• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Annual Research Report

日本の家庭用テレビゲーム業界における製品開発と流通に関する理論的・実証的研究

Research Project

Project/Area Number 19730292
Research InstitutionKyoto Gakuen University

Principal Investigator

大北 健一  京都学園大学, 経営学部, 准教授 (60367513)

Keywords家庭用テレビゲーム / 製品開発 / 流通
Research Abstract

本年度は, 日本の家庭用テレビゲームソフトの製品開発についての実態を明らかにするために, 1984年から1994年までに発売された任天堂のファミリーコンピュータ用ソフトに関する全数調査によって得られた「特定の家庭用テレビゲーム機(プラットホーム)向けに開発されたソフトは, 他のプラットホームに向けて同時に供給されていない」という発見事実に対して, なぜそのような製品開発の実態が一般的であるのか, さらに, このような製品戦略が企業に有利な結果(利潤)をもたらしているのかについてさらなる理論的な検討を行った. 研究成果は, 2008年9月5日にToulouse School of Economicsで開催されたThe 35nd Conference of the Europem Association for Research in Industrial Economicsで, "Platfbrm Strategy of Video Game Software in Japan, 1984-1994 : Theory and Evidence"という論題で成果を報告した.
他方で, 1994年から1996年までに発売された主要な家庭用テレビゲーム機用ソフトに関する全数調査を行い, ソフトメーカー各社がソフトを発売する際, 当該ソフトの供給先として代替的な複数のプラットホームのなかからある特定のプラットホームを選択する意思決定行動について実証的な検討を行った. 研究成果は, 2008年12月3日にSydney Oiympic Parkで開催されたAustralian & New Zealand Marketing Academy Conference2008で, "Network Structure of Video Game Software in Japan : Some Empirical Results"という論題で成果を報告した.

  • Research Products

    (6 results)

All 2008

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] Platform Strategy of Video Game Software in Japan, 1984-1994 : Theory and Evidence2008

    • Author(s)
      Masayoshi Maruyama & Kenichi Ohkita
    • Journal Title

      EARIE 08 Conference program and book of abstracts 冊子

      Pages: 82-82

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Network Structure of Video Game Software in Japan : Some Empirical Results2008

    • Author(s)
      Masayoshi Maruyama, Kazumitsu Minamikawa & Kenichi Ohkita
    • Journal Title

      Proceedings of the Australian & New Zealand Marketing Academy Conference 2008, Dec. 2008, Sydney (CD-ROM)

      Pages: 6

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Network Structure of Video Game Software in Japan : Some Empirical Results2008

    • Author(s)
      大北健一
    • Organizer
      2008年度日本応用経済学会秋季大会(招待論文)
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Year and Date
      2008-11-22
  • [Presentation] Platform Strategy of Video Game Software in Japan, 1984-1994 : Theory and Evidence2008

    • Author(s)
      Masayoshi Maruyama
    • Organizer
      The 35nd Conference of the European Association for Research in Industrial Economics
    • Place of Presentation
      Toulouse, France
    • Year and Date
      2008-09-05
  • [Presentation] Platform Strategy of Video Game Software in Japan, 1984-1994 : Theory and Evidence2008

    • Author(s)
      丸山雅祥
    • Organizer
      2008年度日本応用経済学会春季大会(招待論文)
    • Place of Presentation
      熊本学園大学
    • Year and Date
      2008-06-08
  • [Presentation] Network Structure of Video Game Software in Japan : Some Empirical Results2008

    • Author(s)
      Masayoshi Maruyama
    • Organizer
      Australian & New Zealand Marketing Academy 2008 Conference
    • Place of Presentation
      Sydney, Australia
    • Year and Date
      2008-03-12

URL: 

Published: 2010-06-11   Modified: 2020-02-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi