• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Annual Research Report

The evaluation and development of interactive learning environment for the enhancement of cycle between individual and collaborative learning

Research Project

Project/Area Number 19H01716
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

山田 政寛  九州大学, 基幹教育院, 准教授 (10466831)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 合田 美子  熊本大学, 教授システム学研究センター, 准教授 (00433706)
谷口 雄太  九州大学, 情報基盤研究開発センター, 助教 (20747125)
島田 敬士  九州大学, システム情報科学研究院, 教授 (80452811)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Keywordsラーニングアナリティクス / 協調学習 / 個別学習
Outline of Annual Research Achievements

本研究では協調学習のパフォーマンスを向上させるために個別学習との往還を行いながら, 個別学習の促進と, 個別学習で行ったことを協調学習へ活用する支援を行う基盤開発と評価を対面, ならびにハイブリッド形態の授業で実施してきた. 2021年度では協調学習支援システムにおいて, 事前に行ってきた個別学習行動について可視化する機能を使用した群と使用しなかった群との比較検証を行い、使用後の行動変容について検討を行った。その結果、学習者は授業翌週の個別学習行動が活発になることや, マーカーやメモといった認知的学習活動や個別学習時におけるブックマークの利用が本機能未使用群よりも統計的有意に多くなることが示された. しかし,個別学習状況における認知的学習活動が議論に向けた準備として効果的ではないケースが見受けられた. 多くの教育・学習系の研究において, マーカーやメモをするといった精緻化等に関する学習方略は学習成果に対して, 効果的とされているが, 本研究では分析を詳細に行うと, 1つの学習行動でも, そこから展開される学習行動によって, 議論の関わり具合等が異なることがわかった.

Research Progress Status

令和3年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和3年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Using a Visualization System To Enhance Students’ Online Learning Participation Based on Learning Behaviors and Social Presence2021

    • Author(s)
      Xu, Y., Chen, L., Geng, X., Taniguchi, Y., Goda, Y., Shimada, A., and Yamada, M.
    • Journal Title

      Proceedings of IEEE TALE 2021

      Volume: - Pages: 399-404

    • DOI

      10.1109/TALE52509.2021.9678817

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Estimating Learning Assistance Skills Using Learning Analytics2021

    • Author(s)
      Watanabe, H., Goda, Y., Shimada, A., and Yamada, M
    • Journal Title

      Proceedings of CELDA 2021

      Volume: - Pages: 197-204

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Learning Analytics of the Relationships among Knowledge Constructions, Self-regulated Learning, and Learning Performance2021

    • Author(s)
      Hao, H., Geng,X., Chen, L.,. Shimada, A., and Yamada, M.
    • Journal Title

      Proceedings of IEEE TALE 2021

      Volume: - Pages: 290-297

    • DOI

      10.1109/TALE52509.2021.9678920

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Exploring Intrinsic Motivation Types in Augmented Reality Systems: Differences in Technology Acceptance, Learning Performance, and Behavior2021

    • Author(s)
      Geng, X., and Yamada, M.
    • Journal Title

      Proceedings of IEEE TALE 2021

      Volume: - Pages: 405-411

    • DOI

      10.1109/TALE52509.2021.9678759

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 多様な分析粒度を実現するラーニングアナリティクス基盤の開発2022

    • Author(s)
      山田 政寛, Lu Min, 谷口 雄太, 大久保 文哉, 陳 莉, 谷口 倫一郎
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会
  • [Book] Orchestration of Learning Environments in the Digital World(担当章タイトル:MAI Helper: Learning Support System for Time Management Skill Acquisition Using Learning Analytics)2022

    • Author(s)
      Ifenthaler, D., Isaias, P., Sampson, D.G. (eds), Watanabe, H., Chen, L., Geng, X., Goda, Y., Shimada, A., Yamada, M.
    • Total Pages
      310(263-281)
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      978-3-030-90943-7
  • [Book] Orchestration of Learning Environments in the Digital World(担当章タイトル:Evaluating the Spatial Continuity Effects of Augmented Reality System on Learning Performance and Psychological Factors)2022

    • Author(s)
      Ifenthaler, D., Isaias, P., Sampson, D.G. (eds)
    • Total Pages
      310(153-171)
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      978-3-030-90943-7

URL: 

Published: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi