• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Final Research Report

The influence of achievement goals on prefrontal activation: Evaluation using CANTAB and fNIRS

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 15K04092
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionDoshisha University

Principal Investigator

Tanaka Ayumi  同志社大学, 心理学部, 教授 (00373085)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松浦 直己  三重大学, 教育学部, 教授 (20452518)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Keywords動機づけ / 達成目標
Outline of Final Research Achievements

We examined the effect of qualitatively different achievement goals on executive functions using planning task (OTS in CANTAB) for the sample of 226 undergraduate students (Study 1). We also utilized fNIRS (functional near-infrared spectroscopy) to measure the activation of the prefrontal cortex during task under different achievement goals for the sample of 111 undergraduates (Study 2). The results did not support our prediction. Therefore, further detailed analyses, as well as replication of the results with larger sample are needed in the future study.

Free Research Field

ヒューマン・モチベーション

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ヒューマン・モチベーションの研究において,達成目標理論はもっとも強力な理論の1つであり,主に教育場面を対象として,過去30年以上にわたり膨大な数の研究が蓄積されている。一方で,ヒトの価値や目標に志向する行動の神経科学的な研究は,これらの教育心理学的研究の成果が取り入れられているとはいえない。本研究は,達成目標が課題パフォーマンスに与える影響を,前頭葉の賦活という観点から捉え直すことで,教育心理学の成果を神経科学につなぐ学術的意義がある。本研究成果を直接社会に役立てることは未だできないが,検討をさらに継続することで,社会的意義の高い成果が得られることが期待できる。

URL: 

Published: 2019-03-29   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi