• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Annual Research Report

推論による未知語処理プロセスを通した語彙ネットワーク構築過程の検証

Research Project

Project/Area Number 13J00487
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

濱田 彰  筑波大学, 人文社会科学研究科, 特別研究員(DC1)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Keywords英語教育 / 語彙学習 / リーディング / 推論 / 事象関連電位 / 潜在意味解析
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は,学習意図の無い状況下で起こる英語語彙学習の認知プロセスを明らかにすることである。具体的には,日本人英語学習者の文脈内語彙学習に焦点を当て,推論による未知語処理を通して記憶される語彙情報が,どのようなプロセスを経て知識として体系化されるのかを明らかにする。本課題の最終年度となる平成27年度は,これまでの実験環境で得られた結果を教室環境で再現すること,および研究成果を博士論文としてまとめることを中心に研究を進めた。
これまでの研究結果から,日本人英語学習者は単語と文脈の意味的類似度に基づいて未知語の意味を推論し,推論内容を心内に符号化していることが明らかになった。実験的な要因として使用した意味的類似度は,言語統計解析モデルの一つである潜在意味解析により規定されていた。そこで,英語リーディングのような言語活動に付随する語彙学習の効率を上げるための教材作成に向けて,潜在意味解析の応用可能性をさらに追及した。単語―文脈の意味的類似度が文脈内語彙学習の成果を予測する要因になるのかを検証したところ,意味的類似度が高くなるほど未知語の意味・用法の付随的学習が促進され,その効果は意図的学習の場合よりも大きくなることが分かった。
以上の結果は,付随的語彙学習の認知プロセスは,潜在意味解析理論が前提とする,言語学習の用法基盤モデルに従うことを示している。また,付随的語彙学習はテキスト理解に伴う記憶表象構築のプロセスと密接に関連していることが分かった。博士論文では結論部分で,英文テキストからの付随的語彙学習の効果を向上させるための教育的介入として,潜在意味解析を利用した教材開発,タスクを用いた読解指導の在り方,語彙知識の多面的な評価方法を提案している。

Research Progress Status

27年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

27年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (10 results)

All 2016 2015 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Maintaining the coherence of situation models in EFL reading: Evidence from eye movements2016

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Nahatame, S., Hasegawa, Y., Kimura, Y., Hamada, A., Tanaka, N., Hosoda, M., & Mori, Y.
    • Journal Title

      JACET Journal

      Volume: 60 Pages: 37-55

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ICTポートフォリオによる「ふり返り」で文字―音の感覚を育てる試み2016

    • Author(s)
      岡田信一・濱田彰
    • Journal Title

      小学校英語教育学会誌

      Volume: 16 Pages: 18-33

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Linguistic variables determining the difficulty of Eiken reading passages2015

    • Author(s)
      Hamada, A.
    • Journal Title

      JLTA Journal

      Volume: 18 Pages: 57-77

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] A generalizability theory study on the assessment of task-based reading performance2015

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Hamada, A., Hasegawa, Y., Dowse, E., Tanaka, N., Suzuki, K., Hosoda, M., & Mori, Y.
    • Journal Title

      JLTA Journal

      Volume: 18 Pages: 92-114

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 英語語彙習得に必要なインプット量推定における言語統計解析モデルの可能性2016

    • Author(s)
      濱田彰
    • Organizer
      JACET英語語彙研究会第11回研究大会
    • Place of Presentation
      東京電機大学東京千住キャンパス(東京都足立区)
    • Year and Date
      2016-03-05
  • [Presentation] 日本人英語学習者の句動詞認知優位性2016

    • Author(s)
      磯達夫・濱田彰・山内豊・山崎朝子・佐藤良子・笠原究・田頭憲二
    • Organizer
      JACET英語語彙研究会第11回研究大会
    • Place of Presentation
      東京電機大学東京千住キャンパス(東京都足立区)
    • Year and Date
      2016-03-05
  • [Presentation] Preziを活用した音と文字の「ふり返り」教材の効果2015

    • Author(s)
      岡田信一・濱田彰
    • Organizer
      第15回小学校英語教育学会 (JES) 広島大会
    • Place of Presentation
      広島大学東広島キャンパス(広島県東広島市)
    • Year and Date
      2015-07-26
  • [Presentation] An ERP study on implicit learning of words from context by second language readers2015

    • Author(s)
      Hamada, A.
    • Organizer
      22nd Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading
    • Place of Presentation
      the U.S., Hawaii, Hapuna Beach Prince Hotel
    • Year and Date
      2015-07-16
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How local and global inconsistencies in narratives affect the second language reading process: An eye-tracking study2015

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Nahatame, S., Hasegawa, Y., Kimura, Y., & Hamada, A.
    • Organizer
      22nd Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading
    • Place of Presentation
      the U.S., Hawaii, Hapuna Beach Prince Hotel
    • Year and Date
      2015-07-16
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] Hamada Akira | SLA Lab

    • URL

      https://sites.google.com/site/298hamada/

URL: 

Published: 2016-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi