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Generation of Audio-Visual Contents by Using Harmony for Positive Computing

Research Project

Project/Area Number 21K12084
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 61060:Kansei informatics-related
Research InstitutionKyoto Institute of Technology

Principal Investigator

Hochin Teruhisa  京都工芸繊維大学, その他部局等, 副学長 (00251984)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsポジティブ・コンピューティング / マルチメディア / 感情 / 遷移 / 印象 / 調和 / ウェルビーイング / 視聴覚素材
Outline of Research at the Start

世の中の人々が日々明るい気持ちで生活を送れるようにするために,ポジティブ・コンピューティングのための視聴覚素材の自動生成を試みる.
まず,申請者がこれまで使用してきた画像,音,音楽,動画素材の評価性因子の因子得点を利用して感情モデルにおける評価性因子の有用性を示す.
次に,ある感情に対する視聴覚素材を申請者が構築したシステムを使用して求め,この視聴覚素材を構成するメディア素材の意味的調和や時間的調和を変化させてその感情の近くの感情に対応する視聴覚素材を生成し,これらが同等に使用できるかを,ポジティブ感情への誘導実験により実験的に検証する.

Outline of Final Research Achievements

Multimedia Positive Computing, which brings human beings more positive states through multimedia content, was tried to be realized. To transit one’s initial mood to a more positive mood in the mood space, an algorithm for selecting media content, that corresponds to each mood, in the impression space has been proposed and revised for a smoother transition. It was experimentally shown that positive computing through a series of media contents consisting of sound clips and pictures was possible.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在の社会はストレスの多い社会であり,日常的に効率良くストレスを解消し,ポジティブさを促進する方法の研究は,感性工学的にも社会的にも重要である.本研究では,感情空間中で当初の感情から目的とするポジティブ感情に誘導するためのメディアコンテンツの印象空間上でのスムーズな選出を計算機上で可能とすることができた.また,音と画像で構成されるマルチメディア素材列を用いて実際にポジティブ感情に遷移できることが分かった.マルチメディアデータを用いたポジティブ・コンピューティングが実現できることが分かり大きな意義がある.

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Presentation] 画像と音によるポジティブ感情への誘導時の心拍と瞳孔の変化2024

    • Author(s)
      中村 駿也, 宝珍 輝尚
    • Organizer
      第19回日本感性工学会春季大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Revised Transition Method in Impression Spaces for Multimedia Positive Computing2024

    • Author(s)
      Teruhisa Hochin
    • Organizer
      22nd IEEE/ACIS International Conference on Software Engineering, Management and Applications (SERA 2024)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Positive Computing Using Pictures and Sound Clips2023

    • Author(s)
      Shunya Nakamura, Teruhisa Hohin
    • Organizer
      Computer Information Systems, Biometrics and Kansei Engineering 2023 (ICBAKE 2023)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] マルチメディア・ポジティブ・コンピューティングにおける印象空間の利用について2023

    • Author(s)
      宝珍 輝尚
    • Organizer
      第25回日本感性工学会大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 画像と音を利用したポジティブ・コンピューティング2023

    • Author(s)
      中村 駿也,宝珍 輝尚
    • Organizer
      第18回日本感性工学会春季大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Multimedia Positive Computing Through Transition in Affective and Impression Spaces2022

    • Author(s)
      Teruhisa Hochin
    • Organizer
      2022 23rd ACIS International Summer Virtual Conference on Software Engineering, Artificial Intelligence, Networking and Parallel/Distributed Computing (SNPD2022-Summer)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ポジティブ・コンピューティングのためのマルチメディア素材選出法の改良2022

    • Author(s)
      宝珍 輝尚
    • Organizer
      第24回日本感性工学会大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 感性空間を利用したマルチメディア・ポジティブ・コンピューティング2022

    • Author(s)
      宝珍 輝尚
    • Organizer
      第17回日本感性工学会春季大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ポジティブ・コンピューティングにおける音楽ジャンルの影響の明確化にむけて2022

    • Author(s)
      塩中雄大,宝珍輝尚
    • Organizer
      第17回日本感性工学会春季大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] マルチメディア・ポジティブ・コンピューティングにおける感性空間の利用2021

    • Author(s)
      宝珍 輝尚
    • Organizer
      第23回日本感性工学会大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

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Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

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