研究課題/領域番号 |
19K04547
|
研究種目 |
基盤研究(C)
|
配分区分 | 基金 |
応募区分 | 一般 |
審査区分 |
小区分22010:土木材料、施工および建設マネジメント関連
|
研究機関 | 埼玉大学 |
研究代表者 |
欒 堯 埼玉大学, 理工学研究科, 助教 (20725288)
|
研究期間 (年度) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
研究課題ステータス |
完了 (2023年度)
|
配分額 *注記 |
4,420千円 (直接経費: 3,400千円、間接経費: 1,020千円)
2021年度: 1,300千円 (直接経費: 1,000千円、間接経費: 300千円)
2020年度: 1,820千円 (直接経費: 1,400千円、間接経費: 420千円)
2019年度: 1,300千円 (直接経費: 1,000千円、間接経費: 300千円)
|
キーワード | patch repaired concrete / repair materials / chloride migration / crack / multi-scale model / water repellency / corrosion / fiber reinforced mortar / chloride penetration / hydrophobic treatment / reinforcement corrosion / chloride / blast furnace slag / water repellent agent / water penetration / silica fume / repair mortar / electrophoresis / capillary absorption / SHCC / simulation / polymer cement / chloride attack / multi-scale modeling |
研究開始時の研究の概要 |
Patch repair is the mostly used method for repairing concrete subject to chloride attack. However, re-corrosion of the repaired concrete in short time is often reported because of inappropriate treatment. This study will focus on establishing an approach of modeling and evaluation of patch repaired concrete. Key factors, for example, chloride transport and the natural potential difference between the old concrete and the repaired part, will be studied. Their effects will be integrated into chloride transport and corrosion models for reasonably evaluating the risk of re-corrosion.
|
研究成果の概要 |
本研究では,塩害を受けた鉄筋コンクリートについて,断面修復後の塩分浸透挙動および再度腐食可能性の検討を行った.実験では,塩分浸透挙動において,電気泳動法を用い,断面修復材に発生したひび割れ,および混和材や撥水処理などの影響について定量的評価を行った。その結果,ひび割れ幅の増加に伴い塩分浸透係数が顕著に増加すること,および混和材と撥水処理による抑制効果が明らかになった.実験結果を踏まえ,ひび割れが発生した断面修復材の水と塩分浸透に関する数値解析を行い,鉄筋腐食の発生について評価を行った.解析結果により,ひび割れ幅や分布,残存塩分,はつり深さなどの要因が塩化物浸透と腐食に及ぼす影響を示した.
|
研究成果の学術的意義や社会的意義 |
Chloride penetration of patch repaired concrete is more complicated than normal concrete, because more factors are involved. Those factors were thoroughly studied, offering important insights for practice. In addition, the numerical approach considers those factors from academic viewpoints.
|