2023 Fiscal Year Final Research Report
Basic research on "practitioner teachers" responsible for university education
Project/Area Number |
20K02934
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09050:Tertiary education-related
|
Research Institution | Gunma University |
Principal Investigator |
NINOMIYA Yu 群馬大学, 大学教育・学生支援機構, 准教授 (20511968)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小山 治 京都産業大学, 全学共通教育センター, 准教授 (50621562)
児島 功和 山梨学院大学, 学習・教育開発センター, 准教授 (80574409)
松本 亮 神戸市外国語大学, 外国学研究所, 客員研究員 (30745857)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 大学教授職 / 大学政策 / キャリア |
Outline of Final Research Achievements |
First, we will typify the coming history of "practical professors." These include the professional graduate school policy launched in 2003, the policy related to the "System on Tuition Reduction in Higher Education" promoted in the "New Economic Policy Package" approved by the Cabinet in 2017, and the practice of hiring people with work experience due to circumstances specific to academic fields. Second, we conducted interviews and analyzed the data using theories on the characteristics of knowledge transfer in the sociology of education. Third, we conducted a questionnaire survey to analyze "practical professors" versus "academic faculty."
|
Free Research Field |
高等教育論
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
各種調査への回答者の属性に偏りがあったという課題はあるものの、全体的な特徴として、教育に関する意識について「アカデミズム教員」と「実務家教員」との差異はあまり大きくはなく、むしろ学問分野間の差の方が顕著であることが明らかになった。同時に、「実務家教員」は教育の内容や方法に関して不安を覚えることがある。ファカルティ・ディベロップメントを通じた支援が必要である。
|