• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

The evaluation and development of interactive learning environment for the enhancement of cycle between individual and collaborative learning

Research Project

Project/Area Number 19H01716
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

山田 政寛  九州大学, 基幹教育院, 准教授 (10466831)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 合田 美子  熊本大学, 教授システム学研究センター, 准教授 (00433706)
谷口 雄太  九州大学, システム情報科学研究院, 助教 (20747125)
島田 敬士  九州大学, システム情報科学研究院, 教授 (80452811)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Keywordsラーニングアナリティクス / CSCL
Outline of Annual Research Achievements

本研究では、個別学習と協調学習の往還を支援することを目的とした学習支援システムを、自己調整学習、探求の共同体フレームワーク、ならびにラーニングアナリティクスのアプローチからデザインをし、開発・評価することが目的である。今年度は、自己調整学習尺度MSLQと学習行動、成績との関係性分析、ならびにシステム開発を前倒しで行った。実際の受業にて、MSLQ、学習行動であるeBookのログ、成績との分析を行ったところ、MSLQでは自己効力感、認知的学習方略利用意識が、学習行動では次ページに行くことや、マーカーの面積が成績に寄与することが示された。現在、これに探求の共同体フレームワークを活用したグループディスカッション中の発言との関係性分析を行っている。

システム開発としては、グループワークにおいて、学習者自身が所属するグループにおいて、全メンバーの個別学習の操作ログをヒートマップで可視化するシステム、グループ全体と個人の発言について、人間関係の形成に関係する社会的存在感による発言分類し、可視化するシステム開発を行った。これを現在、グループワークツールであるCQCHATとの連携を行っている。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

データの分析に加え、前倒ししたシステム開発が順調であり、2020年度夏学期には評価することができるため

Strategy for Future Research Activity

2020年度では、前年度収集したデータの分析、開発したシステムの評価を行う予定である。その評価結果を踏まえて、システムの改修、追加機能の開発を行う予定である。

Research Products

(9 results)

All 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results)

  • [Journal Article] Exploring Factors that Influence Collaborative Problem Solving Awareness in Science Education2020

    • Author(s)
      Chen, L., Inoue, K., Goda, Y., Okubo, F., Taniguchi, Y., Oi, M., Konomi, S., Ogata, H., and Yamada, M
    • Journal Title

      Technology, Knowledge and Learning

      Volume: 25 Pages: 377-366

    • DOI

      10.1007/s10758-020-09436-8

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Automatic Retrieval of Learning Contents Related to Quizzes for Supporting Students’ Enhanced Reviews2020

    • Author(s)
      Ishikawa, T., Minematsu,T., Shimada, A., and Taniguchi, R.
    • Journal Title

      Companion Proceedings of 10th International Conference on Learning Analytics & Knowledge

      Volume: n/a Pages: 696-698

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Direction of collaborative problem solving-based STEM learning by learning analytics approach2019

    • Author(s)
      Chen, L., Yoshimatu, N., Goda, Y., Okubo, F., Taniguchi, Y., Oi, M., Konomi, S., Shimada, A., Ogata, H., and Yamada ,M.
    • Journal Title

      Research and Practice in Technology Enhanced Learning

      Volume: 14 Pages: 24

    • DOI

      10.1186/s41039-019-0119-y

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effects of game-based learning on informal historical learning: A learning analytics approach2019

    • Author(s)
      Feng, X., and Yamada, M.
    • Journal Title

      Proceedings of ICCE 2019

      Volume: n/a Pages: 505-514

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Visualization of learning log of web-based application for understanding the structure of geometric proofs2019

    • Author(s)
      Hamada, S., and Yamada, M.
    • Journal Title

      Proceedings of CELDA 2019

      Volume: n/a Pages: 167-174

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Examining Language-Agnostic Methods of Automatic Coding in the Community of Inquiry Framework2019

    • Author(s)
      Taniguchi, Y., Konomi, S., and Goda, Y.
    • Journal Title

      Proceedings of CELDA 2019

      Volume: n/a Pages: 19-26

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] How to Integrate Theory, Practice, and Technology for Balanced Data-Driven and Knowledge-Driven TELL2019

    • Author(s)
      Goda, Y.
    • Organizer
      FLEAT 2019 (International Association for Language Learning Technology (IALLT) and the Japan Association for Language Education and Technology (LET))
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ラーニングアナリティクスによるエビデンスに基づいた授業デザインに向けて: 高等学校における実践事例,2019

    • Author(s)
      山田政寛
    • Organizer
      日本教育工学会秋季全国大会
  • [Presentation] Lecture 4. テクノロジーで実現する アダプティブラーニングのためのELT教材の開発と活用法2019

    • Author(s)
      合田美子
    • Organizer
      The 2nd JACET Summer(46th) and English Education(7th) Joint Seminar (Tokyo, 2019)
    • Invited

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi