Project/Area Number |
22242014
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese language education
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
IMAI Shingo 筑波大学, 人文社会系, 教授 (50346582)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
ITO Sukero 東京外国語大学, 留学生日本語教育センター, 教授 (50242227)
NAKAMURA Yoichi 清泉女学院短期大学, 国際コミュニケーション科, 教授 (70326809)
SAKAI Takako 筑波大学, 人文社会系, 教授 (40215588)
AKAGI Yayoi 山口大学, 大学教育機構留学生センター, 准教授 (30346580)
KIKUCHI Kenichi 東邦大学, 理学部, 准教授 (50270426)
HONDA Akiko 立命館アジア太平洋大学, 言語教育センター, 准教授 (80331130)
NAKASONO Hiromi 島根大学, 外国語教育センター, 准教授 (40314611)
NISIMURA Ryuichi 和歌山大学, システム工学部, 助教 (00379611)
SHINOZAKI Takahiro 千葉大学, 大学院・融合科学研究科, 助教 (80447903)
YAMADA Takeshi 筑波大学, システム情報系, 准教授 (20312829)
YANEHASHI Nobuko 東亜大学, 人間科学部, 准教授 (80609652)
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Research Collaborator |
ISHIZUKA Kenkichi 筑波大学, 大学院・システム情報工学研究科, 大学院生
PHAM Thanh Son 筑波大学, 大学院・システム情報工学研究科, 大学院生
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Project Period (FY) |
2010 – 2012
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2012)
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Budget Amount *help |
¥46,670,000 (Direct Cost: ¥35,900,000、Indirect Cost: ¥10,770,000)
Fiscal Year 2012: ¥8,450,000 (Direct Cost: ¥6,500,000、Indirect Cost: ¥1,950,000)
Fiscal Year 2011: ¥19,240,000 (Direct Cost: ¥14,800,000、Indirect Cost: ¥4,440,000)
Fiscal Year 2010: ¥18,980,000 (Direct Cost: ¥14,600,000、Indirect Cost: ¥4,380,000)
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Keywords | スピーキングテスト / 音声認識 / 自動採点 / アダプティブテスト / 日本語教育 / 教育評価・測定 / CAT / 項目応答理論 / 音声情報処理 / テスト / 教育工学・教材 / 音声・音韻 / 教育評定・測定 / 音声処理情報 / 教育工学・教材・教育メディア |
Research Abstract |
We have developed a computer speaking test for Japanese learners, which automatically evaluates speaking ability on computers. It will be accessible on the internet anytime, anywhere. The automatic scoring system is implemented through speech recognition techniques, which obtains acoustic features from the utterance. The system is a computerized adaptive test based on Item Response Theory, which makes it possible to evaluate the speaking ability with relatively fewer test items by adjusting to the ability of test takers and to the difficulty of the test items.
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