2017 Fiscal Year Annual Research Report
Research on curriculum development of mathematical proof by networking mathematical activities within and between the domains consistent in secondary education
Project/Area Number |
15H03501
|
Research Institution | Tottori University |
Principal Investigator |
溝口 達也 鳥取大学, 地域学部, 准教授 (70304194)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
岩崎 秀樹 広島大学, 教育学研究科, 名誉教授 (50116539)
熊倉 啓之 静岡大学, 教育学部, 教授 (00377706)
濱中 裕明 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (20294267)
宮川 健 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (30375456)
石井 英真 京都大学, 教育学研究科, 助教 (10452327)
阿部 好貴 新潟大学, 人文社会・教育科学系, 准教授 (40624630)
真野 祐輔 大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (10585433)
大滝 孝治 北海道教育大学, 教育学部, 特任講師 (90750422)
|
Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2018-03-31
|
Keywords | 論証 / 数学的活動 / カリキュラム開発 / 中等教育 / 数学教育 |
Outline of Annual Research Achievements |
本プロジェクトの全体の構想は,中等教育を一貫する論証指導の理論的枠組みを構築し,その枠組みを用いて数学的活動に基づく論証指導カリキュラムを開発することである。最終年度にあたる平成29年度は,これまでに本科研において進めてきた研究成果を総括し,国内外の学会や学術雑誌を通して発信することに取り組んだ。その中でも,数学教育学の国際誌「For the Learning of Mathematics」(2018年3月刊行)に論文が掲載されたことは特筆すべき事項である。当該論文には,本プロジェクトで構築した理論的枠組みやそれに基づくカリキュラム開発の課題,さらにはわが国における論証指導の文化的側面などの考察が含まれている。また,2018年1月にフランス・グルノーブルで開催された国際会議(第6回教授人間学理論学会)に参加し,研究代表者や研究分担者が本プロジェクトに関連するテーマを発表したことも,本研究課題の更なる発展の機会となった。 国内においては,2017年6月に,日本数学教育学会第5回春期研究大会の創生型課題研究の部において,本科研に基づくテーマを設定し,主に2年次の研究活動の成果と課題を発表した。また,上述した国内での研究成果発信を推進するため,第5回研究集会(2017年9月21日・22日|大阪教育大学天王寺キャンパス)と第6回研究集会(2018年2月19日・20日|大阪教育大学天王寺キャンパス)をそれぞれ開催した。
|
Research Progress Status |
29年度が最終年度であるため、記入しない。
|
Strategy for Future Research Activity |
29年度が最終年度であるため、記入しない。
|
Research Products
(53 results)
-
[Journal Article] Challenges in curriculum development for mathematical proof in secondary school: cultural dimensions to be considered2018
Author(s)
Shinno, Y., Miyakawa, T., Iwasaki, H., Kunimune, S., Mizoguchi, T., Ishii, T., & Abe, Y.
-
Journal Title
For the Learning of Mathematics
Volume: 38(1)
Pages: 26-30
Peer Reviewed
-
-
-
-
-
-
-
[Journal Article] Curriculum development in the teaching of mathematical proof at the secondary schools in Japan2017
Author(s)
Mizoguchi, T., Iwasaki, H., Kunimune, S., Hamanaka, H., Miyakawa, T., Shinno, Y., Suginimoto, Y., & Otaki, K.
-
Journal Title
G. Kaiser (ed.), Proceedings of the 13th International Congress on Mathematical Education
Volume: -
Pages: 743-744
DOI
Open Access
-
-
-
-
-
[Journal Article] Researchers’ eyes of seeing a lesson: As the first work of the cross-cultural study on lesson study between Japan and Thailand2017
Author(s)
Mizoguchi, T., Inprasitha, M., Changsri, N., Matsuzaki, A., Shinno, Y., Kunseeda, P., and Hayata, T.
-
Journal Title
Proceedings of the 10th International Conference on Educational Research
Volume: -
Pages: 707-715
Peer Reviewed / Int'l Joint Research
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
[Presentation] Researchers’ eyes of seeing a lesson: As the first work of the cross-cultural study on lesson study between Japan and Thailand2017
Author(s)
Mizoguchi, T., Inprasitha, M., Changsri, N., Matsuzaki, A., Shinno, Y., Kunseeda, P., and Hayata, T.
Organizer
The 10th International Conference on Educational Research
Int'l Joint Research
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-