2021 Fiscal Year Final Research Report
Building and Evaluation on an Educational Consultation System using Chatbot
Project/Area Number |
19K21779
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
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Research Institution | Tokyo Metropolitan University |
Principal Investigator |
Masahiro Nagai 東京都立大学, 大学教育センター, 教授 (40387478)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
澄川 靖信 拓殖大学, 工学部, 助教 (70756303)
松波 紀幸 帝京大学, 公私立大学の部局等, 准教授 (70783512)
小林 博典 宮崎大学, 教育学部, 准教授 (10510753)
安藤 大地 東京都立大学, 学術情報基盤センター, 准教授 (20552285)
根元 裕樹 東京都立大学, 学術情報基盤センター, 特任准教授 (90805574)
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Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2022-03-31
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Keywords | チャットボット / 教育相談 / AI活用 / 生徒指導 |
Outline of Final Research Achievements |
Students have various worries and problems, and one of method which teachers can help them is the educational counseling. However, it is not sufficient due to the busyness of teachers. Therefore, we tackled the research on educational counseling using chatbot. First, due to the educational point of view, a FAQ system regarding LMS was constructed using a chatbot, and its effectiveness was revealed. As a result, it is clear that the search can be performed in less than half the time compared to reading the manual. After that, a corpus was created based on assumed questions and answers between students and counselors, and our chatbot was experimentally worked. We used IBM Watson for constructing the chatbot, furthermore TF-IDF was also examined and we found out its effectiveness.
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Free Research Field |
教育工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、チャットボットを活用した教育相談システムの構築と実験的運用を行った。 システム支援の教育相談は24時間対応ができることや、人による教育相談と比べ経費を抑えられるよさがあると考えられる。さらに、これまでの教育工学研究は、大半が学習指導に関する研究であったが、本申請は、生活指導に資することを掲げ、ICTを活用する中で生徒のもつ悩みや問題を明らかにするとともに、助言・支援を提供するものであり、教育工学研究でのオリジナリティは高い。
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