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Intelligentization of Mixed Reality Exhibition System with Computer Vision and Behavior Analysis

Research Project

Project/Area Number 26282073
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section一般
Research Field Cultural assets study and museology
Research InstitutionThe Open University of Japan

Principal Investigator

Kondo Tomotsugu  放送大学, 教養学部, 教授 (70280550)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 有田 寛之  独立行政法人国立科学博物館, 経営管理部, 専門員 (70342938)
真鍋 真  独立行政法人国立科学博物館, 地学研究部, コレクションディレクター (90271494)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥11,570,000 (Direct Cost: ¥8,900,000、Indirect Cost: ¥2,670,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywordsコンピュータビジョン / 行動分析 / 複合現実感 / 展示システム / インテリジェント化
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to propose a new exhibition system in the museum using mixed reality technologies. Elemental technologies of this research are 1) computer vision, 2) behavior analysis, 3) mixed reality, 4) exhibition system, and 5) intelligentization. In particular, virtual reality and AI (artificial intelligence) technologies have made remarkable progress in the last few years. In this research, we developed some content using these technologies. Also, we analyzed human behavior by using an eye tracker system.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

博物館を訪れる大きな意義には、展示されている資料を観察・鑑賞すること、つまり実際のモノを間近で見られることである。しかし、モノだけ展示しても、その資料の貴重さや背景などを伝えることは難しく、その資料の背景情報などを含めて展示される工夫が多くなされている。その展示解説の方法として、本研究では複合現実感技術を応用したものである。また、博物館の特別展など多くの来館者が訪問する際には、資料を一瞬見ることができる程度の場合もあり、来館前に資料についての基礎知識などを学習できる環境も重要と考えられる。本研究では、来館前と来館時の展示解説を提案したものである。

Report

(7 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2018 2016 2014 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Presentation (1 results) Book (4 results)

  • [Int'l Joint Research] The Leibniz-Institut fuer Wissensmedien(ドイツ)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] IWM(ドイツ)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 3DCGを活用した恐竜ぬりえの博物館における運用について2014

    • Author(s)
      有田寛之・徳田明仁・近藤智嗣・真鍋真・水木玲
    • Organizer
      日本展示学会
    • Place of Presentation
      三重県総合博物館
    • Year and Date
      2014-06-21 – 2014-06-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 映像コンテンツの制作技術(第15章 CGとの合成)2020

    • Author(s)
      近藤智嗣
    • Total Pages
      9
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 博物館情報・メディア論2018

    • Author(s)
      稲村哲也・近藤智嗣
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • ISBN
      9784595318634
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 映像コンテンツの制作技術(第14章「CGとの合成」)2016

    • Author(s)
      近藤智嗣
    • Total Pages
      9
    • Publisher
      放送大学教育振興会
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      2015 Annual Research Report
  • [Book] 博物館展示論(第4章「博物館のリニューアル」)2016

    • Author(s)
      近藤智嗣
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

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Published: 2014-04-04   Modified: 2023-03-23  

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