研究課題/領域番号 |
19K13301
|
研究種目 |
若手研究
|
配分区分 | 基金 |
審査区分 |
小区分02100:外国語教育関連
|
研究機関 | 上智大学 |
研究代表者 |
|
研究期間 (年度) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
研究課題ステータス |
完了 (2023年度)
|
配分額 *注記 |
3,380千円 (直接経費: 2,600千円、間接経費: 780千円)
2022年度: 130千円 (直接経費: 100千円、間接経費: 30千円)
2021年度: 2,210千円 (直接経費: 1,700千円、間接経費: 510千円)
2020年度: 390千円 (直接経費: 300千円、間接経費: 90千円)
2019年度: 650千円 (直接経費: 500千円、間接経費: 150千円)
|
キーワード | Authenticity / Motivation / Language Teaching / Language Learning / Psychology / classroom research / Language teaching / Language learning / Classroom research / Education / pyschology / authenticity / motivation / language teaching / language learning / education / psychology / classroom dynamics |
研究開始時の研究の概要 |
In 2019 I will begin by gaining ethical approval and approach various schools and teachers about the possibility of coming to their schools to do observations. In 2020 I will be given a sabbatical to continue the research and collect further data. I will also use this time to visit a leading UK university to seek expertise and input on how to improve the study. In 2021 I will collect the final data and observations, as well as conducting follow-up interviews. In 2022 I will finish the data analysis and write up the findings for publication and wider dissemination.
|
研究成果の概要 |
この基金のおかげで、教師と生徒の動機づけのシナジーに関する研究を促進するために旅行することができました。2019年以来、22本の論文を発表しました。一部は世界各国の国際学者と共著でした。全ての論文は直接プロジェクトに関係しているわけではありませんが、私の教室での実践的な研究に影響を受けました。この資金により大いに恩恵を受けました。日本、英国、タイでの会議で発表し、認証性と動機づけの研究成果を共有しました。主な発見は、生徒と教師の動機づけには強い関連があるという考えを支持しています。
|
研究成果の学術的意義や社会的意義 |
The findings illuminate how learning works best when students are able to personalise their lessons and find meaningful ways of using the target language for interaction. When students are motivated by the teacher's efforts, the teacher is more likely to put more effort back into teaching.
|