• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Final Research Report

In Pursuit of Harmonizing the new Fundamental Law of Education to the Constitutionalism

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21330181
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionDokkyo University

Principal Investigator

ICHIKAWA Sumiko  獨協大学, 法学部, 教授 (30117692)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KOIZUMI Hiroko  桜美林大学, 総合科学系, 准教授 (40341573)
KONNO Kenichi  山形大学, 人文学部, 教授 (70272086)
TAKAHASHI Satoshi  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (10511884)
NAKAGAWA Ritsu  宮崎大学, 教育文化学部, 講師 (60536928)
NAKAJIMA Tetsuhiko  名古屋大学, 大学院・教育発達科学研究科, 教授 (40221444)
NARUSHIMA Takashi  新潟大学, 人文社会・教育科学系, 教授 (90115056)
YOTORIYAMA Yousuke  新潟大学, 人文社会・教育科学系, 准教授 (90262419)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) TSUCHIYA Motonori  神戸大学, 発達科学部, 名誉教授 (10093519)
MITSUMOTO Shigeru  北海道大学, 教育学研究科, 助教 (10333585)
YAMAGUCHI Kazutaka  埼玉大学, 教育学部, 教授 (90182427)
YAMAZAKI Yuusuke  群馬大学, 教育学部, 教授 (00252411)
YAMAMOTO Yumi  和光大学, 現代人間学部, 教授 (00442062)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Keywords新自由主義 / 「不当な支配」 / 民主党教育関係法案 / 大阪府教育関係諸条例
Research Abstract

The aim of this research is to identify the legal issues in harmonizing the new Fundamental Law of Education(the new FLE) enacted in 2006 to the constitutionalism. We analyzed not only the new FLE but also the related enacted laws and draft laws prepared by the ruling parties. The fruits of this study are as follows. First, the political trend at the central and local levels for adopting new educational laws is to enhance the neoliberal scheme incorporated in the new FLE. The draft educational laws prepared by Japan Democratic Party before they came to the power in 2009 and new educational ordinance of Osaka prefecture and city are typical of this trend. Second, the key to anchor the new FLE within the framework of the constitutionalism resides in the prohibition of "improper control" as is stipulated in Article 16 of the new FLE.

  • Research Products

    (11 results)

All 2011 2010

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 民主党政権と新教育基本法(教育法学40年と政権交代)2011

    • Author(s)
      市川須美子
    • Journal Title

      日本教育法学会年報

      Volume: 40巻 Pages: 132-142

  • [Journal Article] Dynamics of Three Structures of Responsibility in Educationunder the New Basic Law of Education2011

    • Author(s)
      Yosuke Yotoriyama
    • Journal Title

      Journal of Japanese Law

      Volume: No.31 Pages: 22-47

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育法学における教育学的側面の展開と課題2011

    • Author(s)
      高橋哲
    • Journal Title

      日本教育法学会年報

      Volume: 40巻 Pages: 35-49

  • [Presentation] 米国オバマ政権下の教員法制改革の分析2011

    • Author(s)
      高橋哲
    • Organizer
      日本教育学会第70回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2011-08-25
  • [Presentation] 公教育無償原則の射程2011

    • Author(s)
      成嶋隆
    • Organizer
      日本教育法学会第41回定期総会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2011-05-29
  • [Presentation] 政権交代と教育基本法2010

    • Author(s)
      市川須美子
    • Organizer
      日本教育法学会第40回定期総会
    • Place of Presentation
      明治大学
    • Year and Date
      2010-05-30
  • [Presentation] 新政権と地方教育行政制度2010

    • Author(s)
      中嶋哲彦
    • Organizer
      日本教育法学会第40回定期総会
    • Place of Presentation
      明治大学
    • Year and Date
      2010-05-30
  • [Book] 現代米国の教員団体と教育労働法制改革-公立学校教員の労働基本権と専門職性をめぐる相克-2011

    • Author(s)
      高橋哲
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      風間書房
  • [Book] 新自由主義教育『改革』を超えて、東京をどうするか福祉と環境の都市構想2011

    • Author(s)
      世取山洋介・山本由美、渡辺治・進藤兵
    • Total Pages
      182-216
    • Publisher
      岩波書店
  • [Book] サンフォード・レヴィンソン-合衆国市民にとっての憲法の意味の探求者-、アメリカ憲法の群像-理論家編2010

    • Author(s)
      中川律、駒村圭吾・山本龍彦・大林啓吾
    • Total Pages
      202-225
    • Publisher
      尚学社
  • [Book] 民主党教育関係法案と選挙公約-資料と解題-2010

    • Author(s)
      日本教育法学会新教育基本法法制研究特別委員会(委員長.市川須美子)
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      日本教育法学会事務局

URL: 

Published: 2013-07-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi