality Assurance in a Confucian-Heritage Culture2022

    • Author(s)
      Tanaka, Masahiro
    • Journal Title

      The Journal of Educational Innovation, Partnership & Change

      Volume: Vol. 8, No. 2.

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] プログラムレビューへの学生参画―筑波大学の事例から―2022

    • Author(s)
      田中正弘
    • Journal Title

      IDE現代の高等教育

      Volume: No.643 Pages: 42-47

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 学生が作成する評価報告書は質保証にどのような影響を与えているか―スウェーデンとイギリスの『学生意見書』を参考に―2022

    • Author(s)
      田中正弘・武寛子
    • Journal Title

      教育学系論集

      Volume: 第46巻第2号 Pages: 1-16

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 内部質保証に参画する学生代表-イギリスの大学の学生組合は、どのように学生代表を参画させているのか-2023

    • Author(s)
      田中正弘
    • Organizer
      日本高等教育学会第26回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 筑波大学におけるプログラムレビュー 内部質保証への学生参画の試み2022

    • Author(s)
      田中正弘
    • Organizer
      日本高等教育学会第25回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学生が作成する評価報告書は内部質保証にどのような影響を与えているか スウェーデンとイギリスの「学生意見書」を参考に2021

    • Author(s)
      田中正弘・武寛子
    • Organizer
      日本比較教育学会第57回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 国際基準に沿った医学教育分野別評価 アメリカの制度変更が日本の医学部にもたらした影響2021

    • Author(s)
      田中正弘
    • Organizer
      日本高等教育学会第24回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 橋本鉱市・阿曽沼明裕(編著)『よくわかる高等教育論』,112-115頁。2021

    • Author(s)
      田中正弘
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 田中正弘(筑波大学)研究室

    • URL

      https://www.u.tsukuba.ac.jp/~tanaka.masahiro.ft/mtra.html

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 2023 Seminar on Educational Research Exchange of National Chi Nan University and University of Tsukuba2023

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi