• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Annual Research Report

A cultural-anthropological study on argumentation and proof throughout the secondary mathematics education

Research Project

Project/Area Number 18H01015
Research InstitutionTottori University

Principal Investigator

溝口 達也  鳥取大学, 地域学部, 教授 (70304194)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 熊倉 啓之  静岡大学, 教育学部, 教授 (00377706)
濱中 裕明  兵庫教育大学, 連合学校教育学研究科, 教授 (20294267)
宮川 健  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (30375456)
石井 英真  京都大学, 教育学研究科, 准教授 (10452327)
阿部 好貴  新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (40624630)
真野 祐輔  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (10585433)
大滝 孝治  北海道教育大学, 教育学部, 講師 (90750422)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Keywords論証能力 / 文化論的・人間学的研究 / 中等教育 / 数学的証明 / 数学教授学
Outline of Annual Research Achievements

本研究プロジェクトでは, 2018年度には「論証能力」の概念規定を行い,その妥当性や独自性を検討した。2019年度は,特に「証明のフォーマット」を視点として,国内外の数学的証明の指導と学習についての調査・分析を行うとともに,教授人間学理論(ATD)における教授学的転置理論におけるプラクセオロジーとして「証明のフォーマット」を捉え,各institutionにおける様相とその転置について吟味・検討を行った。加えて,「探究活動」と「論証」との連関,特にATDにおけるStudy and Research Paths(SRPs),及びその教師教育への利用であるSRP-for Teacher Education(SRP-TE)にも視野を広げ,教師(in- and pre-service teachers)の実践の背後にある営み(para-didactic活動)についても調査・分析した。これらの研究成果については,研究グループ,またメンバー個人により各種国内学会や国際会議での発表(オンラインを含む),さらに国際誌への論文採択を達成した。
2020年度(以降)に計画をしていた研究活動は,新型コロナ・ウイルス禍の影響により,大きく変更を余儀なくされてきた。その最大のものが,Berta Barquero博士(バルセロナ大学)の招聘による国際研究セミナーの開催である。結果的に,この事業は本年(2023年)9月にようやく開催することができた。当セミナーでは,「論証・証明と探究」を視点とした協議を行うことを主たる目的とした。特に,ATDにおける探究のモデルとしてのSRPsに焦点を当て, SRP-TEあるいはモデル-システムの往還について議論を行うことに加え,Barquero博士の特別講演も実施した。さらに,博士らと事前に進めてきた共同研究の成果を,ICTMA21にて共同研究発表を行った。

Research Progress Status

令和3年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和3年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (13 results)

All 2024 2023 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (3 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Universitat de Barcelona(スペイン)

    • Country Name
      SPAIN
    • Counterpart Institution
      Universitat de Barcelona
  • [Journal Article] 学校と社会をつなぐ真正の学び2024

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 761 Pages: 11-17

  • [Journal Article] Students’ design of inquiry with didactic tools: A Japanese case2024

    • Author(s)
      Mizoguchi, T., Barquero, B. & Bosch, M.
    • Journal Title

      Proceedings of the 13th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education

      Volume: 1 Pages: 3251-3258

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 空間図形の問題に関する中学生の説明の特徴-空間における2線分の位置関係に関する説明の分析-2023

    • Author(s)
      近藤裕・熊倉啓之・藤田太郎・宮脇真一・國宗進
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 105-9 Pages: 2-10

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 2次方程式を利用するよさを実感させる授業についてー協同的探究学習を用いた中学校数学の授業開発ー2023

    • Author(s)
      出口和貴,濵中裕明
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌『数学教育学研究』

      Volume: 第29巻第2号 Pages: 79-91

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Networking praxeology and theoretical grain sizes in mathematics education: Cultural issues illustrated by three examples from the Japanese research context2023

    • Author(s)
      Shinno, Y. & Mizoguchi, T.
    • Journal Title

      Hiroshima Journal of Mathematics Education

      Volume: 16 Pages: 3251-3258

    • DOI

      10.24529/hjme.1606

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 中学校数学における移動の生息地:予備的考察2023

    • Author(s)
      山脇雅也,玉木義一,田中克征,溝口達也
    • Organizer
      第59回全国数学教育学会研究発表会
  • [Presentation] Students’ modelling activities in the inquiry on the slide rule2023

    • Author(s)
      Mizoguchi, T., Okada, K., Barquero, B. & Bosch, M.
    • Organizer
      The 21st International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Students’ design of inquiry with didactic tools: A Japanese case2023

    • Author(s)
      Mizoguchi, T., Barquero, B. & Bosch, M.
    • Organizer
      The 13th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 算数授業研究 No.1502024

    • Author(s)
      筑波大学附属小学校算数研究部企画・編集(分担執筆:石井英真)
    • Total Pages
      74
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      978-4-491-05456-8
  • [Book] ヤマ場をおさえる単元設計と評価課題・評価問題 中学校 数学2023

    • Author(s)
      石井英真全体編集・佃拓生教科編集
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      図書文化
    • ISBN
      978-4-8100-3773-9
  • [Book] 日本型STEM教育のための理論と実践2023

    • Author(s)
      磯﨑哲夫編著(分担執筆:石井英真)
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      学校図書
    • ISBN
      978-4-7625-0247-7
  • [Funded Workshop] International Research Seminar on Mathematics Teacher Education and Professional Development2023

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi