• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

Creating a Professional Learning Network (PLN) for Japanese English Teachers

研究課題

研究課題/領域番号 19K02986
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分09070:教育工学関連
研究機関鹿児島国際大学 (2021-2022)
南山大学 (2019-2020)

研究代表者

TOLAND Sean  鹿児島国際大学, 国際文化学部, 教授 (60803864)

研究分担者 CRIPPS Anthony  南山大学, 外国語学部, 教授 (20352437)
SAKAMOTO Fern  名古屋外国語大学, 外国語学部, 講師 (30803887)
研究期間 (年度) 2019-04-01 – 2023-03-31
研究課題ステータス 完了 (2022年度)
配分額 *注記
4,420千円 (直接経費: 3,400千円、間接経費: 1,020千円)
2021年度: 1,040千円 (直接経費: 800千円、間接経費: 240千円)
2020年度: 1,300千円 (直接経費: 1,000千円、間接経費: 300千円)
2019年度: 2,080千円 (直接経費: 1,600千円、間接経費: 480千円)
キーワードPLN / Online support / Teacher training / Workshops / online support / teacher training / workshops / Learning networks / community of practice / teacher development / Teacher development / virtual community / online learning
研究開始時の研究の概要

This research will explore the value of a professional learning network for in-service Japanese English teachers, specifically:
(a) Is a PLN an effective site of professional development for teachers?
(b) How does participation in a PLN affect Japanese English teachers’ classroom practices?

研究成果の概要

この研究プロジェクトは、日本人英語教員のニーズに合わせてカスタマイズされた実践的な融合コミュニティを構築し、有意義な教育的支援を提供した。研究チームが作り上げた統合プラットフォームは、教員間の非公式なグループ学習と自己主導の教師育成をサポートした。また、研究チームが主導したワークショップや即席のZoomミーティングは、PLNメンバーの絆をさらに強固にし、悩み、指導法、レッスンのアイデアを共有することを可能にした。研究チームは今後、日本の英語教員PLNプロジェクトを拡大し、日本学術振興会の科研費申請の一環である専門家育成ワークショップシリーズに統合する予定である。

研究成果の学術的意義や社会的意義

プロフェッショナル・ラーニング・ネットワーク(PLN)は、教員の自己啓発を促進し、多くの教育者が経験する孤立感を解消するための強力な触媒である。教育者は継続的なサポートを必要とし、さまざまな専門的な開発活動に参加していく必要がある。

報告書

(5件)
  • 2022 実績報告書   研究成果報告書 ( PDF )
  • 2021 実施状況報告書
  • 2020 実施状況報告書
  • 2019 実施状況報告書
  • 研究成果

    (25件)

すべて 2023 2022 2021 2020

すべて 雑誌論文 (5件) (うち国際共著 1件、 査読あり 5件、 オープンアクセス 5件) 学会発表 (20件) (うち国際学会 8件)

  • [雑誌論文] Establishing a Professional Learning Network (PLN) for Japanese English teachers’2023

    • 著者名/発表者名
      Toland & Cripps
    • 雑誌名

      The IUK Journal of Intercultural Studies

      巻: 23 ページ: 193-218

    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス
  • [雑誌論文] Practical pointers to cultivate English language learners’ twenty-first century skills: Reflections from a blended professional learning network (PLN) workshop2023

    • 著者名/発表者名
      Toland & Cripps
    • 雑誌名

      English Language Teacher Education and Development (ELTED) Journal

      巻: 印刷中 ページ: 1-12

    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス
  • [雑誌論文] Establishing a Professional Learning Network (PLN) for Japanese English teachers2023

    • 著者名/発表者名
      Toland & Cripps
    • 雑誌名

      The IUK Journal of Intercultural Studies

      巻: 印刷中 ページ: 1-14

    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス
  • [雑誌論文] Cultivating English language learners’ creativity and digital literacy skills: Reflections from an online PLN workshop2022

    • 著者名/発表者名
      Sean Toland & Tony Cripps
    • 雑誌名

      The IUK Journal of Intercultural Studies

      巻: Volume 23 Number 2

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス
  • [雑誌論文] Chapter 10: Twenty-first century teacher-directed professional development: Helping Japanese English teachers escape their 'egg cartons'2021

    • 著者名/発表者名
      Sean Toland, Tony Cripps, & Fern Sakamoto
    • 雑誌名

      The Proceedings of the 24th and 25th Annual TESOL Arabia International Conference and Exhibition

      巻: 1 ページ: 88-102

    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [学会発表] Fostering ELLs’ creativity: Reflections from a PLN2023

    • 著者名/発表者名
      Toland & Cripps
    • 学会等名
      TESOL Arabia International Conference 2023
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Practical pointers to help cultivate the creativity of English language learners’2023

    • 著者名/発表者名
      Toland
    • 学会等名
      JALT PIE SIG - Conference on Language Teaching and Feedback
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
  • [学会発表] Fostering English language learners’ creativity through role-playing activities2023

    • 著者名/発表者名
      Toland
    • 学会等名
      The Third Annual PIE SIG in Sapporo Conference - 2023
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
  • [学会発表] Practical strategies to cultivate English language learners’ creativity and critical thinking competencies2023

    • 著者名/発表者名
      Toland
    • 学会等名
      38th Annual JALT Hokkaido Winter Language Teaching Conference - 2023
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
  • [学会発表] Building an online professional learning network to support self-directed learning for EIL teachers2022

    • 著者名/発表者名
      Toland, Cripps, & Sakamoto
    • 学会等名
      13th International Conference of English as a Lingua Franca - National Cheng Kung University
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Cultivating teacher-directed professional development in an online PLN2022

    • 著者名/発表者名
      Toland
    • 学会等名
      ETA-ROC International Symposium on English Teaching and Book Fair
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Fostering teacher development through an online Professional Learning Network2022

    • 著者名/発表者名
      Toland & Cripps
    • 学会等名
      Professional Learning Network - 2022 Workshop #2
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
  • [学会発表] Facilitating teacher development through an online PLN2022

    • 著者名/発表者名
      Toland, Cripps, & Sakamoto
    • 学会等名
      TESOL Arabia - 26th International Conference & Exhibition
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Teacher-directed professional development through an online Professional Learning Network2022

    • 著者名/発表者名
      Toland & Cripps
    • 学会等名
      Professional Learning Network - 2022 Workshop #1
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
  • [学会発表] ‘Fostering teacher development through an online Professional Learning Network’2022

    • 著者名/発表者名
      Sean Toland, Tony Cripps, & Fern Sakamoto
    • 学会等名
      Online Workshop, (Nagoya, Japan)
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
  • [学会発表] ‘Facilitating teacher development through an online PLN’2022

    • 著者名/発表者名
      Sean Toland, Tony Cripps, & Fern Sakamoto
    • 学会等名
      TESOL Arabia - 26th International Conference & Exhibition (Dubai, UAE)
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] PLN workshop: Cultivating English language learners’ creativity and digital literacy skills2022

    • 著者名/発表者名
      Sean Toland & Tony Cripps
    • 学会等名
      Workshop, (Nagoya, Japan)
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
  • [学会発表] ‘Cultivating teacher-directed professional development in an online PLN’2022

    • 著者名/発表者名
      Sean Toland, Tony Cripps, & Fern Sakamoto
    • 学会等名
      ETA-ROC International Symposium on English Teaching and Book Fair (Taipei, Taiwan)
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Facilitating Teacher Development through a Professional Learning Network2021

    • 著者名/発表者名
      Sean Toland, Tony Cripps, & Fern Sakamoto
    • 学会等名
      The 30th International Symposium and Book Exhibit on English Language Teaching - ETA-ROC
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Establishing a Professional Learning Network for Japanese English Language Teachers2021

    • 著者名/発表者名
      Sean Toland, Fern Sakamoto, & Tony Cripps
    • 学会等名
      JALT 2021 - 47th Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
  • [学会発表] Online Teacher-directed Professional Development: The benefits and barriers2021

    • 著者名/発表者名
      Sean Toland, Fern Sakamoto, & Tony Cripps
    • 学会等名
      19th Asia TEFL International Conference 2021
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
  • [学会発表] ‘How can English teachers escape their ‘egg cartons’?2020

    • 著者名/発表者名
      Sean Toland, Fern Sakamoto, & Tony Cripps
    • 学会等名
      JALT 2020 - 46th Annual International Conference on Language Teaching and Learning
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Twenty-first Century Professional Development: Strategies for Success’2020

    • 著者名/発表者名
      Sean Toland, Fern Sakamoto, & Tony Cripps
    • 学会等名
      TESOL Arabia - 25th International Conference & Exhibition
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
  • [学会発表] Enhancing EFL Educators’ Professional Development in the Twenty-first Century2020

    • 著者名/発表者名
      Sean Toland, Fern Sakamoto, & Tony Cripps
    • 学会等名
      The 18th Asia TEFL International Conference
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
  • [学会発表] Supporting Teachers through Professional Learning Networks2020

    • 著者名/発表者名
      Tony Cripps, Sean Toland, & Fern Sakamoto
    • 学会等名
      The 18th Hawaii International Conference on Education
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書

URL: 

公開日: 2019-04-18   更新日: 2024-01-30  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi