• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Annual Research Report

Historical study on the critical discourse on CEFR

Research Project

Project/Area Number 18H00688
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

西山 教行  京都大学, 人間・環境学研究科, 教授 (30313498)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大木 充  京都大学, 人間・環境学研究科, 名誉教授 (60129947)
Szirmai Monika  広島国際大学, 医療経営学部, 教授 (20275986)
クラウゼ小野 マルギット  室蘭工業大学, 大学院工学研究科, 教授 (70400059)
大山 万容  立命館大学, 文学部, 非常勤講師 (40773685)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
KeywordsCEFR / 言説分析 / 外国語教育 / 学説史研究
Outline of Annual Research Achievements

本研究は『ヨーロッパ言語共通参照枠』(CEFR)に関わる批判的言説の学説史的考察をめざす。CEFRとは欧州評議会が2001年に公開した外国語教育の教育・学習・評価に関する教育資材であり,日本でも2004年に翻訳が刊行され好意的に受容されてきた。しかしヨーロッパではCEFRそのものに対する言語教育学からの建設的な批判が投じられている。
本研究は欧州におけるCEFRの批判的言説を学説史の中から検証し,その妥当性を精査し,日本社会へ向けたCEFRの批判的受容を目指す。そのために以下の事項を検討し,解明する。
1.ドイツ語圏,フランス語圏,英語圏の批判的言説を学説史の観点から網羅的に調査する。
2.批判的言説とCEFR増補版の対照を行い,その対応を検証する。
3.CEFR公開20周年の国際研究集会を開催し,CEFRの批判的受容を討議する。
このような課題の実施にあたり,2019年3月2,3日に国際研究集会「CEFRの理念と現実」を,また2019年3月9日には国際研究集会「多言語化する学校とバイリンガリズム-フランス・カナダ・日本」を開催し,フランス,カナダ,ニューカレドニアより研究者を招へいし,討議を深めた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

新型コロナウイルスの拡大にともない,2020年3月に予定していた国際研究集会を実施することができなかった。この国際研究集会は国内外の研究者の参加を確約し,プログラムも確定していたものの,直前に取りやめとなった。そのため,CEFR以降の言語教育学の進展を見据えた研究討議を行うことができなかった。

Strategy for Future Research Activity

新型コロナウイルスの終息状況をにらみながら,2020年度後半に国際研究集会を開催する予定である。2020年に予定されていたカナダ,イタリア,デンマークなど国内外の研究者との研究交流を進め,CEFRのインパクトや解釈などに関して批判的考察を深める予定である。また2019年に実施した国際研究集会の成果を書籍として刊行すべく翻訳,編集作業を進める。すで大方の論文の翻訳は完了しているが,日本の読者の理解をすすめるための訳注などの編集作業が残っているため,これを今年度前半までに終えて,今年度内の刊行を目指す。

  • Research Products

    (20 results)

All 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 11 results) Remarks (2 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Int'l Joint Research] モンペリエ第3大学/トゥール大学(フランス)

    • Country Name
      FRANCE
    • Counterpart Institution
      モンペリエ第3大学/トゥール大学
  • [Int'l Joint Research] トロント大学(カナダ)

    • Country Name
      CANADA
    • Counterpart Institution
      トロント大学
  • [Presentation] An overview: The Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment (CEFR) and the Companion Volume2020

    • Author(s)
      Monika Szirmai & Margit Krause-Ono
    • Organizer
      Hiroshima ALT Skills Development Conference
    • Invited
  • [Presentation] La competence de mediation dans l’enseignement des langues : entre reception, interpretation, polemique et mise en pratique. Perspectives internationales2019

    • Author(s)
      Mayo Oyama
    • Organizer
      Journee d'etudes GEPE, Sur la mediation: reflexions d'un point de vue japonais
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Evolution des competences plurilingues et pluriculturelles au moyen de la didactique integree2019

    • Author(s)
      Mayo Oyama
    • Organizer
      Colloque international conjoint: L'enseignement du francais en Asie-Pacifique : traditions et tendances
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アイルランドの言語教育政策におけるCEFRの受容2019

    • Author(s)
      大山 万容
    • Organizer
      第21回日本言語政策学会大会
  • [Presentation] CEFR一般とその増補版で明らかになったことについて2019

    • Author(s)
      大木 充
    • Organizer
      文化庁
    • Invited
  • [Presentation] CEFRの評価水準「共通参照レベル」の用い方 ― 「画一化のパラダイム」vs.「多様化のパラダイム」 ―2019

    • Author(s)
      大木 充
    • Organizer
      明治学院大学FDフォーラム
    • Invited
  • [Presentation] 複言語主義のアプローチによるフランス語教育2019

    • Author(s)
      西山教行
    • Organizer
      北海道大学国際シンポジウム「アジア多層言語社会と複言語主義」
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Rencontre avec le francais comme experience postcoloniale2019

    • Author(s)
      NISHIYAMA Noriyuki
    • Organizer
      Institut universitaire d'Enseignement du Francais langue Etrangere (IEFE) a l'universite Paul Valery
    • Invited
  • [Presentation] Comment sensibiliser la diversite linguistique et culturelle en faveur de l'enseignement / apprentissage du francais ?2019

    • Author(s)
      NISHIYAMA Noriyuki
    • Organizer
      XIIe Forum francophone du pacifique (La Nouvelel Caledonie)
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] L’interculturel dans la societe japonaise, d’hier et d’aujourd’hui2019

    • Author(s)
      NISHIYAMA Noriyuki
    • Organizer
      cours de licence de semiologie de Elatiana Razafi (universite de la Nouvelle Caledonie)
    • Invited
  • [Presentation] The CEFR and the Companion Volume: Culture and related issues2019

    • Author(s)
      Monika Szirmai & Margit Krause-Ono
    • Organizer
      JALT OLESIG7Conference 久留米
    • Invited
  • [Presentation] The CEFR and the Companion Volume2019

    • Author(s)
      Monika Szirmai & Margit Krause-Ono
    • Organizer
      岡山JALT
    • Invited
  • [Presentation] The CEFR and the Companion Volume: A critical view2019

    • Author(s)
      Monika Szirmai & Margit Krause-Ono
    • Organizer
      全国語学教育学会・第45回年次国際大会教材展示会 JALT2019 名古屋
  • [Presentation] Beyond the Can-Do lists: What is the CEFR Companion Volume?2019

    • Author(s)
      Monika Szirmai & Margit Krause-Ono
    • Organizer
      広島JALTWorking together, Learning together学会
    • Invited
  • [Remarks] 西山教行研究室

    • URL

      https://noriyukinishiyama.com

  • [Remarks] 『ヨーロッパ言語共通参照枠』に関する批判的言説の学説史的考察

    • URL

      http://www.flae.h.kyoto-u.ac.jp/kaken2018/

  • [Funded Workshop] CEFRの理念と現実2019

  • [Funded Workshop] 多言語化する学校とバイリンガリズム-フランス,カナダ,日本2019

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi