Project/Area Number |
21K13587
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
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Keywords | 数学教育 / 推論主義 / 構成主義 / 規範 / 授業実践論 / 研究方法論 |
Outline of Research at the Start |
令和 3 年度は,高校生を対象とした教授実験を行うのに先立ち,成人数名を対象とした模擬授業で負荷テストを行う.これは,ウェアラブルカメラを装着した状態で授業を受けたとしても,身体的負担が十分に小さいことを検証するものである.令和 3 年度の冬から令和 4 年度にかけて,実際に生徒達にウェアラブルカメラを装着させ,教授実験を行う.授業の様子を生徒目線で捉えることにより,授業中の何がどのような経緯で生徒達の規範の構築に寄与しているのかを明らかにする.教育的視点から分析した成果については数学教育の国際誌へ,哲学的視点から分析した成果については哲学の国際誌へ投稿する.
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, we achieved three major outcomes. First, we theoretically demonstrated that, in various theories of mathematics education research, while it is traditionally thought that conceptual content (concept) precedes its name (notion), from the perspective of inferentialism, it is more appropriate to view it as developing in the reverse order. Second, through the analysis of mathematical activities from the inferentialist perspective, it became clear that students face apparent difficulties in recognizing that they are not making correct mathematical inferences, and that becoming aware of this process is crucial for learning mathematics. Third, we theoretically demonstrated that the inferentialist perspective can form the foundational theory of mathematics education research.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果は,小学校・中学校・高等学校における算数・数学の授業を設計する上で大切にすべき点を推論主義の視座から明確化しており,学校教育における算数・数学の授業観をアップデートする可能性を有している.推論主義という哲学が専門的であるがゆえに,一般の学校教員にこの考え方が波及するようにするためには別途工夫が必要であると考えられるが,考え方の基礎を作ったという点で社会的意義がある.また,教科教育研究の成果が一定程度,哲学の分野に還元できることがわかった.一方的に哲学から知見を取り入れるばかりであった教科教育研究の現状に一石を投じるという意味で,学術的意義もある.
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