• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Research for how to use onomatopoeia in teaching of humanbeatbox in school education

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K02799
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionSapporo International University (2022-2023)
Sapporp International Junior College (2019-2021)

Principal Investigator

KAWAMOTO YOICHI  札幌国際大学, 観光学部, 教授 (50389649)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Keywordsヒューマンビートボックス / 指導法 / オノマトペ / 音楽表現 / ビートレカード
Outline of Final Research Achievements

The study achieves its goal of using onomatopoeia to teach humanbeatboxing and turns it into teaching materials. It is also able to organize the history of humanbeatboxing both in Japan and abroad. Currently, the researcher of the study is preparing to publish a book compiling the history of beatboxing. It has been suggested that humanbeatboxing has relevance to a wide range of fields, not just music education; therefore, in the future, connections between humanbeatboxing and other artistic fields and the applicability of activities using humanbeatboxing can be anticipated.
The researcher hopes to expand the utilization of the materials generated in this study.
The teaching materials have been copyrighted under the name "Beatre-Card" and are scheduled for release.(JPO No. 6711123)

Free Research Field

音楽表現、 音楽教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究により、音楽表現の一つの領域が広がっただけでなく、オノマトペという言語音を活用した汎用性のある指導法を確立でき、さらにビートレカードという教材も開発できたことで、今後ヒューマンビートボックスが音楽教育の現場に拡がっていく足がかりができた。その効果は音楽教育の専門家の集まりでのワークショップや音楽教育の現場でも確認することができ、音楽の教科書への掲載あるいは、副教材としての拡がりが期待できる。また、研究過程ではヒューマンビートボックスの歴史的背景も明確となったことから、基礎文献としての書籍の発行準備が進められており、年度内には発刊の見通しである。これで、日本語による初の基礎文献が誕生する。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi