• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

An examination into heritage language education through CLIL within Japan and the UK

研究課題

研究課題/領域番号 18K00863
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分02100:外国語教育関連
研究機関東北大学

研究代表者

Barry Kavanagh  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 准教授 (80404820)

研究期間 (年度) 2018-04-01 – 2022-03-31
研究課題ステータス 完了 (2021年度)
配分額 *注記
3,120千円 (直接経費: 2,400千円、間接経費: 720千円)
2021年度: 650千円 (直接経費: 500千円、間接経費: 150千円)
2020年度: 650千円 (直接経費: 500千円、間接経費: 150千円)
2019年度: 650千円 (直接経費: 500千円、間接経費: 150千円)
2018年度: 1,170千円 (直接経費: 900千円、間接経費: 270千円)
キーワードCLIL / Heritage / Heritage Language / Supplementary schools / Teacher awarness / Teacher training / Bilingualism / Heritage language / SLA / Heritage Langauge
研究成果の概要

日本やイギリスでは、片親が日本人の混血結婚がここ10年で増え続け、その国際結婚で生まれる子どもの数も増えています。この現象は、これらの家庭のバイカルチャーである子供たちが、どのように少数言語あるいは継承語を学び、維持していくのかについて、非常に大きな教育的影響を及ぼしている。
この縦断的研究では、日本とイギリスにおいて、補完教育の文脈で継承語や継承文化を教えるための適切な教育の枠組みとして、CLILをどのように採用できるかを検討する。

研究成果の学術的意義や社会的意義

Incorporating CLIL can benefit how heritage language learners can develop an affinity with their heritage language and culture, increase their motivation and develop both their heritage cultural identity as well as their ability in their L2.

報告書

(5件)
  • 2021 実績報告書   研究成果報告書 ( PDF )
  • 2020 実施状況報告書
  • 2019 実施状況報告書
  • 2018 実施状況報告書
  • 研究成果

    (20件)

すべて 2022 2021 2020 2019 2018

すべて 雑誌論文 (5件) (うち査読あり 4件、 オープンアクセス 1件) 学会発表 (15件) (うち国際学会 10件、 招待講演 3件)

  • [雑誌論文] How can CLIL play a role in helping bicultural heritage language learners integrate their two languages and cultures?2021

    • 著者名/発表者名
      Barry Kavanagh
    • 雑誌名

      Data Science in Collaboration

      巻: 4 ページ: 43-49

    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] The Potential of CLIL for Heritage Language Learners in the UK: A Case Study of a Japanese Language Supplementary School for Bicultural Bilingual Children2020

    • 著者名/発表者名
      Barry Kavanagh
    • 雑誌名

      JJ-CLIL Journal published by the J-CLL association

      巻: 2 ページ: 127-146

    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] The integration of two cultures and languages amongst bilingual bicultural children in the UK2019

    • 著者名/発表者名
      Barry Kavanagh
    • 雑誌名

      JSLS proceedings

      巻: なし ページ: 60-64

    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] An examination into how CLIL can contribute to a young child’s heritage language and cultural identity: A case study of a Japanese language school for Anglo-Japanese children in the UK.2018

    • 著者名/発表者名
      Barry Kavanagh
    • 雑誌名

      The 23rd Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics proceedings Journal.

      巻: なし

    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス
  • [雑誌論文] The Role Heritage Language Input and the Language Environment has on the Development of Bilingualism in Bicultural Children: Case studies of families residing in Tohoku and Tokyo2018

    • 著者名/発表者名
      Barry Kavanagh
    • 雑誌名

      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会プロシーディング

      巻: なし ページ: 104-106

    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
  • [学会発表] An examination into heritage language education through CLIL within the context of the European Japanese supplementary school2022

    • 著者名/発表者名
      Barry Kavanagh
    • 学会等名
      4th LSP International Conference (LSPIC 2022) and the 21st ESEA (English in Southeast Asia) International Conference
    • 関連する報告書
      2021 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] What is the best way to teach learners of Japanese as a heritage language? The case for content and language integrated learning (CLIL)2022

    • 著者名/発表者名
      Barry Kavanagh
    • 学会等名
      2022 AATJ Spring Conference (American Association of Teachers of Japanese)
    • 関連する報告書
      2021 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] A three-year longitudinal study on the integration of two cultures among bilingual bicultural children residing in the UK and Japan2021

    • 著者名/発表者名
      Barry Kavanagh
    • 学会等名
      Sociolinguistics Symposium 23, Hong Kong
    • 関連する報告書
      2021 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] CLIL and heritage language education: An examination of the Japanese language supplementary school2021

    • 著者名/発表者名
      Barry Kavanagh
    • 学会等名
      Working CLIL 2021 International Colloquium
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Can CLIL be a good fit for heritage language education?2021

    • 著者名/発表者名
      Barry Kavanagh
    • 学会等名
      J-CLIL Tohoku Special international online webinar
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] The role of CLL in helping language learners integrate their two languages and culture: A case study of a Japanese language supplementary school for mixed race children2020

    • 著者名/発表者名
      Barry Kavanagh
    • 学会等名
      Tsukuba Global Science Week
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] What is CLIL? Presenter and workshop organizer2020

    • 著者名/発表者名
      Barry Kavanagh
    • 学会等名
      J-CLIL Symposium
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 招待講演
  • [学会発表] Sentence level and beyond: Helping students make the transition from BICS to CALP2019

    • 著者名/発表者名
      Barry Kavanagh
    • 学会等名
      J-CLIL Tohoku Chapter conference
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] CLIL for heritage language learners in the UK: A case study of a Japanese language supplementary school for mixed-race children2019

    • 著者名/発表者名
      Barry Kavanagh
    • 学会等名
      J-CLIL Tohoku Chapter conference
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] The integration of two cultures and languages amongst bilingual bicultural children in the UK2019

    • 著者名/発表者名
      Barry Kavanagh
    • 学会等名
      Japanese Society for Language Sciences (JSLS)
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] CLIL and heritage language education for bicultural bilingual children in the UK and Japan2019

    • 著者名/発表者名
      Barry Kavanagh
    • 学会等名
      日本CLIL教育学会(J-CLIL)第17回例会
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 招待講演
  • [学会発表] An introduction to CLIL2019

    • 著者名/発表者名
      Barry Kavanagh
    • 学会等名
      Miyagi University FD
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 招待講演
  • [学会発表] An examination into how CLIL can contribute to a young child’s heritage language and cultural identity: A case study of a Japanese language school for Anglo-Japanese children in the UK.2018

    • 著者名/発表者名
      Barry Kavanagh
    • 学会等名
      The 23rd Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics; Juntendo University, Japan
    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] The role heritage language input and the language environment has on the development of bilingualism in bicultural children: Case studies of families residing in Tohoku and Tokyo.2018

    • 著者名/発表者名
      Barry Kavanagh
    • 学会等名
      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB学会.国際基督教大学
    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
  • [学会発表] The potential of CLIL as an effective pedagogy for the teaching and learning of heritage languages. A case study of a supplementary Japanese school in the UK.2018

    • 著者名/発表者名
      Barry Kavanagh
    • 学会等名
      日本CLIL教育学会(J-CLIL)第1回大会 The 1st J-CLIL Annual Conference. 早稲田大学
    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書

URL: 

公開日: 2018-04-23   更新日: 2023-01-30  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi