2018 Fiscal Year Final Research Report
A comprehensive study to develop and investigate the effect of a cognitive intervention program using the GO game
Project/Area Number |
16K13036
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Applied health science
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Research Institution | Tokyo Metropolitan Geriatric Hospital and Institute of Gerontology |
Principal Investigator |
Suzuki Hiroyuki 地方独立行政法人東京都健康長寿医療センター(東京都健康長寿医療センター研究所), 東京都健康長寿医療センター研究所, 研究員 (90531418)
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Research Collaborator |
ISHII Kenji
IIZUKA Ai
OGAWA Susumu
MURAKAMI Fukashi
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 余暇活動 / 囲碁 / 社会的交流 / 認知機能低下抑制 / ワーキングメモリ / FDG-PET / 高齢者 |
Outline of Final Research Achievements |
This study investigated the effect of the GO game on cognitive and brain function in community-dwelling older adults. A total of 72 community-dwelling older adults were randomly assigned to three groups: 1) a face-to-face group (FG) in which members attended 12 GO group lessons held once a week; 2) a non-face-to-face group (NFG) in which members individually underwent the same GO lessons as the FG using a tablet computer; or 3) a health education control group (CG). The results showed that GO game could improve memory related visual information processing, and playing GO game face-to-face with others is more effective for cognitive function than playing alone. Further, findings indicate that GO game may emphasize with brain activity, and mental wellbeing could be improved by continuing the GO game voluntarily even after the end of the intervention.
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Free Research Field |
心理学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまでの研究では、認知機能低下抑制を目的とした介入の結果生じた変化が、純粋に知的活動を行ったこと自体による影響か、実施者や参加者同士のコミュニケーションが増えたことによる影響かは曖昧であった。本研究によって、プログラムにコミュニケーションの要素が含まれる方がより効果的であることが示されたことは、介入研究を主とした応用健康科学研究に強い波及効果を与えるものと推測される。また、学的根拠のある本プログラムが市民に浸透することで、高齢者が余暇活動・社会活動へ積極的に参加する動機付けとなることから、社会的意義が大きい。
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