• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Basic Study on Co-sourcing of English Education at University Level and Its Assessment

Research Project

Project/Area Number 26370750
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

YAMANAKA Tsukasa  立命館大学, 生命科学部, 准教授 (30524467)

Research Collaborator ISHIDA Sanae  千葉商科大学, 非常勤講師
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsアウトソーシング / コーソーシング / 大学英語教育 / 留学(送り出し)業務 / ケース分析 / 評価 / 基礎研究 / シナジー / 留学業務 / 法律 / モデルケース / アウトーソシング / 言語哲学 / グローバル化 / 国際化 / 大学行政 / アウトバウンド政策 / プロジェクト / プロジェクト発信型英語プログラム / 評価論 / プラグマティズム / スキルワークショップ
Outline of Final Research Achievements

This study explored the possibility of outsourcing function in Japanese English education at university level. The outsourcing/co-sourcing is one of the (new) ways to utilize outer resources including companies in order to make educational outcomes at university more meaningful to the students. However, many Japanese universities seem to hesitate to incorporate it strategically as a system because of the lack of sufficient precedents in not only English education but also other operations.
The study attempted to construct a theoretical foundation of co-sourcing that you could quite often see in overseas universities, and analyze some representative cases as typical models. Moreover, by clarifying advantages of co-sourcing of English education at universities, it practiced one co-sourcing trial at the final year on the field of study abroad operation at A university. Though that case being practiced, It accumulated pragmatic knowledge to make it realized.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 3 results)

  • [Journal Article] グローバル化に対峙せざるをえない日本社会論に関する一考察: 漱石の文明開化論の現代的解釈から2017

    • Author(s)
      山中 司
    • Journal Title

      立命館大学理工学研究所紀要

      Volume: 75 Pages: 17-29

    • NAID

      40021193100

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] ライフサイエンス系英語語彙指導への一考察ー学生の科学英語語彙の認知度の現状と課題ー2017

    • Author(s)
      山下美朋、西澤幹雄、山中 司
    • Journal Title

      立命館大学理工学研究所紀要

      Volume: 75 Pages: 1-16

    • NAID

      40021193079

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 職員の関わり方が引き出す英語教育の賦活ー「プロジェクト発信型英語プログラム」における積極的なコミットメントを事例としてー2017

    • Author(s)
      山中 司
    • Journal Title

      立命館高等教育研究

      Volume: 17 Pages: 229-239

    • NAID

      120006347379

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] プラグマティストとしての漱石の可能性: グローバル化に対峙する日本人論への含意を探って2016

    • Author(s)
      山中 司
    • Journal Title

      立命館大学理工学研究所紀要

      Volume: 74 Pages: 11-24

    • NAID

      40020823412

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「プロジェクト発信型英語プログラム」の実践知ー立命館大学における成果と課題の共有ー2016

    • Author(s)
      山中 司・河井 亨
    • Journal Title

      立命館高等教育研究

      Volume: 16 Pages: 219-232

    • NAID

      120006347364

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Exploring an Adequate Placement Test with Face Validity and Leaners' Sense of Reality: A Consideration of the Vulnerabilities in Existing English Assessment Models and an Attempt at a Solution2016

    • Author(s)
      YAMANAKA Tsukasa / KONDO Yukie
    • Journal Title

      Ritsumeikan Higher Educational Studies

      Volume: 16 Pages: 147-163

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学英語教育におけるプロジェクトを主体とした教育手法の効果: オートのミーの育成と学習への動機付けに着目して2015

    • Author(s)
      山中 司
    • Journal Title

      立命館人間科学研究

      Volume: 32 Pages: 105-116

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学英語教育における評価の「無力化」と「実用化」に関する一考察: 論文 "A Nice Derangement of Epitaphs" を問題提起として2015

    • Author(s)
      山中 司
    • Journal Title

      立命館言語文化研究

      Volume: 26/ 4 Pages: 331-344

    • NAID

      120005750240

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] "A Report on "English for Science & Technology at UC Davis": The Overseas Program of the Colleges of Life Scineces, Pharmaceutical Sciences, and Sports and Health Science"2015

    • Author(s)
      YAMANAKA, Tsukasa
    • Journal Title

      Ritsumeikan Higher Educational Studies

      Volume: 15 Pages: 101-112

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] アクティブラーニング型大学英語カリキュラムの独自評価指標の策定: 立命館大学プロジェクト発信型英語プログラム、8年間の取り組みに基づいて2017

    • Author(s)
      木村修平、山中 司、近藤雪絵、山下美朋
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学吉田キャンパス(京都府京都市)
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] The Natural Development of Learning from RITA-learning and Its Significance: A study of the differentiation of general education from RITA-learning in school educational systems2016

    • Author(s)
      Tsukasa YAMANAKA
    • Organizer
      Ritsumeikan Inamori Philosophy Research Center, The 2nd International Symposium: Realizing a society based on Inamori Philosophy
    • Place of Presentation
      立命館大学OIC(大阪府茨木市)
    • Year and Date
      2016-12-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Hasshin English Platform: The Effects on English Learners’ Communication and Their Sense of Communicative Supportiveness2016

    • Author(s)
      Ayako HIRANO, Tsukasa YAMANAKA
    • Organizer
      Eleventh International Conference on Interdisciplinary Social Sciences
    • Place of Presentation
      Imperial College, London, U.K.
    • Year and Date
      2016-08-03
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語教育セミナー:「中高大グローバル教育最前線」2015

    • Author(s)
      山中 司
    • Organizer
      2015年度 大学英語教育学会(JACET)関西支部秋季大会 第3回 全国英語教育学会(JACET)英語教育セミナー
    • Place of Presentation
      神戸学院大学 (兵庫県神戸市)
    • Year and Date
      2015-11-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] パネルディスカッション: 大学でのTOEFL®テスト活用事例2015

    • Author(s)
      山中 司
    • Organizer
      TOEFLアライアンス主催「英語教育改革フォーラム」
    • Place of Presentation
      内田洋行ショールーム 大阪 ユビキタス協創広場 CANVAS (大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2015-11-14
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 立命館大学におけるグローバル化教育とはなにか: 「高い志、チャレンジ精神」「イノベイティブ・マインド、創造性」「アジア共生マインド、多文化協働力」(コーディネーターとして趣旨説明、司会を担当)2015

    • Author(s)
      山中 司
    • Organizer
      立命館大学 教育開発推進機構主催 第1回 教学実践フォーラム
    • Place of Presentation
      立命館大学 (京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-10-18
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi