研究課題/領域番号 |
19K00824
|
研究種目 |
基盤研究(C)
|
配分区分 | 基金 |
応募区分 | 一般 |
審査区分 |
小区分02100:外国語教育関連
|
研究機関 | 九州工業大学 |
研究代表者 |
Long Robert 九州工業大学, 教養教育院, 教授 (00284589)
|
研究期間 (年度) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
研究課題ステータス |
完了 (2022年度)
|
配分額 *注記 |
4,030千円 (直接経費: 3,100千円、間接経費: 930千円)
2021年度: 1,170千円 (直接経費: 900千円、間接経費: 270千円)
2020年度: 1,430千円 (直接経費: 1,100千円、間接経費: 330千円)
2019年度: 1,430千円 (直接経費: 1,100千円、間接経費: 330千円)
|
キーワード | Complexity / Accuracy / Fluency / Writing / Syntax / Editing / Proofing / Online grammar checkers / syntactical complexity / accuracy / fluency / CAF / EFCR indicators / variability / editing / proofing / complexity / writing / teacher recommendations / synthesis / in-depth content / reflection / improvement / curriculum / online grammar checkers / on-line grammar checkers / syntactical / lexical complexity / grammatical accuracy / supra patterns |
研究開始時の研究の概要 |
A serious educational problem in Japan concerns the teaching and quality of L1 (Japanese) and L2 (English) writing as well as with editing/proofing. This study will focus on six compositions from 120 students over the course of one academic year: the purpose to examine how complexity, accuracy and fluency (CAF) (time taken to write the number of words) improve, if at all. Students’ writing will be examined at three proficiency levels (designated by TOEIC scores), and, to have some level of generalizability, nine universities will be selected in Kyushu and Honshu.
|
研究成果の概要 |
学生は、文法的な正確さを反映した学術論文を作成する必要に迫られています。そこで、最初の成果である「オンライン文法チェッカーVersus Self-Editing: というテーマで、オンライン文法チェッカー(grammarly.com)の有効性と自己校正の有効性を比較検討しました。 日本の九州の4つの大学が参加し、199本の論文が集まりました。99本のエッセイをオンライン文法チェッカーで校正しました。この研究では、2つの校正方法の間にわずかな違いが見られたが、結果は、オンラインツールが特定の文法的な誤りを特定するのに役立つことを示しています。
|
研究成果の学術的意義や社会的意義 |
The study showed that grammatical online checkers were more effective and that writing classes did not improve (overall) the complexity, accuracy, and fluency of most EFL students. It was apparent that students needed far more guidance in these three areas.
|