• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Baseline Research of Comparative Educational Culture on Usages of Written Language and Notebooks as Teaching-Learning Media

Research Project

Project/Area Number 26381138
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionOsaka City University

Principal Investigator

SOEDA Haruo  大阪市立大学, 大学院文学研究科, 教授 (30244627)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森 久佳  大阪市立大学, 大学院文学研究科, 准教授 (00413287)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords話合い活動 / 板書 / ノート / 音声言語 / 文字言語 / 書字随伴型学習 / 話し合い活動 / アンサーボード
Outline of Final Research Achievements

The research has revealed that learning with writing characters and teaching with writing characters to support such learning are characteristics of Japanese learning-teaching culture, through analyses of video-taped classroom interactions in Mathematics in the USA, Italy, Slovenia, and Japan. At a‘Comparing’ phase, which is one of three phases of classroom meeting, ‘Expressing of opinions’,’Comparing’, and ’Forming conclusion’, students tend NOT to compare opinions at all. They just express new opinions as at an ‘Expressing of opinions’phase, or they decide by a majority through ‘Comparing’. It is confirmed that it is adequate to apply a theory of comparison used in comparative education study to the ‘Comparing’ phase of students at classroom meetings.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (11 results) (of which Invited: 4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] これからの学級活動(1)「学級会」の授業を考える2017

    • Author(s)
      添田晴雄
    • Journal Title

      日本特別活動学会会報

      Volume: 75 Pages: 7-7

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別活動における「見方・考え方」、特別活動が求める資質・能力2017

    • Author(s)
      添田晴雄
    • Journal Title

      有村久春編著『平成29年改訂 小学校教育課程実践講座 特別活動』ぎょうせい

      Volume: 1 Pages: 7-12

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] シカゴ時代(1894-1904年)におけるデューイの「レシテーション(recitation)」論の特色に関する一考察:デューイによる「学び(learning)のタイプ」のとらえ方に着目して2015

    • Author(s)
      森久佳
    • Journal Title

      人文研究

      Volume: 67 Pages: 123-139

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大阪市立大学における教職課程履修カルテを用いた面接指導の実践報告2015

    • Author(s)
      上森さくら、平野拓朗、添田晴雄
    • Journal Title

      大阪市立大学大学教育研究センター『大学教育』

      Volume: 第12巻第2号 Pages: 1-6

    • NAID

      110009902566

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 文字を介した話会い活動の必要性と意義2014

    • Author(s)
      添田晴雄
    • Journal Title

      日本特別活動学会会報

      Volume: 67 Pages: 12-13

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 書評:「ロイ・ロウ著 山崎洋子/添田晴雄監訳『進歩主義教育の終焉:イングランドの教師はいかに授業づくりの自由を失ったか』」2014

    • Author(s)
      森久佳
    • Journal Title

      関西教育学会研究紀要

      Volume: 14 Pages: 81-86

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 学級会の未来について語る2018

    • Author(s)
      添田晴雄
    • Organizer
      日本特別活動学会平成29年度第2回研究会シンポジウム
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] これからの学級活動(1)「学級会」の授業を考える2017

    • Author(s)
      添田晴雄
    • Organizer
      日本特別活動学会平成29年度第1回研究会公開シンポジウム
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学習教授メディアとしての文字言語・音声言語の比較文化的研究――イタリア・スロベニア・日本の授業ビデオ分析をてがかりに――2017

    • Author(s)
      添田晴雄
    • Organizer
      日本比較教育学会第53回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 学級会における「比べ合い」の理論的考察――多様な他者と合意形成できる力の育成を目指して――2017

    • Author(s)
      添田晴雄
    • Organizer
      日本特別活動学会第26回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 重点課題プロジェクト研究が明らかにしようとしているもの2017

    • Author(s)
      添田晴雄
    • Organizer
      日本特別活動学会
    • Place of Presentation
      東京農業大学(東京都世田谷区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「21世紀コンピテンシー」の基盤となる特別活動の創造―本学会の重点課題の原案(たたき台)を手がかりにして考える―2016

    • Author(s)
      添田晴雄
    • Organizer
      日本特別活動学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学(兵庫県西宮市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Instructional Rounds における授業分析法の試行と評価2016

    • Author(s)
      廣瀬 真琴,木原 俊行,森 久佳,宮橋 小百合,深見 俊崇
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県福岡市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] デューイ実験学校における「コース・オブ・スタディの概略」の作成・公表の意義と課題2016

    • Author(s)
      森久佳
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      香川大学(香川県高松市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 専門的な学習共同体のネットワーク化の新展開:米国におけるInstructional Roundの分析を通して2014

    • Author(s)
      廣瀬真琴、宮橋小百合、木原俊行、森 久佳、深見俊崇
    • Organizer
      日本教育方法学会第50回大会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県・東広島市)
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の感情に関する研究動向2014

    • Author(s)
      深見俊崇、木原俊行、小柳和喜雄、森 久佳、島田 希、廣瀬真琴、宮橋小百合
    • Organizer
      日本教育方法学会第50回大会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県・東広島市)
    • Year and Date
      2014-10-11
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] シカゴ時代におけるデューイのレシテーション論について2014

    • Author(s)
      森久佳
    • Organizer
      日本デューイ学会第58回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学(京都府・京都市上京区)
    • Year and Date
      2014-10-04
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 文字言語・音声言語からみた学習・教育文化の比較研究2017

    • Author(s)
      添田晴雄
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      大阪市立大学学位請求論文
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi