2019 Fiscal Year Research-status Report
Using Rhythm and Rhyme in Elementary School English for Developing a Sense of How Languages Work
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19K13263
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Research Institution | The University of Tokushima |
Principal Investigator |
カイザー メイガン・レネー 徳島大学, 教養教育院, 講師 (10808950)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | Database / Picture book / 絵本 / 外国語活動 / データベース / Phonics / フォニックス |
Outline of Annual Research Achievements |
In 2019, after additional research on literacy outreach and children’s programs, I ended up consulting with the Allen Country Public Libraries in Indiana due to the strength of the programs for children’s literacy. I spent several days interviewing librarians and administrative staff to gain insight and recommendations for applicable books and storytelling approaches. The books for the project were then purchased, the written texts were entered into a database and analyzed using text mining. The storybook database wes created shared online.
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Current Status of Research Progress |
Current Status of Research Progress
1: Research has progressed more than it was originally planned.
Reason
本年度予定のPhase1では、外国語活動に活用可能な絵本選定と教科書のユニットに沿うようにデータベースの作成を行った。具体的には関連書籍出版社へのインタビュに加えて、米国の公立図書館でのリズム・ライムに特化した絵本およびその教育プログラムのリサーチを行い、選定した絵本のテキストマインイングを行い、学習指導要領に沿い、かつ主要な教科書のユニットにそって活用可能なデータベースの作成が完了している。さらには、本来フェーズ2で予定していた、学習指導要領内容とのマッチングおよび教育法の開発と教具のデザイン・開発・納品も完了している。
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Strategy for Future Research Activity |
Phase2の内容のうちすでに2019年度には、文部科学省の学習指導要領(外国語活動)に従い、また教科書の単元に合わせて活用可能な絵本のデータベースを作成した。さらには、授業実践方法論および教具の作成を完了している。COVID-19の状況を鑑み、教材の適宜教育実践現場での活用および効果測定が見込まれるが、見通しが難しいため適宜状況を見計らいながら研究を進める。
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Causes of Carryover |
教具の英語カードをデザインし印刷会社に発注をしたが納品が3月末となり、3月末時点では支払いが完了していないため。 使用計画:英語カードはすでに納品され4月での支払いが完了している。
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Research Products
(6 results)