Project/Area Number |
21K18559
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 10:Psychology and related fields
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Research Institution | Okayama University |
Principal Investigator |
MATSUI YASUHIRO 岡山大学, 環境生命自然科学学域, 准教授 (90379826)
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Project Period (FY) |
2021-07-09 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
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Keywords | エシカル消費 / 食品ロス / ベイジアンネットワーク / アソシエーション分析 / ナッジ / 行動変容 / 行動モデル / ID-POS / 購買履歴データ / Webアプリケーション / 要因関連 / 購買行動 / ICT |
Outline of Research at the Start |
本研究は、人や社会・環境に配慮して消費者が自ら考える賢い消費行動、いわゆる「エシカル消費」を研究対象とする。パルシステム生活協同組合の組合員を対象として、エシカル消費行動とその関連要因に関するWebアンケート調査及び購買履歴データを統合解析し、エシカル消費行動と購買行動・価値観・認知・態度及び個人属性の間の相互関連を明らかにし、その規定因構造モデルを構築する。モデル構築にあたっては近年分類・予測への有用性が示されている「ベイジアンネットワーク」の手法を適用する。また、スマートフォンによる啓発ツールを開発してランダム化比較試験を実施し、啓発後の追跡調査により啓発効果とその関連要因を明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
By using integrated data from web-based questionnaire and purchase history data from members of Palsystem coop, the authors developed structural models on ethical consumption and purchase behavior of ethical commodities by Bayesian Network, then predicted the behavior modification effects of various enlightenment by sensitivity analyses of models. The influence factors of ethical purchase and specific items bought together with ethical ones were clarified by association analysis. The authors developed a web app for online broadcasting at food corners. To motivate the purchase of discount foods, the authors installed live cameras at food corners of supermarkets and a department store, and delivered the still images of discount foods via the web app in October, 2022 and 2023. By web-based pre-and post-questionnaires for app users and ID-POS data of a participated supermarket, the authors developed structural models on food loss reduction behavior and explored the effects of the activity.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、先進的なデータサイエンス手法を用いてエシカル行動・エシカル商品の購買行動の要因関連を体系的に明らかにし、啓発の働きかけにより期待される効果を定量的に推定した。また産学連携による社会実証の取り組みとして、スーパー等の食品売場に小型カメラを設置し、割引食品の中継画像を配信するスマホ用アプリを開発し、その購入を喚起する食品ロス削減キャンペーンを実施し、Webアンケート調査・ID-POSデータ等を用いて食品ロス削減行動の要因関連モデル構築、効果検証を実施した。これら成果に基づいて効果的な介入策を確立し社会実装を図ることでエシカル消費に対する市民の行動変容を効果的に推進できるものと期待される。
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