2020 Fiscal Year Final Research Report
The significance and problems of the introduction of the educational methods of the International Baccalaureate; focusing on social studies subjects
Project/Area Number |
19K23314
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
|
Research Institution | Kyoto University of the Arts (2020) Kyoto University (2019) |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2021-03-31
|
Keywords | 国際バカロレア / カリキュラム / 社会科教育 / 教育評価 |
Outline of Final Research Achievements |
This study examined the subjects “Individuals and Societies” in the International Baccalaureate(IB)'s lower secondary education (MYP) and “History” in upper secondary education (DP). This study aimed to examine the significance and problems of the introduction of the educational methods of the IB in Japanese education. To this end, it collected and analyzed information on the contents and composition of the IB’s texts, its final examination, and its lesson practice in IB schools in Japan, as authorized by the International Baccalaureate Organization. In doing so, it clarified the differences between the educational contents of the IB and the Japanese Courses of Study, as well as difficulties in the introduction of the IB in Japanese schools.
|
Free Research Field |
教育方法学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年、海外のみならず日本でも注目されるIBは、たんに一つの試験の名称やその成否を指すものではなく、教育方法・教育内容・教育方法などにおいて規定のある教育プログラムである。本研究では、これまで十分に明らかにされてこなかった社会科系教科におけるIBの教育内容・教育方法の内実を検討した。本研究で得られた成果からは、社会科系科目の全体及び単元カリキュラム構想、授業づくり(とくに発問・パフォーマンス課題検討)のうえで多くの示唆を得ることができる。また、大学入学資格を問う制度として見れば、日本の選抜型大学入試を固定的な観念で捉えることを避け、相対化するための視座にもつながるだろう。
|