• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysis of the achievement test using covariance structure analysis for mathematics education compatible with MCC

Research Project

Project/Area Number 21K13610
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionNational Institute of Technology, Kumamoto College

Principal Investigator

Ishida Akio  熊本高等専門学校, リベラルアーツ系理数グループ, 助教 (80633619)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Keywords共分散構造分析 / 探索的因子分析 / 確認的因子分析 / 学習到達度試験 / 国立高専 / 数学教育 / 数学 / 高専教育 / MCC
Outline of Research at the Start

本研究は,研究代表者が所属する高専の数学の学習到達度試験の結果を共分散構造分析という分析手法を用いて分析することにより,学習項目間の因果関係を明らかにすることを目的とする.学習到達度試験は高専教育の質保証として提示されたモデルコアカリキュラムにほぼ対応が取れており,分析にはフリーソフトウェアの統計解析用ソフトウェアRを用いることで,他の高専や高等学校の数学教育にも適用できると考えられるため,数学の教育分野において社会的に大きな意味をもつと考えられる.

Outline of Final Research Achievements

At National Institute of Technology, the Model Core Curriculum (MCC) has been clarified and the achievement test was being conducted to ensure the quality of education, and it is aimed at improving educational content and methods and encouraging students to develop an independent learning attitude. In this study, we focused on the fact that questions of the mathematics achievement test are asked for each learning content that corresponds to MCC, and we used covariance structure analysis to perform analysis without assuming latent variables,exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis those are analysis assuming latent. As a result, we were able to clarify the causal relationship between the contents studied in the lower grades of National Institute of Technology by expressing them in a path diagram with numerical values, and we were able to identify highly relevant learning contents in the data used.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

高専の教育の質の保証を目的とした「モデルコアカリキュラム」に対応した学習項目についての分析結果であり、それらの項目は高校数学と対応する項目が多いことから、数学の試験結果に対する分析方法の一つとして共分散構造分析により様々な分析が出来ることを明らかにした点において意義があるものであり、数学教育に活用できる結果であると考える。また、フリーソフトウェアである統計分析ソフトウェアRを利用したことで、他の高等専門学校や高等学校などでも本研究結果と同様の分析が比較的容易に実行できるため、教学IRの面でも社会的に貢献できたと考える。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2024 2022 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Analysis of Mathematics Scores in Achievement Exam of Information Technology College Students Using Covariance Structure Analysis2022

    • Author(s)
      Ishida A.、the Faculty of Liberal Arts, Kumamoto College, National Institute of Technology, Koshi, Japan、Yamamoto N.、Murakami J.
    • Journal Title

      International Journal of Information and Education Technology

      Volume: 13 Issue: 3 Pages: 417-422

    • DOI

      10.18178/ijiet.2023.13.3.1821

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Rによる学習到達度試験(数学)のSEMを用いた確認的因子分析2024

    • Author(s)
      石田明男、山本直樹、村上純
    • Organizer
      電子情報通信学会総合大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Analysis of Mathematics Scores in Achievement Exam of InformationTechnology College Students Using Covariance Structure Analysis2022

    • Author(s)
      A. Ishida, N. Yamamoto, J. Murakami
    • Organizer
      2022 13th International Conference on Networking and Information Technology (ICNIT2022, held by merging with ACMLC 2022, Bangkok, online)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 共分散構造分析を用いた国立高専学習到達度試験 (数学)の分析2022

    • Author(s)
      石田明男,山本直樹,村上純
    • Organizer
      熊本高等専門学校メガミーティング2022
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 熊本高専メガミーティング2022ポスター発表一覧(オンライン参加者向け)

    • URL

      https://kumamoto-nct.ac.jp/wp/wp-content/uploads/2022/03/megameeting2022-posterSession-20220325a.pdf

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi