• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Final Research Report

The significance and problems of the introduction of the educational methods of the International Baccalaureate; focusing on social studies subjects

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K23314
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionKyoto University of the Arts (2020)
Kyoto University (2019)

Principal Investigator

TSUGIHASHI Hideki  京都芸術大学, 芸術学部, 講師 (30852123)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2021-03-31
Keywords国際バカロレア / カリキュラム / 社会科教育 / 教育評価
Outline of Final Research Achievements

This study examined the subjects “Individuals and Societies” in the International Baccalaureate(IB)'s lower secondary education (MYP) and “History” in upper secondary education (DP).
This study aimed to examine the significance and problems of the introduction of the educational methods of the IB in Japanese education. To this end, it collected and analyzed information on the contents and composition of the IB’s texts, its final examination, and its lesson practice in IB schools in Japan, as authorized by the International Baccalaureate Organization. In doing so, it clarified the differences between the educational contents of the IB and the Japanese Courses of Study, as well as difficulties in the introduction of the IB in Japanese schools.

Free Research Field

教育方法学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、海外のみならず日本でも注目されるIBは、たんに一つの試験の名称やその成否を指すものではなく、教育方法・教育内容・教育方法などにおいて規定のある教育プログラムである。本研究では、これまで十分に明らかにされてこなかった社会科系教科におけるIBの教育内容・教育方法の内実を検討した。本研究で得られた成果からは、社会科系科目の全体及び単元カリキュラム構想、授業づくり(とくに発問・パフォーマンス課題検討)のうえで多くの示唆を得ることができる。また、大学入学資格を問う制度として見れば、日本の選抜型大学入試を固定的な観念で捉えることを避け、相対化するための視座にもつながるだろう。

URL: 

Published: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi