• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Development and Validation of Training Programs for Social and Emotional Skills

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20K03185
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

KOGO Chiharu  早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (00186610)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 杉浦 真由美  北海道大学, 大学院教育推進機構, 准教授 (10829899)
冨永 敦子  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 教授 (60571958)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Keywords社会情動的スキル / 非認知的スキル / 基本的心理欲求 / インストラクショナルデザイン / ワークショップ
Outline of Final Research Achievements

The aim of the study was to build on previous findings on social-emotional skills, to model their overall structure and to design and develop a coherent program based on it. Furthermore, the program was improved through practice and its effectiveness was tested. Based on the review of social-emotional skills, we discussed how best to train them, particularly in adults. Furthermore, a workshop was designed to train social-emotional skills and an online course was organized at the Waseda University Extension Centre. This helped to lay the groundwork for a program on social-emotional skills for adults.

Free Research Field

教育工学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

非認知的スキルあるいは社会情動的スキルは、生涯にわたって社会生活を営む上での土台となるスキルとして位置づけられた。社会情動的スキルは遅くとも小学生の頃にその基盤ができると考えられている。その一方で、そうしたスキルが乏しい成人は対人関係や情動のコントロールにおいて問題が発生しやすい。したがって義務教育段階にとどまらず、成人においても、また生涯学習としても社会情動的スキルのトレーニングがなされる必要がある。本研究は成人を対象として社会情動スキルをトレーニングするためのプログラムを開発することを目的としている。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi