2021 Fiscal Year Final Research Report
Measuring Beginner Friendliness / Visual Intelligibility of Web Pages explaining Academic Concepts and Procedures / Know-hows and their Recommendation System
Project/Area Number |
19H04417
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 90020:Library and information science, humanistic and social informatics-related
|
Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
吉岡 真治 北海道大学, 情報科学研究院, 教授 (40290879)
乾 孝司 筑波大学, システム情報系, 准教授 (60397031)
亀田 能成 筑波大学, 計算科学研究センター, 教授 (70283637)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | 学術用語解説ウェブページ / 解説型ウェブページ / 深層学習 / ページ推薦 / 手順・ノウハウ解説 |
Outline of Final Research Achievements |
In this project, we focused on Web pages explaining certain concepts, events, procedures etc. in a beginner friendly manner. In those Web pages, visual intelligibility in Web page layout and beginner friendly Web page texts are the requirements of Web contents for beginners. As a typical case study, this project focused on the factors of Web page visual intelligibility as well as beginner friendliness for explaining academic concepts. Then, this project proposed how to measure those factors as well as to identify those factors. Finally, in this project, we developed a system for recommending those Web pages explaining academic concepts based on those factors.
|
Free Research Field |
情報工学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,用語解説ウェブページの分かり易さ・見易さを評定する際の因子となる特徴量についてその分析結果を示している.また,本研究では,「解説型ウェブページ」を自動評定するとともに評定結果の理由が提示できることを示している.これらの成果により,ウェブ学習者の視点では,ウェブ検索を用いた学術用語学習における学習効率の改善につながる.また,「解説型ウェブページ」開発者の視点では,評定結果の理由を知ることができ,より容易にページを改善することが可能となる.以上の点で,本研究の学術的・社会的意義は大きい.
|