• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Research-status Report

Curricular space: Developing learners' self-regulated thinking abilities through innovative curriculum design

Research Project

Project/Area Number 20K20516
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

Manalo Emmanuel  京都大学, 教育学研究科, 教授 (30580386)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 楠見 孝  京都大学, 教育学研究科, 教授 (70195444)
小山 義徳  千葉大学, 教育学部, 准教授 (90546988)
植阪 友理  東京大学, 高大接続研究開発センター, 准教授 (60610219)
深谷 達史  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (70724227)
田中 瑛津子  名古屋大学, 博士課程教育推進機構, 特任助教 (10754947)
Project Period (FY) 2020-07-30 – 2024-03-31
Keywordsカリキュラム空間 / 思考能力の育成 / 自己調整学習 / カリキュラム・デザイン / カリキュラム・マネジメント
Outline of Annual Research Achievements

2022年度の主な目標は、どうすればカリキュラムの中に「カリキュラム空間」を有益な形で組み込むことができるのか、また、思考のためにカリキュラム空間を活用する際の学習者の主体性や能力をどのように適切かつ効果的に育成できるのかを明らかにすることであった。プロジェクト1年目、2年目から継続している目標および上述の目標を達成するために、チームメンバーはオンラインミーティングを重ね、研究を進めてきた。研究成果は以下の通りである:(1) 実際の授業の場で行なった実践的研究では、大学生を対象とした授業において、レポートを執筆する計画を立てる際、執筆計画を図示化することを推奨した。その結果、学生が作成するレポートの論理構造が改善されることが示された。 (2)2つめの実践研究では、大学の講義の試験において自身の解答の内容を明確にするために図を入れることを推奨した結果、問題の性質によっては解答の質を向上させることを明らかにした。(3) 高校生を対象とした質問紙調査では、探究的な学習による自律的、省察的な思考を導く活動が、探究的スキルの獲得や批判的思考態度の育成、教科学力に影響することを明らかにした。 (4) 小・中・高校の教師が教授方略(特にアクティブラーニングの活用)を用いる頻度を決定づける要因を明らかにするために質問紙調査を行なった。具体的には、教師のアクティブラーニングについての認識(例えばその効果、かかるコスト、時間の制約など)を測定するための質問紙を開発し、他の要因との関連性について調査した。 (5) 米国心理学会から出版された本の一つの章を担当し、教師がどうすれば学生の効果的な学習方略の自発的な利用を促進できるかについて説明した。(6) 国際共同研究の実施についての論文を発表した。この論文は、国際共同研究において生じる認知的な困難への対処について、特に若い研究者に向けて執筆された。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

2022年にも続いていたコロナ禍関連の問題や制限により、多くの計画されていた研究活動を実施することができなかった。
特に、教室に赴いて教師の実践や生徒の行動を観察・測定したり、カリキュラムに思考するため余白部分を確保するための介入を実施したりするなど、教師たちとの共同研究が必要な部分が遂行できなかった。また同様の理由で実験も引き続き実施できなかった。

Strategy for Future Research Activity

2023年度には、3年目(2022年度)に計画した研究の一部を継続し、学生の思考力を効果的に育成するために、カリキュラム空間をどのようにカリキュラムに取り入れると効果的なのかを明らかにする予定である。さらに、4年目には、これまでの研究成果を実際の教育現場で応用・評価し、その成果をより広く発信していくことを目指す。
具体的な計画以下の通り:(1)教員と協力して、普段の授業に少し工夫を加えるだけで、クリティカルシンキングをはじめとする思考力を養うことができる方法を開発する。(2) 大学レベルの授業において、自律性と内省を促す方法を開発するととものその効果を測定することで、学生が準備時間やその他の「自由時間」を有効に活用できるよう支援する方法を検討する。(3) カリキュラム空間に関わる経験を測定する尺度を用いて、高校生に対して継続的調査をおこなう。そして、カリキュラム空間にかかわる探究的な学習の経験が、探究的スキルの獲得や批判的思考態度の育成や教科学力に影響することを明らかにする。(4) 学術誌「Thinking Skills and Creativity」の特集号として、カリキュラム空間の効果的な創出・活用に関する研究に焦点を当てた投稿論文を募集する準備を行う。(5) 大学教員が学生にとって重要な思考力の育成をどのように考えているか、またその育成を促進するためにどのような方法を用いているかについて、数カ国から集めたデータを分析する。(6) 終了した研究の結果をまとめ、国内外の学術誌に発表する。

Causes of Carryover

繰り越される資金のほとんどは、学校の教員との共同作業・実験研究参加者への謝礼の支払い、国際共同研究者と協力して開発した手法の複数国間での応用可能性を検討するための費用に充てる予定であったが、コロナ関連の様々な制限により支出できなかった。2023年度には、これらの作業に着手する予定である。

  • Research Products

    (27 results)

All 2023 2022 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (11 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Open Access: 8 results,  Peer Reviewed: 9 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 3 results) Book (3 results)

  • [Int'l Joint Research] Australian Catholic University(オーストラリア)

    • Country Name
      AUSTRALIA
    • Counterpart Institution
      Australian Catholic University
  • [Int'l Joint Research] Simon Fraser University(カナダ)

    • Country Name
      CANADA
    • Counterpart Institution
      Simon Fraser University
  • [Int'l Joint Research] Copenhagen Business School(デンマーク)

    • Country Name
      DENMARK
    • Counterpart Institution
      Copenhagen Business School
  • [Int'l Joint Research] Audencia Business School(フランス)

    • Country Name
      FRANCE
    • Counterpart Institution
      Audencia Business School
  • [Int'l Joint Research] Oldenburg University(ドイツ)

    • Country Name
      GERMANY
    • Counterpart Institution
      Oldenburg University
  • [Int'l Joint Research]

    • # of Other Countries
      2
  • [Journal Article] 心理的安全性と生徒の問いの生成の関係の検討2023

    • Author(s)
      小山義徳, 桐島俊, 道田泰司, 田邊 純
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 71 Pages: 301-309

    • Open Access
  • [Journal Article] 教訓帰納の活用を軸とした文章読解の個別学習指導 ―小学4年生を対象とした事例研究から―2023

    • Author(s)
      深谷達史
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Use of Diagrams in Planning for Report Writing2022

    • Author(s)
      Manalo Emmanuel、Ohmes Laura
    • Journal Title

      Lecture Notes in Artificial Intelligence

      Volume: 13462 Pages: 268-276

    • DOI

      10.1007/978-3-031-15146-0_23

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Conducting International Collaborative Research: How to Overcome Common Hurdles and Set Up for Success2022

    • Author(s)
      Manalo Emmanuel
    • Journal Title

      Information and Technology in Education and Learning

      Volume: 2(1) Pages: Inv.p002

    • DOI

      10.12937/itel.2.1.Inv.p002

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Problem-appropriate diagram instruction for improving mathematical word problem solving2022

    • Author(s)
      Ayabe Hiroaki、Manalo Emmanuel、Vries Erica de
    • Journal Title

      Frontiers in Psychology

      Volume: 13 Pages: 1-13

    • DOI

      10.3389/fpsyg.2022.992625

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Brain imaging provides insights about the interaction between instruction and diagram use for mathematical word problem solving2022

    • Author(s)
      Ayabe Hiroaki、Manalo Emmanuel、Hanaki Noriko、Fujita Hiroyo、Nomura Michio
    • Journal Title

      Frontiers in Education

      Volume: 7 Pages: 1-7

    • DOI

      10.3389/feduc.2022.893829

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 発問の質を高めるために 発問の質を高めるために──エッセンシャル・クエスチョンへの誘い2022

    • Author(s)
      小山 義徳
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 70 Pages: 12-15

  • [Journal Article] An Examination of Related Factors of Mathematical Pedagogical Content Knowledge in Elementary School Teachers: Focusing on Conceptions of Teaching and Learning and Test Utilization Strategy2022

    • Author(s)
      Fukaya Tatsushi、Suzuki Masayuki、Ozawa Ikumi、Nakagoshi Takumi
    • Journal Title

      SAGE Open

      Volume: 12 Pages: 1-12

    • DOI

      10.1177/21582440221131263

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Factors that influence deep/shallow lecture notetaking: Japanese and Chinese students’ strategies in math class.2022

    • Author(s)
      Liu Mengsi、Uesaka Yuri
    • Journal Title

      Journal of Applied Research in Memory and Cognition

      Volume: - Pages: -

    • DOI

      10.1037/mac0000075

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Identification of Cognitive Activities That Underlie Variations in Lecture Note-Taking: An Exploration of Japanese and Chinese High School Students’ Strategies in Mathematics Class2022

    • Author(s)
      Liu Mengsi、Uesaka Yuri
    • Journal Title

      Frontiers in Education

      Volume: 7 Pages: -

    • DOI

      10.3389/feduc.2022.893237

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Does a self-report questionnaire predict strategy use in mathematical problem solving among elementary school children? Importance of question format depending on the grade2022

    • Author(s)
      Kashihara Shiho、Fukaya Tatsushi
    • Journal Title

      European Journal of Psychology of Education

      Volume: - Pages: 1-10

    • DOI

      10.1007/s10212-022-00668-z

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Learning not just content but also thinking processes: The need to create space in the curriculum to develop students’ thinking capabilities.2022

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Organizer
      International Conference on Affective Education, National Chengchi University, Taipei, Taiwan
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] The importance of cultivating student spontaneity in effective learning strategy use.2022

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Organizer
      Education Outside the Classroom Conference, Birla Institute of Technology & Science (BITS), Pilani, K. K. Goa Campus, India (online)
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] How useful are diagrams when planning to write reports?2022

    • Author(s)
      Manalo, E., & Ohmes, L.
    • Organizer
      日本教育工学会 2022年秋季全国大会(第41回)
  • [Presentation] Qualitative observations of metacognitive tendencies of high and low foreign language anxiety learners.2022

    • Author(s)
      Paterson, R., & Manalo, E.
    • Organizer
      16th International Conference of the Learning Sciences - ICLS 2022
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学生の批判的思考態度に及ぼす個人特性の影響:好奇心,熟慮性,相互協調的自己観2022

    • Author(s)
      楠見 孝
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
  • [Presentation] Cultivation of high school students’ critical thinking skills and dispositions through educational practices.2022

    • Author(s)
      Kusumi, T.
    • Organizer
      Conference on Creating the Theory-Practice Nexus in Critical Thinking Instruction: A Multidisciplinary Dialogue.
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 生徒の心理的安全性と問いの生成の関係の検討2022

    • Author(s)
      小山義徳、桐島 俊、田邊 純、道田泰司、藤川大祐、生田淳一、高木 啓、安部朋世
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
  • [Book] Cultivating greater spontaneity in learning strategy use. In C. E. Overson, C. M. Hakala, L. L. Kordonowy, & V. A. Benassi (Eds.), In their own words: What scholars want you to know about why and how to apply the science of learning in your academic setting. (pp. 395-406)2023

    • Author(s)
      Manalo, E., Uesaka, Y., & Chinn, C. A.
    • Total Pages
      531
    • Publisher
      American Psychological Association
    • ISBN
      978-1-941804-72-8
  • [Book] クリティカルシンキングと社会 菊池 聡(編)より良い思考の技法:クリティカル・シンキングへの招待(pp.189-204)2023

    • Author(s)
      楠見 孝
    • Total Pages
      316
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • ISBN
      9784595323843
  • [Book] The need to cultivate more linking in learning to promote more effective thinking. In N. Rezaei (Ed.), Integrated education and learning (Integrated Science Vol. 13) (pp. 73-94)2022

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Total Pages
      517
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      978-3-031-15962-6

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi