2023 Fiscal Year Final Research Report
Process of Forming Work Engagement for Kindergarten Teachers
Project/Area Number |
19K02579
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
|
Research Institution | Miyagi University of Education |
Principal Investigator |
KOSOKABE TAKU 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (00398497)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | ワークエンゲージメント / 保育士不足 / 離職 / 幼児理解 / 就労条件 / 複線径路・等至性アプローチ / 順序関係分析 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to identify the factors and processes that contribute to the formation of work engagement among child care providers. The study used a qualitative analysis based on interviews, an ordinal relationship analysis method, and a quantitative analysis based on NIRS. Specifically, the qualitative analysis identified three factors that contribute to the formation of work engagement among child caregivers: A: the experience of witnessing the growth of children, B: the experience of being able to achieve the kind of childcare they want to do, and C: the salary and working environment that is commensurate with their work.The ordinal relationship analysis method using the work engagement scale revealed the ordinality of each of the three factors: enthusiasm, vitality, and immersion.NIRS demonstrated that there is a difference in infant understanding depending on the years of experience.
|
Free Research Field |
保育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義として、はじめに、保育者のワークエンゲージメント形成の要因を明らかにしたことがあげられる。次に、ワークエンゲージメント尺度(UWS)を順序関係分析を用いて、その項目間の順序関係を明らかにしたことがあげられる。さらに、NIRSによって、ワークエンゲージメントの要因として示された「幼児の成長を見取った経験」が、熟達群と初任群で差があることを実証した点があげられる。 社会的意義としては、これらの知見によって、保育者のワークエンゲージを高めるための具体的な施策や体制づくりに援用することによって保育者の離職を抑制し、保育士不足の問題を解決することが可能となることがあげられる。
|