2019 Fiscal Year Final Research Report
Kitchen Earth Science experiments as a tool of brain-stimulating tool
Project/Area Number |
18K18629
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Kurita Kei 東京大学, 地震研究所, 名誉教授 (00111451)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
市原 美恵 東京大学, 地震研究所, 准教授 (00376625)
熊谷 一郎 明星大学, 理工学部, 教授 (50597680)
久利 美和 東北大学, 災害科学国際研究所, 講師 (90374917)
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Project Period (FY) |
2018-06-29 – 2020-03-31
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Keywords | 実験講義 / 大学初年次教育 / 複雑現象 / 地震発生 / 火山噴火プロセス / 探求型授業 / Inquiry-Oriented Class |
Outline of Final Research Achievements |
We propose simple-setup, but deep-thinking-required complicated experimental subjects could contribute innovations in tedious freshman courses at university as well as inquiry-based classes at high school. We have designed, developed such experimental subjects and tried these in the freshman course at universities and high schools to explore the student’s response. The subjects are selected from the fields of physics and earth science such as viscous fluid dynamics, thermal convection and heat transfer, fracturing phenomena, multiphase flow and so on. As for publicizing our activity we organized special session named “kitchen-earth science” at JPGU and EGU annual meeting.
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Free Research Field |
惑星科学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で目指しているのは科学的な考察に裏付けられた実験課題の設計開発と教育現場での応用である。教育現場として大学初年次教育と高等学校における探求型授業を想定しているが、同時に「理科離れ」問題が懸念視されている中で広く社会的な関心も引き起こした。例えば中学での実験講義依頼、様々な年代の利用者の科学館での実験講義依頼、新聞の特集記事への採択など、「キッチン地球科学」的な発想は広く好意的に受け入れられてきた。国内外の学術研究会において採択されている「キッチン地球科学」セッションには広範囲な参加者が集まり、科学教育・啓蒙活動に役割を果たしている。
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