• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

The effects of deliberate learning with digital flashcards on the implicit knowledge of visual and aural word forms: A lexical decision task study

研究課題

研究課題/領域番号 19K13311
研究種目

若手研究

配分区分基金
審査区分 小区分02100:外国語教育関連
研究機関関西学院大学 (2021-2023)
大阪女学院大学 (2020)
大阪女学院短期大学 (2019)

研究代表者

Kramer Brandon  関西学院大学, 教育学部, 准教授 (50780483)

研究期間 (年度) 2019-04-01 – 2025-03-31
研究課題ステータス 交付 (2023年度)
配分額 *注記
3,900千円 (直接経費: 3,000千円、間接経費: 900千円)
2021年度: 910千円 (直接経費: 700千円、間接経費: 210千円)
2020年度: 1,820千円 (直接経費: 1,400千円、間接経費: 420千円)
2019年度: 1,170千円 (直接経費: 900千円、間接経費: 270千円)
キーワードvocabulary / implicit knowledge / lexical decision task / deliberate learning / implicit knolwedge
研究開始時の研究の概要

Over three years, this project will create and conduct reaction time experiments to investigate in what ways auditory, in addition to visual, input while learning and reviewing foreign language vocabulary benefits students' explicit and implicit knowledge of these words' forms.

研究実績の概要

Regarding the primary data collection, problems were found with the data collection tool that have required considerable time to remedy. In the previous months I have been able to work on this and fix most of the problems, consulting with experts along the way. Furthermore, the publication that was in review has required further revision and is now back in review with a different international journal, awaiting decision.

現在までの達成度 (区分)
現在までの達成度 (区分)

4: 遅れている

理由

Initial data collection revealed some problems with the data collection instrument (the reaction time measurements, specifically) that needed to be fixed before more data could be collected.

今後の研究の推進方策

With most of the problems with data collection addressed, I should be able to begin data collection in the next few months. I will begin with local data collection at my primary university only until I can confirm that the data is being collected properly, before expanding the data collection to other sites. The data collection should be completed in the next school year, with analysis and manuscript preparation beginning shortly after.

報告書

(5件)
  • 2023 実施状況報告書
  • 2022 実施状況報告書
  • 2021 実施状況報告書
  • 2020 実施状況報告書
  • 2019 実施状況報告書
  • 研究成果

    (10件)

すべて 2021 2019

すべて 雑誌論文 (6件) (うち査読あり 5件、 オープンアクセス 4件) 学会発表 (4件) (うち国際学会 4件)

  • [雑誌論文] Measuring Attrition of L2 Productive Vocabulary Knowledge Over the Summer Vacation2021

    • 著者名/発表者名
      Kramer Brandon、Matsuo Tohru、Sponseller Aaron、Kim YoungAe、Nishiyama Suzuka、McLean Stuart
    • 雑誌名

      Vocabulary Learning and Instruction

      巻: 10(2) 号: 2 ページ: 1-8

    • DOI

      10.7820/vli.v10.2.kramer

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス
  • [雑誌論文] Measuring attrition of L2 receptive vocabulary knowledge over the summer vacation2019

    • 著者名/発表者名
      Kramer, B., Matsuo, T., McLean, S., & Cornwell, S.
    • 雑誌名

      Vocabulary Education and Research Bulletin

      巻: 8 ページ: 17-22

    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス
  • [雑誌論文] A review of Second Language Testing for Student Evaluation and Classroom Research, by Greta Gorsuch and Dale T. Griffee2019

    • 著者名/発表者名
      Kramer, B.
    • 雑誌名

      JALT Journal

      巻: 41 ページ: 80-83

    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
  • [雑誌論文] Connecting extensive reading to TOEIC performance2019

    • 著者名/発表者名
      Lyddon, P. A., & Kramer, B.
    • 雑誌名

      CALL and complexity: Short papers from EUROCALL 2019

      巻: 8 ページ: 257-262

    • DOI

      10.14705/rpnet.2019.38.1019

    • ISBN
      9782490057542
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス
  • [雑誌論文] L2 reading rate and word length: The necessity of character-based measurement.2019

    • 著者名/発表者名
      Kramer, B., & McLean, S.
    • 雑誌名

      Reading in a Foreign Language

      巻: 31 ページ: 201-225

    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス
  • [雑誌論文] The relationship of four variants of the Vocabulary Size Test to a criterion measure of meaning recall vocabulary knowledge2019

    • 著者名/発表者名
      Stoeckel, T., Stewart, J., McLean, S., Ishii, T., Kramer, B., & Matsumoto, Y.
    • 雑誌名

      System

      巻: 87 ページ: 1-14

    • DOI

      10.1016/j.system.2019.102161

    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [学会発表] The lexical properties of MOOC English for STEM subjects: A corpus analysis of a new genre of spoken academic English [Paper presentation]2019

    • 著者名/発表者名
      Kramer, B., & Anthony, L.
    • 学会等名
      Vocab@Leuven International Conference, Leuven, Belgium
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] The counts of Dracula and Monte Cristo: Frequency counts of homonymic meanings in graded readers [Paper presentation]2019

    • 著者名/発表者名
      Parent, K., McLean, S., & Kramer, B.
    • 学会等名
      Vocab@Leuven International Conference, Leuven, Belgium
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Xreading and TOEIC [Paper presentation]2019

    • 著者名/発表者名
      Lyddon, P., & Kramer, B.
    • 学会等名
      2019 EuroCALL International Conference, Louvain-la-Neuve, Belgium
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Measuring high school students' knowledge of inflectional and derivational forms [Poster presentation]2019

    • 著者名/発表者名
      Kramer, B., Iwamoto, M., & Kim Y.
    • 学会等名
      VOCAB SIG Forum, JALT 45th Annual International Conference, Nagoya, Japan
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 国際学会

URL: 

公開日: 2019-04-18   更新日: 2024-12-25  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi