• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Feasibility of Curriculum for Explorative explanation based on Scientific Evidences

Research Project

Project/Area Number 24243077
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

IWANAGA Yasuo  信州大学, 教育学部, 名誉教授 (80015825)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐々 祐之  熊本大学, 教育学部, 准教授 (30315387)
中川 裕之  大分大学, 教育福祉科学部, 准教授 (00450156)
茅野 公穗  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (20400658)
宮川 健  上越教育大学, 学校教育研究科(研究院), 准教授 (30375456)
岩田 耕司  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (90437541)
宮崎 樹夫  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (10261760)
牧野 智彦  宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (10450157)
永田 潤一郎  文教大学, 教育学部, 准教授 (30413909)
青山 和裕  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (10400657)
辻山 洋介  敬愛大学, 国際学部, 講師 (10637440)
水谷 尚人  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (80454643)
小松 孝太郎  信州大学, 教育学部, 准教授 (40578267)
Project Period (FY) 2012-10-31 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥38,480,000 (Direct Cost: ¥29,600,000、Indirect Cost: ¥8,880,000)
Fiscal Year 2015: ¥21,580,000 (Direct Cost: ¥16,600,000、Indirect Cost: ¥4,980,000)
Fiscal Year 2014: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2013: ¥9,490,000 (Direct Cost: ¥7,300,000、Indirect Cost: ¥2,190,000)
Fiscal Year 2012: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Keywords課題探究 / 説明 / 中学校 / 数学 / カリキュラム
Outline of Final Research Achievements

This study firstly defined explorative explanations as activities produced by the interactions among generating propositions (planning/construction), generating explanations (planning/construction), examining/improving/advancing. Next, in all of four content areas of junior high school mathematics (“Number and Expression”, “Geometry”, “Function”, “Handling data”), four kinds of curriculum frameworks corresponding to these areas were developed with reference to the characteristics of explanation peculiar to each area. By applying these frameworks, tables connecting contents with activities along with National curriculum of Japan. Finally, the series of lessons based on the tables were planned and implemented, the feasibility of these curricula was confirmed, and research problems worthy to approach are identified.

Report

(5 results)
  • 2016 Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • 2013 Annual Research Report
  • 2012 Annual Research Report
  • Research Products

    (115 results)

All 2017 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (58 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 22 results,  Peer Reviewed: 26 results,  Open Access: 5 results) Presentation (48 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (6 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Southampton(United Kingdom)

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Hong Kong Baptist University(Hong Kong)

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] Students’ understanding of the structure of deductive proof2017

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Fujita, T. and Jones, K.
    • Journal Title

      Educational Studies in Mathematics

      Volume: 94(2) Issue: 2 Pages: 223-239

    • DOI

      10.1007/s10649-016-9720-9

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:領域「関数」における学習レベルとその移行2016

    • Author(s)
      岩田耕司,宮崎樹夫,牧野智彦,藤田太郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会 春期研究大会

      Volume: 4 Pages: 167-172

    • NAID

      120007100518

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発: 領域「数と式」,「図形」の カリキュラム開発枠組みの精緻化2015

    • Author(s)
      茅野公穂,佐々祐之,宮﨑樹夫,宮川健,中川裕之,岩永恭雄,松岡樂
    • Journal Title

      日本数学教育学会 春期研究大会論文集

      Volume: 3 Pages: 7-12

    • NAID

      120007100515

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:我が国の中学校数学科全領域における開発枠組みの構築2015

    • Author(s)
      岩永恭雄,宮崎樹夫,松岡樂
    • Journal Title

      日本数学教育学会 春期研究大会論文集

      Volume: 3 Pages: 1-6

    • NAID

      120007100514

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:領域「関数」における証明の構成の学習レベル2015

    • Author(s)
      岩田耕司,宮崎樹夫,牧野智彦,藤田太郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会 春期研究大会論文集

      Volume: 3 Pages: 13-18

    • NAID

      120007100516

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 未完成な証明の生成過程の認知的特徴について:ペアによる問題解決過程での「調整」の様相の分析を通して2015

    • Author(s)
      牧野智彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 数学教育学論究臨時増刊

      Volume: 97 Pages: 177-184

    • NAID

      110010007018

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Flow-chart proofs with open problems as scaffolds for learning about geometrical proofs2015

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Fujita, T. and Jones, K.
    • Journal Title

      ZDM

      Volume: 47(7) Issue: 7 Pages: 1211-1224

    • DOI

      10.1007/s11858-015-0712-5

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:領域「資料の活用」の開発枠組みの構築2015

    • Author(s)
      永田潤一郎,青山和裕,辻山洋介,小松孝太郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会 春期研究大会論文集

      Volume: 3 Pages: 19-22

    • NAID

      40022277357

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 数学教育における「操作的証明(Operative proof)」に関する研究(Ⅳ):小学校段階での操作的証明における道具的創成の様相について2015

    • Author(s)
      佐々祐之,藤田太郎
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌 数学教育学研究

      Volume: 21(2) Pages: 49-60

    • NAID

      130007580509

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学習指導要領算数・数学科改訂に向けての検討課題2015

    • Author(s)
      日本数学教育学会教育課程委員会検討WG
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 96 Pages: 12-23

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 証明学習の困難性に関する研究動向2015

    • Author(s)
      牧野智彦
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部紀要

      Volume: 65(1) Pages: 97-104

    • NAID

      40020410776

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Functions of Open Flow-chart Proving in introductory lessons of formal proof2014

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Fujita, T., and Jones, K.
    • Journal Title

      Proceedings of the Joint Meeting of PME 38 and PME-NA 36

      Volume: 4 Pages: 225-232

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 数学的事象に関する課題探究を実現する学力とその可能性:「活用する力」βへの提言2014

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Journal Title

      日本数学教育学会 春期研究大会論文集

      Volume: 2 Pages: 27-34

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 中学校数学における課題探究として証明することのカリキュラム開発:進行状況と授業化の意味・役割2014

    • Author(s)
      宮崎樹夫,永田潤一郎,茅野公穂
    • Journal Title

      日本数学教育学会学会誌『数学教育』

      Volume: 96(9) Pages: 2-5

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:「内容-活動対応表」に基づく授業化の意味・役割2014

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Journal Title

      日本数学教育学会 春期研究大会論文集

      Volume: 2 Pages: 89-92

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「空間図形の平面上への表現と読み取り」において課題探究として証明することの授業化2014

    • Author(s)
      岩田耕司
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌『数学教育』

      Volume: 96(9) Pages: 14-17

    • NAID

      130008019097

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 中学校数学科における論理的に考察し表現する能力の育成について2014

    • Author(s)
      永田潤一郎
    • Journal Title

      文教大学教育学部紀要

      Volume: 48 Pages: 21-29

    • NAID

      40020472179

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 全国学力・学習状況調査の結果に基づく中学校数学科における指導の改善の方向性2014

    • Author(s)
      永田潤一郎
    • Journal Title

      文教大学教育研究所紀要

      Volume: 23 Pages: 43-53

    • NAID

      120006419393

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 数学学習における「練習」に関する一考察:E. Ch. Wittmannの生産的練習の概念に着目して2014

    • Author(s)
      佐々祐之
    • Journal Title

      日本学校教育学会誌学校教育研究

      Volume: 29 Pages: 100-111

    • NAID

      110009970645

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「連続する自然数の和」において課題探究として証明することの授業化2014

    • Author(s)
      佐々祐之・大塚武秀
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌『数学教育』

      Volume: 96(9) Pages: 18-21

    • NAID

      110009857081

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「三平方の定理とその証明」において課題探究として証明することの授業化2014

    • Author(s)
      中川裕之・油井幸樹
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌『数学教育』

      Volume: 96(9) Pages: 30-33

    • NAID

      130008019070

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「平行四辺形の性質」において課題探究として証明することの授業化2014

    • Author(s)
      辻山洋介・油井幸樹
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌『数学教育』

      Volume: 96(9) Pages: 22-25

    • NAID

      110009857082

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Rethinking the discovery function of proof within the context of proofs and refutations2014

    • Author(s)
      Komatsu, K., Tsujiyama, Y., & Sakamaki, A.
    • Journal Title

      International Journal of Mathematical Education in Science and Technology

      Volume: 45(7) Issue: 7 Pages: 1053-1067

    • DOI

      10.1080/0020739x.2014.902135

    • NAID

      120007100998

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 生徒による証明に関する困難性の認知的特徴について2014

    • Author(s)
      牧野智彦
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践総合センター紀要

      Volume: 37 Pages: 89-98

    • NAID

      110009815069

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「平行移動,対称移動及び回転移動」において課題探究として証明することの授業化2014

    • Author(s)
      宮川健・初谷淳
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌『数学教育』

      Volume: 96(9) Pages: 6-9

    • NAID

      130008019055

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 研究者と実践者の協働による‘授業化’の仕組みについて:証明することのカリキュラム開発の事例から2014

    • Author(s)
      宮川健
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 数学教育学論究臨時増刊 第47回秋期研究大会特集号

      Volume: 96 Pages: 177-184

    • NAID

      130008019214

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Functions of proof: a comparative analysis of French and Japanese national curricula and textbooks2014

    • Author(s)
      Miyakawa, T.
    • Journal Title

      Proceedings of the International Conference on Mathematics Research and Development

      Volume: 1 Pages: 333-338

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「基本的な作図」において課題探究として証明することの授業化2014

    • Author(s)
      茅野公穂・嶋田和美・荻原啓一
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌『数学教育』

      Volume: 96(9) Pages: 10-13

    • NAID

      110009857079

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Proof problems with diagrams: An opportunity for experiencing proofs and refutations2014

    • Author(s)
      Komatsu, K., Tsujiyama, Y., Sakamaki, A., & Koike, N.
    • Journal Title

      For the Learning of Mathematics

      Volume: 34(1) Pages: 36-42

    • NAID

      120007100999

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「資料の活用」領域における指導の充実に向けて ―探究プロセスに関するスパイラル指導と確率との関連付け―2014

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      日本数学教育学会

      Volume: 96(1) Pages: 43-46

    • NAID

      130008019001

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学教育における「操作的証明(Operative proof)」に関する研究(III)~操作的証明を取り入れた教授実験を通して~2014

    • Author(s)
      佐々祐之
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌 数学教育学研究

      Volume: 20(1) Pages: 27-36

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:我が国の中学校数学科における必要性と,これまでの成果2013

    • Author(s)
      宮崎樹夫,藤田太郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第1回春期研究大会論文集

      Volume: 1 Pages: 1-8

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:中学校第1学年数学科の領域「数と式」及び「図形」における学習の構想2013

    • Author(s)
      茅野公穂,岩田耕司
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第1回春期研究大会論文集

      Volume: 1 Pages: 9-16

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:中学校第2学年数学科の領域「数と式」及び「図形」における学習の構想2013

    • Author(s)
      宮崎樹夫,佐々祐之,辻山洋介
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第1回春期研究大会論文集

      Volume: 1 Pages: 17-24

    • NAID

      120007100511

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:中学校第3学年数学科の領域「数と式」及び「図形」における学習の構想2013

    • Author(s)
      永田潤一郎,小松孝太郎,中川裕之
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第1回春期研究大会論文集

      Volume: 1 Pages: 25-32

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 全国学力・学習状況調査の結果にみる中学校数学科の指導上の課題2013

    • Author(s)
      永田潤一郎
    • Journal Title

      文教大学教育学部紀要

      Volume: 47 Pages: 89-100

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校数学における証明をよむ活動に関する研究: よむ対象に応じた三つの側面に焦点をあてて2013

    • Author(s)
      茅野公穂
    • Journal Title

      日本数学教育学会『数学教育学論究』

      Volume: 95 Pages: 225-232

    • NAID

      130008019020

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Principles of task design to foster proofs and refutations in mathematical learning: Proof problem with diagram2013

    • Author(s)
      Komatsu, K., & Tsujiyama, Y.
    • Journal Title

      Task Design in Mathematics Education: Proceedings of ICMI Study 22

      Volume: 1 Pages: 471-479

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 未完成な証明をもたらす認知的要因に関する研究動向2013

    • Author(s)
      牧野智彦
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部紀要

      Volume: 64 Pages: 111-118

    • NAID

      110009771589

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] Developing mathematics teacher knowledge: the paradidactic infrastructure of "open lesson" in Japan2013

    • Author(s)
      T. Miyakawa, C. Winslow
    • Journal Title

      Journal of Mathematics Teacher Education

      Volume: 16(3) Issue: 3 Pages: 185-209

    • DOI

      10.1007/s10857-013-9236-5

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幾何領域における証明の存在理由 ~フランスと日本の場合~2013

    • Author(s)
      宮川健
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 数学教育学論究

      Volume: 95 Pages: 345-352

    • NAID

      130008018968

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校数学における確率を捉える枠組みの一提案 ~数学的モデルとしての確率という視点から~2013

    • Author(s)
      五十嵐慶太,宮川健
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 数学教育学論究

      Volume: 95 Pages: 17-24

    • NAID

      130008018989

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本の統計教育における系統性構築に向けた検討と提案2013

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 数学教育学論究

      Volume: 95 Pages: 1-8

    • NAID

      130008019032

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ニュージーランドの教科「数学と統計」について――統計教育先進国の教育制度と日本への示唆2013

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌イプシロン

      Volume: 55 Pages: 39-46

    • NAID

      120005518413

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 課題探究として証明することに関する実践的研究2013

    • Author(s)
      佐々祐之
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 62 Pages: 289-297

    • NAID

      110009659973

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] Principles of task design to foster proofs and refutations in mathematical learning: Proof problem with diagram2013

    • Author(s)
      Komatsu, K., & Tsujiyama, Y.
    • Journal Title

      Proceedings of the 22nd ICMI Study Conference: Task Design in Mathematics Education

      Volume: -

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校数学における代数的証明に関する一考察2013

    • Author(s)
      佐々祐之
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 61 Pages: 15-22

    • NAID

      110009526266

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校数学科における「操作的証明」に関する研究―文字を用いた説明における「操作的証明」の役割―2013

    • Author(s)
      樋脇正幸・佐々祐之
    • Journal Title

      九州数学教育学会誌九州数学教育学研究

      Volume: 19 Pages: 47-57

    • NAID

      40021268862

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 代数的証明の学習における操作的証明の役割2013

    • Author(s)
      佐々祐之
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 30 Pages: 15-22

    • NAID

      110009555274

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] Potentials for Spatial Geometry Curriculum Development with Three-Dimensional Dynamic Geometry Software in Lower Secondary Mathematics2012

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Kimiho, C., Katoh, R., Arai, H., Ogihara, F., Oguchi, Y., Morozumi, T., Kon, M., and Komatsu, K.
    • Journal Title

      International Journal for Technology in Mathematics Education

      Volume: 19(2) Pages: 73-79

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Introducing the structure of proof in lower secondary school geometry: a learning progression based on flow-chart proving2012

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Fujita, T., & Jones, D. K.
    • Journal Title

      Proceedings of the 12th International Congress on Mathematical Education(ICME-12)

      Volume: - Pages: 2858-2867

    • NAID

      120007100960

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校数学における課題探究としての証明学習カリキュラムに関する研究:カリキュラム開発のための枠 組みの構築2012

    • Author(s)
      宮崎樹夫,永田潤一郎,茅野公穂
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第45回数学教育論文発表会論文集

      Volume: - Pages: 537-542

    • NAID

      120007100509

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] Proof in geometry: a comparative analysis of French and Japanese textbooks2012

    • Author(s)
      Miyakawa T.
    • Journal Title

      Proceedings of the 36th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 3 Pages: 225-232

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フランス前期中等学校平面幾何領域における証明の生態~教科書分析から~2012

    • Author(s)
      宮川 健
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌数学教育

      Volume: 94(9) Pages: 2-11

    • NAID

      110009518185

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 手続きの説明」の学習における伝言ゲームの可能性 ~中学校図形領域にお ける教授実験を通して~2012

    • Author(s)
      石川実,宮川健
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌数学教育

      Volume: 94(11) Pages: 2-11

    • NAID

      110009554308

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Lakatos’ heuristic rules as a framework for proofs and refutations in mathematical learning: Localcounterexample and modification of proof2012

    • Author(s)
      Komatsu, K.
    • Journal Title

      Proceedings of the 12th International Congress on Mathematical Education(ICME-12)

      Volume: - Pages: 2838-2847

    • NAID

      120007100930

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学生が生成する「未完成な証明」を特徴付ける観点について2012

    • Author(s)
      牧野智彦
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践総合センター紀要

      Volume: 35 Pages: 293-298

    • NAID

      110009424324

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学教育における操作的証明(Operative proof)に関する研究(II)―おはじきと位取り表の操作に関するインタビュー調査を通して―2012

    • Author(s)
      佐々祐之
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌数学教育学研究

      Volume: 18(2) Pages: 77-90

    • NAID

      110009616241

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:領域『資料の活用』における授業化に向けて2016

    • Author(s)
      青山和裕,辻山洋介,永田潤一郎,小松孝太郎
    • Organizer
      日本科学教育学会第49回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分市)
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:領域『資料の活用』における授業化の試み2016

    • Author(s)
      青山和裕,辻山洋介,永田潤一郎,小松孝太郎
    • Organizer
      日本科学教育学会第49回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分市)
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:領域「関数」における学習レベルとその移行2016

    • Author(s)
      岩田耕司,宮崎樹夫,牧野智彦,藤田太郎
    • Organizer
      日本数学教育学会 第4回春期研究大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2016-06-12
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:領域『資料の活用』における『内容-活動対応表』の作成2016

    • Author(s)
      辻山洋介,永田潤一郎,青山和裕,小松孝太郎
    • Organizer
      日本数学教育学会 第4回春期研究大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2016-06-12
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校数学における課題探究として証明することの授業化: 第1学年の小単元「基本的な作図」2015

    • Author(s)
      茅野公穂, 清水あかね
    • Organizer
      日本科学教育学会第39回年会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校数学における課題探究として証明することの授業化:第3学年の内容「2つの連続する奇数の性質」2015

    • Author(s)
      牧野智彦・田中真也
    • Organizer
      中学校数学における課題探究として証明することの授業化:第3学年の内容「2つの連続する奇数の性質」
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校数学における課題探究として証明することの授業化:第2学年の内容「平行線と角の性質」,「多角形の角についての性質」2015

    • Author(s)
      宮﨑樹夫, 市川大輔,松岡 樂, 岩永恭雄
    • Organizer
      日本科学教育学会第39回年会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校数学における,課題探究として証明することの授業化:第3学年の単元『図形の相似』2015

    • Author(s)
      永田潤一郎,島尾裕介
    • Organizer
      日本科学教育学会第39回年会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発: 領域「数と式」,「図形」の カリキュラム開発枠組みの精緻化2015

    • Author(s)
      茅野公穂,佐々祐之,宮﨑樹夫,宮川健,中川裕之,岩永恭雄,松岡樂
    • Organizer
      日本数学教育学会 第3回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Year and Date
      2015-06-28
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Mid-Career Teacher Learning through Collaboratively Framed Mathematics Lessons2015

    • Author(s)
      Hino, K. & Makino T.
    • Organizer
      the 7th East Asia Regional Conference on Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Cebu, Philippines
    • Year and Date
      2015-05-11
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 数学教育における操作的証明(Operative proof)に関する研究(Ⅳ):小学校段階での操作的証明における道具的創成の様相について2015

    • Author(s)
      佐々祐之・藤田太郎
    • Organizer
      全国数学教育学会第41回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2015-01-31 – 2015-02-01
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 類比となる理由を探る方法に関する一考察:類似な条件におきかえて図形の性質をみつける類推に限定して2014

    • Author(s)
      中川裕之
    • Organizer
      日本数学教育学会第47回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Year and Date
      2014-11-08 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校数学における証明と論駁の活動を促すデザイン実験の構想2014

    • Author(s)
      小松孝太郎・辻山洋介
    • Organizer
      日本数学教育学会第47回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Year and Date
      2014-11-08 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 未完成な証明を生成する生徒の認知過程の様相:ペアによる問題解決過程の分析を通して2014

    • Author(s)
      牧野智彦
    • Organizer
      日本数学教育学会第47回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Year and Date
      2014-11-08 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] オープンなフローチャート証明をすることの効果と限界2014

    • Author(s)
      宮﨑樹夫,松岡樂,Taro Fujita, Keith Jones
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学教育学部
    • Year and Date
      2014-09-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 統計的探究プロセスを取り入れた授業実践について2014

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      日本科学教育学会第38回年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2014-09-13 – 2014-09-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校数学における課題探究として証明することの授業化:第1学年の単元「空間図形」2014

    • Author(s)
      岩田耕司・林田眞姫・西岡和成
    • Organizer
      日本科学教育学会第38回年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2014-09-13 – 2014-09-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校数学における課題探究として証明することの授業化:第2学年の内容「連続する3つの自然数の和」2014

    • Author(s)
      佐々祐之・大塚武秀
    • Organizer
      日本科学教育学会第38回年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2014-09-13 – 2014-09-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発-学習レベルの移行過程に関する枠組みに基づく授業化-2014

    • Author(s)
      宮﨑樹夫
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学教育学部
    • Year and Date
      2014-09-05
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Functions of Open Flow-chart Proving in introductory lessons of formal proof2014

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Fujita, T., and Jones, K.
    • Organizer
      The Joint Meeting of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME 38) and the North American Chapter of the Psychology of Mathematics Education (PME-NA 36)
    • Place of Presentation
      University of British Columbia (UBC)
    • Year and Date
      2014-07-16
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学的事象に関する課題探究を実現する学力とその可能性:「活用する力」βへの提言2014

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Organizer
      日本数学教育学会 第2回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:「内容-活動対応表」に基づく授業化の意味・役割2014

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Organizer
      日本数学教育学会 第2回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 統計的探究プロセスを取り入れた指導の実現に向けて:プロセスに対するレベル設定を視点にして2014

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      日本数学教育学会第2回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校図形領域における課題探究として証明することの授業化:第3学年の内容「三平方の定理」2014

    • Author(s)
      中川裕之・油井幸樹
    • Organizer
      日本数学教育学会第2回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校図形領域における課題探究として証明することの授業化:第2学年の内容「平行四辺形の性質」2014

    • Author(s)
      辻山洋介・油井幸樹
    • Organizer
      日本数学教育学会第2回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校図形領域における課題探究として証明することの授業化:第1学年の内容「基本的な作図」と「空間図形」2014

    • Author(s)
      茅野公穂・嶋田和美・荻原啓一
    • Organizer
      日本数学教育学会 第2回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 標本の大きさに関する問題における確率的・統計的思考 ~病院の問題を例に~2014

    • Author(s)
      五十嵐慶太,宮川健
    • Organizer
      全国数学教育学会第39回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 教授工学の視点からみた理論と実践の往還 ~三角形の決定条件を事例に~2014

    • Author(s)
      中村圭貴,宮川健
    • Organizer
      全国数学教育学会第39回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 中等教育を一貫する数学的活動に基づく論証指導カリキュラムの開発研究:局所的組織化を捉える理論的枠組みの設定2014

    • Author(s)
      真野祐輔,宮川健,岩崎秀樹,國宗進,溝口達也,石井英真,阿部好貴
    • Organizer
      全国数学教育学会第39回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校数学における,フローチャート証明学習支援システムの改良:ゲーミフィケーションの試み2013

    • Author(s)
      宮﨑樹夫,遠藤美奈,大島正人,後藤稚佳子,村上陽一
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学的活動の充実と数学的に考える力の育成に関する考察2013

    • Author(s)
      永田潤一郎
    • Organizer
      日本数学教育学会 第46回 秋期研究大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校数学における証明をよむ活動に関する研究: よむ対象に応じた三つの側面に焦点をあてて2013

    • Author(s)
      茅野公穂
    • Organizer
      日本数学教育学会 第46回 秋期研究大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校数学における図が付された証明問題の可能性:ラカトシュの演繹的推量に焦点を当てて2013

    • Author(s)
      小松孝太郎・辻山洋介・坂巻主太・小池徳男
    • Organizer
      日本科学教育学会第37回年会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校数学における反例や負例への対応に関する一考察2013

    • Author(s)
      小松孝太郎
    • Organizer
      日本数学教育学会第46回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 未完成な証明を生成する生徒の認知的特徴を分析する視点2013

    • Author(s)
      牧野智彦
    • Organizer
      日本数学教育学会 第46回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 証明に基づく発展について―証明の着想を明らかにする教材研究を通して―2013

    • Author(s)
      中川裕之
    • Organizer
      日本数学教育学会 第46回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] DEVELOPING A WEB-BASED PLATFORM OF GEOMETRIC FLOWCHART PROOF LEARNING FOR MULTIPLE LANGUAGES2013

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Fujita, T., & Jones, D. K.
    • Organizer
      The 6 th East Asia Regional Conference on Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Phuket, Thailand
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校数学における課題探究としての証明学習カリキュラムに関する研究:カリキュラム開発のための枠 組みの構築2012

    • Author(s)
      宮崎樹夫,永田潤一郎,茅野公穂
    • Organizer
      日本数学教育学会 第45回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      奈良市
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校数学での証明の「架橋過程」を妨げる認知的要因2012

    • Author(s)
      牧野智彦
    • Organizer
      日本数学教育学会 第45回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      奈良市
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 代数的証明における操作的証明の役割~操作的証明による証明の一般性の認識について~2012

    • Author(s)
      佐々祐之
    • Organizer
      日本数学教育学会第45回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      奈良市
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校数学における証明することの学習に関する研究: 証明することを ふりかえる側面で必要な活動に焦点をあてて2012

    • Author(s)
      茅野公穂
    • Organizer
      日本数学教育学会 第45回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      奈良市
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:我が国の中学校数学科における必要性と,これまでの成果

    • Author(s)
      宮崎樹夫,藤田太郎
    • Organizer
      日本数学教育学会 第1回春期研究大会
    • Place of Presentation
      筑波大学(東京キャンパス)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:中学校第1学年数学科の領域「数と式」及び「図形」における学習の構想

    • Author(s)
      茅野公穂,岩田耕司
    • Organizer
      日本数学教育学会 第1回春期研究大会
    • Place of Presentation
      筑波大学(東京キャンパス)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:中学校第2学年数学科の領域「数と式」及び「図形」における学習の構想

    • Author(s)
      宮崎樹夫,佐々祐之,辻山洋介
    • Organizer
      日本数学教育学会 第1回春期研究大会
    • Place of Presentation
      筑波大学(東京キャンパス)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:中学校第3学年数学科の領域「数と式」及び「図形」における学習の構想

    • Author(s)
      永田潤一郎,小松孝太郎,中川裕之
    • Organizer
      日本数学教育学会 第1回春期研究大会
    • Place of Presentation
      筑波大学(東京キャンパス)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Learning congruency-based proofs in geometry via a web-based learning system

    • Author(s)
      Keith Jones, Taro Fujita and Mikio Miyazaki
    • Organizer
      British Society for Research into Learning Mathematics
    • Place of Presentation
      Sheffield Hallam University
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の統計教育における系統性構築のための一考察

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      日本数学教育学会第1回春期研究大会
    • Place of Presentation
      筑波大学(東京キャンパス)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育における「操作的証明(Operative proof)」に関する研究(III)~操作的証明を取り入れた教授実験を通して~

    • Author(s)
      佐々祐之
    • Organizer
      全国数学教育学会 第38回研究発表会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 「図形の計量-相似・三角比」.藤井斉亮(編著),『算数・数学科教育(教科教育学シリーズ第3巻)』2015

    • Author(s)
      牧野智彦
    • Publisher
      一藝社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] "What is a good lesson in Japan? An analysis" In M. Inprasitha, M. Isoda, B.-H. Yeap, & P. Wang-Iverson (Eds.) Lesson Study: Challenges in Mathematics Education2015

    • Author(s)
      Miyakawa, T
    • Publisher
      World Scientific
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] Proving as an explorative activity in mathematics education: new trends in Japanese research into proof. In Sriraman, B. (Eds.), First Sourcebook on Asian Research in Mathematics Education: China, Korea, Singapore, Japan, Malaysia and India (International Sourcebooks in Mathematics and Science Education)2015

    • Author(s)
      Miyazaki, M. and Fujita, T.
    • Publisher
      Information Age Publishing
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] "History of lesson study to develop good practice in Japan" n M. Inprasitha, M. Isoda, B.-H. Yeap, & P. Wang-Iverson (Eds.) Lesson Study: Challenges in Mathematics Education2015

    • Author(s)
      Shimizu, S. & Chino, K.
    • Publisher
      World Scientific
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 中学校数学科・高校数学科教育論2014

    • Author(s)
      小山正孝・山口武志・山田篤史・清水紀宏・岡崎正和・吉村直道・加藤久恵・影山和也・岩田耕司・渡邊慶子・髙井吾朗・砂原徹・富永和宏・喜田英昭・橋本三嗣・井上芳文
    • Total Pages
      376
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 算数・数学教育における証明指導の改善2014

    • Author(s)
      小松孝太郎
    • Total Pages
      279
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Remarks] 課題探究型証明カリキュラムに基づく学習指導ー中学校ー

    • URL

      http://mathematics-edu.net/cms/htdocs/

    • Related Report
      2014 Annual Research Report

URL: 

Published: 2012-11-27   Modified: 2022-02-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi