• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development for science ability of children through various types of science experience

Research Project

Project/Area Number 26350253
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionIchinoseki National College of Technology

Principal Investigator

Shirai Hisato  一関工業高等専門学校, その他部局等, 教授 (00310996)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 福村 卓也  一関工業高等専門学校, その他部局等, 准教授 (50360326)
谷川 享行  一関工業高等専門学校, その他部局等, 准教授 (30422554)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords新しい科学教育手法の開発 / 体験型科学教育手法 / マイクロ科学館 / 科学コミュニケーション / 物理教育の実践的研究 / 環境教育の実践的研究 / 科学教育 / 体験型学習 / サイエンスコミュニケーション / 理科教育 / 科学館 / 動機づけ / 地域 / 科学基礎概念 / 科学教育方法開発 / 基礎概念理解 / 教育方法の開発 / 概念理解 / 科学教育システム開発 / 体験型科学教育 / 科学教育コミュニケーション
Outline of Final Research Achievements

We have found in our previous study that the methods of experiential learning and science communications are effective to develop science ability of students. In this study, we create a new education system taking the above two methods. We call this system the “Micro-Museum of Science” (MMS). We designed the MMS as a compact system to bring them easily and hold science events in a small space. Using the MMS, we could provide children in rural areas with valuable opportunities to experience science every year. We also made a long-term data analysis of the science education in our college to examine the educational effect of our method. The result shows successively that the effect is remarkable.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

我々は「マイクロ科学館」という新しい科学教育手法を開発した。そして、実際にそれを用いて地域の子供たちに科学教育を実施した。その成果には3つの意義がある。第一は、マイクロ科学館という新しい手法を開発し、試みたという学術的意義である。第二は、普段はなかなか科学に触れることのない田舎の子供たちに、科学体験ができる重要な機会を実際に与えることができたという社会的意義である。第三は、マイクロ科学館のアンケート結果の分析、及び、体験型学習を取り入れた本校の科学教育の長期データ分析から、科学体験や科学コミュニケーションを伴う科学教育が非常に有効であることが示せたという学術的意義である。

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] マイクロ科学館:新しい科学教育法の開発2017

    • Author(s)
      白井仁人
    • Journal Title

      一関工業高等専門学校研究紀要

      Volume: 52 Pages: 1-8

    • NAID

      130008143420

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 一関高専における物理教育評価のための学習到達度試験の長期データ分析2017

    • Author(s)
      白井仁人
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 65-3 Pages: 31-35

    • NAID

      130005681963

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 小中学生向け体験型科学教育「マイクロ科学館」の試み2017

    • Author(s)
      白井仁人
    • Organizer
      全国高専フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 科学教育と科学基礎論2017

    • Author(s)
      白井仁人
    • Organizer
      科学基礎論夏のセミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 科学コミュニケーションを取り入れた小中学生向けミニ科学館の開発2016

    • Author(s)
      白井仁人
    • Organizer
      平成28年度全国高専フォーラム
    • Place of Presentation
      岡山大学津島キャンパス
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi