• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Multimodal Analysis of the Process for Instructing and Learning Practical Skills in Budo

Research Project

Project/Area Number 21K11500
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

NASHIO Seiji  広島大学, 森戸国際高等教育学院, 准教授 (00466426)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森本 郁代  関西学院大学, 法学部, 教授 (40434881)
傳 康晴  千葉大学, 大学院人文科学研究院, 教授 (70291458)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords間身体的アプローチ / 指導-学習インタラクション / 武道 / マルチモーダル分析 / 実践的指導-学習過程 / 相互行為論 / 形/型 / シミュレーション / 模倣 / 分析的指導 / 理解/把握 / 動作の反復
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、他者と対峙し働きかけることを前提とするインタラクティブな身体技法である武道を対象とし、(1)その技法の実践的指導-学習過程を解明し、(2)今後の実践教育にかかる新たな可能性を模索する上で有効な知見を提供することである。武道の「学びの場」としての側面に着目し、指導者と学習者の身体的相互行為を捉え直す相互行為論的アプローチによって実践的な技術の向上を目指した指導-学習過程を分析・記述する。そこから得られた知見を現場の指導者でも利用可能な資料としてまとめ、今後の実践教育の改善と発展への貢献を目指す。

Outline of Final Research Achievements

This research demonstrated the following facts through a multimodal analysis of the training sessions in Karate, Ju-jitsu, and Taido; 1) the instructions which consist of verbal and bodily conducts not only guide the learners’ practices appropriately but also prompt and support them to approach their ineffable feelings and experiences by themselves, 2) such sensory or empirical essences of practical skills should be grasped and acquired through practices directly, not understood via logical explanations, and 3) the training session in Budo has the organization for acquiring the bodily, sensory, and empirical essences of practical skills comprehensively by repetitive/recurrent practices based on imitations of experts’.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

コロナ禍の影響により、昨今の教育現場ではオンラインでの対応が盛んに試行されているが、本研究の成果は、近年の日本社会に、対面での指導が提供する直接経験による教育効果の重要性を再確認させるものとなるだろう。また、世俗的で曖昧な認識に留まっていた「真似して盗む」や「習うより慣れろ」といった通説、また身体的実践における「心構え」の大切さなどが、実際の指導-学習において有意に機能していることを示唆した。本研究から得られる知見は、武道の稽古に限らず、他の教育場面に新たな指導法・学習法の提案と開発を促し、後世に残すべき様々な実践的技能の伝承に貢献することが期待される。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (2 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 活動を遂行する発話/活動と並行する発話2023

    • Author(s)
      名塩征史
    • Journal Title

      広島大学森戸国際高等教育学院紀要

      Volume: 5 Pages: 1-14

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 身体的実演を伴う教授場面の相互行為分析-アドレス性に注目して-2021

    • Author(s)
      伝康晴
    • Journal Title

      動的語用論の構築へ向けて(田中廣明・秦かおり・吉田悦子・山口征孝編)

      Volume: 3 Pages: 140-161

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 身体的な学びを支える分析的指導:空手の指導におけるマルチモーダルな「わざ」の記述2024

    • Author(s)
      名塩征史
    • Organizer
      シンポジウム「わざ」を伝えるマルチモダリティ:武道・芸道における指導-学習インタラクション
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「模倣」と「模擬」:柔術練習における指導者の志向2024

    • Author(s)
      伝康晴
    • Organizer
      シンポジウム「わざ」を伝えるマルチモダリティ:武道・芸道における指導-学習インタラクション
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 武道の稽古における「模倣」:型の一斉練習における同期の組織化2024

    • Author(s)
      森本郁代
    • Organizer
      シンポジウム「わざ」を伝えるマルチモダリティ:武道・芸道における指導-学習インタラクション
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Multimodal Analysis of Kata-based Training in a Child-oriented Karate Lesson: How to Achieve an Adequate Imitation of an Expert’s Practice2023

    • Author(s)
      Seiji Nashio
    • Organizer
      18th International Pragmatics Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Imitation and simulation in Jiu-jitsu practice: Participants’ orientation toward the organization of the class2023

    • Author(s)
      Yasuharu Den
    • Organizer
      18th International Pragmatics Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Instructing and Learning Kata in Unison: A Multimodal Analysis of a Taido Lesson2023

    • Author(s)
      Ikuyo Morimoto
    • Organizer
      18th International Pragmatics Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「教える」話しぶり/「学ぶ」話しぶり:自他の認識を反映した話し方によって演出される稽古もしくは師弟2023

    • Author(s)
      名塩征史
    • Organizer
      日本認知言語学会第24回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] コミュニケーション活動のタイプ2023

    • Author(s)
      名塩征史
    • Organizer
      社会言語科学会講習会 2023 秋:社会言語科学の方法としての「比較」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] アドレス行動の多様性の実証的分析2023

    • Author(s)
      伝康晴・居關友里子
    • Organizer
      日本語用論学会第26回大会ワークショップ「会話における発話のアドレス性」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 空手の稽古における「型」を用いた学びの仕組み-動きの反復と端的な発語-2023

    • Author(s)
      名塩征史
    • Organizer
      社会言語科学会第47回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 技を伝承する「真似」と「反復」:空手と三味線の稽古場面の対照から2022

    • Author(s)
      名塩征史
    • Organizer
      コミュニケーションの自然誌
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] AIからフィールド、偶然と必然、恩師、反抗心2022

    • Author(s)
      伝康晴
    • Organizer
      日本認知科学会第39会大会オーガナイズドセッション「「生きる」と向き合う私の「生き様」を語る」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 文化の伝承を支える他者との向き合い方2022

    • Author(s)
      伝康晴
    • Organizer
      第14回共創学研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教えるための参加・学ぶための参加 : 年少者向け空手教室における指導 ―学習過程の分析2022

    • Author(s)
      名塩征史
    • Organizer
      ことば・認知・インタラクション10
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 武道における身体化された指導:「相手の身体に触れる」ふるまいの分析から2022

    • Author(s)
      森本郁代
    • Organizer
      日常会話コーパスVII
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 空手の形(かた)の稽古に用いられる「号令」:実在しない相手との「間合い」2021

    • Author(s)
      名塩征史
    • Organizer
      日本認知科学会「間合い」研究分科会第19回研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] The multimodal ritual practices used for organizing transitions between activities in a Budo class: an analysis of a Taido lesson2021

    • Author(s)
      Ikuyo Morimoto
    • Organizer
      17th International Pragmatics Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Instruction by installment: A recurrent format used in teaching Jiu-jitsu techniques2021

    • Author(s)
      Yasuharu Den
    • Organizer
      17th International Pragmatics Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The application of standard melody patterns to instruction in Shamisen lessons: Findings from multimodal analysis of Shamisen practice through simultaneous imitation2021

    • Author(s)
      Seiji Nashio
    • Organizer
      17th International Pragmatics Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi