• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Annual Research Report

市場反応形成メカニズム解明のための体系的研究

Research Project

Project/Area Number 26285095
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

佐藤 忠彦  筑波大学, ビジネスサイエンス系, 教授 (40400626)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 照井 伸彦  東北大学, 経済学研究科, 教授 (50207495)
伴 正隆  筑波大学, ビジネスサイエンス系, 准教授 (50507754)
西尾 チヅル  筑波大学, ビジネスサイエンス系, 教授 (80241769)
ウィラワン ドニ・ダハナ  大阪大学, 経済学研究科, 准教授 (90432426)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Keywords市場反応 / ベイジアンモデリング / マーケティング / 消費者態度
Outline of Annual Research Achievements

本研究は市場反応のメカニズム解明を目的として実施している.特に,静的市場反応メカニズム解明と動的市場反応メカニズム解明を目的として,モデル開発,実証分析,マーケティングへの示唆の獲得といった流れで実施している.本年もPOSデータとID付POSデータを用いたベイジアンモデリングによる実証研究を行っている.具体的には,①市場反応の消費者態度,属性の関係,②消費者の異質性を考慮した多変量ポアソンモデルによる市場反応分析,③閾値効果を伴う人的販売の効果,④心理会計の影響を考慮した購買間隔ハザードのベイズ推定,⑤観光地選択に対する市場反応,⑥根本的消費者態度の特性把握といった6つのテーマを主として設定し,研究を進めた.いずれの研究においても該当の現象の一端を明らかにできている.いずれの研究もこれまでマーケティング分野では明らかにできていない事項を含むものであり,しかも統計的な技術としては高い新規性を有する.また,提案モデルの解析プログラムも開発できている.本研究では,マーケティングに内在する結果データ(POSデータやID付POSデータ等)では観測できない,潜在的な構造,変数のモデル化といった側面も含めた研究を実施しており,当該分野に対して新規性のあるモデリング技法,知見を供給できている.これらは,通常の統計的アプローチ(最尤法をベースとしたもの)では達成しえないものであり,ベイジアンモデリングを採用した効用であると判断している.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

本研究に関連する研究として,グループ全体で14編(査読付き7編,査読無し7編(うち2編は招待論文))の論文を公刊し,また14返(招待講演2件を含む)の研究発表を実施しており,おおむね順調に進展していると判断している.なお,本研究は本年度が最終年度であったが,基金分の一部を繰越し,来年度に消費者アンケートを実施し,これまでの知見を確認,深める研究を実施することとした.

Strategy for Future Research Activity

本研究期間において,様々な市場反応のモデル化,推定アルゴリズムの開発,および実証研究を実施してきた.今後,これら開発した研究をベースにしたさらに複雑な市場反応のモデル化や結果データではとらえきれない消費者態度等を含めた包括的市場反応のメカニズム解明へ研究を進展させる予定としている.

Causes of Carryover

本研究は,本年度が最終年度であり,十分に研究を進められたと考えている.ただし,これまでの研究を完結するために,消費者の態度,感性と市場反応の関係性を調べる必要が生じた.繰り越した金額は,上記の検証を実現するためのデータ取得(アンケート調査)を実施とそれを解析するために必要なPCを整備するための費用として使用する.

  • Research Products

    (28 results)

All 2018 2017

All Journal Article (14 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 7 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results)

  • [Journal Article] Online Shopping Malls: Behavioral Impacts of Short- and Long-term Store Loyalty2018

    • Author(s)
      Yukihiro Miwa, Makoto Morisada, Wirawan Dony Dahana
    • Journal Title

      International Business Research

      Volume: Vol.11, No.3 Pages: 10-20

    • DOI

      10.5296/jmr.v10i2.12803

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Empirical Study of Heterogeneous Behavior at the Base of the Pyramid: The Influence of Demographic and Psychographic Factors2018

    • Author(s)
      Wirawan Dony Dahana, Toshio Kobayashi, Azusa Ebisuya
    • Journal Title

      Journal of International Consumer Marketing

      Volume: 印刷中 Pages: 印刷中

    • DOI

      10.1080/08961530.2017.1399308

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 情報探索目的を考慮した購買決定モデル2018

    • Author(s)
      ウィラワン ドニ ダハナ
    • Journal Title

      マーケティング・サイエンス

      Volume: 25巻1号 Pages: 15-35

  • [Journal Article] Measuring Large Scale Market Responses from Aggregated Sales Regression Model for High Dimensional Sparse Data2017

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui and Yinxing Li
    • Journal Title

      Discussion Paper of DSSR Graduate School of Economics and Management, Tohoku University

      Volume: 63 Pages: 1-27

  • [Journal Article] An Integrated Model for Discontinuous Preference Change and Satiation2017

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui, Shohei Hasegawa, Adam N. Smith, Greg M. Allenby
    • Journal Title

      Discussion Paper of DSSR Graduate School of Economics and Management, Tohoku University

      Volume: 70 Pages: 1-36

    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Interpretable Perceived Topics in Online Customer Reviews2017

    • Author(s)
      Aijing Xing and Nobuhiko Terui
    • Journal Title

      Discussion Paper of DSSR Graduate School of Economics and Management, Tohoku University

      Volume: 74 Pages: 1-36

  • [Journal Article] 状態空間モデルのマーケティングへの応用2017

    • Author(s)
      佐藤忠彦
    • Journal Title

      岩波データサイエンス岩波データサイエンス

      Volume: 6 Pages: 57-67

  • [Journal Article] Influence of Individual Characteristics on Whether and How Much Consumers Engage in Showrooming Behavior2017

    • Author(s)
      Wirawan Dony Dahana, Heejae Shin, Sotaro Katsumata
    • Journal Title

      Electronic Commerce Research

      Volume: 印刷中 Pages: 印刷中

    • DOI

      10.1007/s10660-017-9277-4

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Asymmetric Persuasive Effects of Gain- and Loss-related Messages in Electronic Word of Mouth2017

    • Author(s)
      Heejae Shin, Wirawan Dony Dahana
    • Journal Title

      International Journal of Business and Management

      Volume: Vol. 12, No.12 Pages: 82-96

    • DOI

      10.5539/ijbm.v12n12p82

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Investigating the Impacts of Individual Traits and Product Characteristics on Customer Evaluation of Sweepstakes2017

    • Author(s)
      Yukihiro Miwa, Makoto Morisada, Wirawan Dony Dahana
    • Journal Title

      International Journal of Marketing Studies

      Volume: Vol. 9, No.5 Pages: 1-16

    • DOI

      10.5539/ijms.v9n5p1

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Moderating Roles of Prior Attitude and Message Acceptance in Electronic Word of Mouth2017

    • Author(s)
      Heejae Shin, Wirawan Dony Dahana
    • Journal Title

      International Journal of Business and Information

      Volume: Vol. 12, No.2 Pages: 183-207

    • DOI

      10.6702/ijbi.2017.12.2.4

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会的課題解決へのマーケティング対応:地球環境問題を中心として2017

    • Author(s)
      西尾チヅル
    • Journal Title

      企業と社会フォーラム学会誌

      Volume: 6 Pages: 213-219

  • [Journal Article] 内集団ひいきとしての購買行動に間接互恵性が与える影響2017

    • Author(s)
      水師 裕, 西尾チヅル
    • Journal Title

      プロモーショナル・マーケティング研究

      Volume: 10 Pages: 7-24

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地域ブランド競争構造の基礎的分析2017

    • Author(s)
      伴正隆
    • Journal Title

      日本大学経済学部経済科学研究所紀要

      Volume: 48 Pages: 57-72

  • [Presentation] 統計モデルによる消費者理解の進化と深化2018

    • Author(s)
      佐藤忠彦
    • Organizer
      応用統計学会2018年年会
    • Invited
  • [Presentation] 心理会計の影響を考慮した購買間隔ハザードのベイズ推定と小売マーケティングへの応用2018

    • Author(s)
      宮津和弘,佐藤忠彦
    • Organizer
      研究集会「第19回ノンパラメトリック統計解析とベイズ統計」-
  • [Presentation] 時変係数分布ラグモデルを用いた人的販売による市場反応の解析2018

    • Author(s)
      井上友彦,佐藤忠彦
    • Organizer
      研究集会「第19回ノンパラメトリック統計解析とベイズ統計」-
  • [Presentation] Behavioral Impact of Promotion-induced Cross-buying: The Moderating Roles of Age and Gender2018

    • Author(s)
      Makoto Morisada, Yukihiro Miwa, Wirawan Dony Dahana
    • Organizer
      International Conference on Business and Information 2018
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 機械学習手法のマーケティング理論・概念への応用に関する研究レビュー2017

    • Author(s)
      伴 正隆,本橋永至,長谷川翔平, 豊澤栄治,佐藤忠彦, 里村卓也, 照井伸彦
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第101回研究大会
  • [Presentation] マーケティングにおけるベイジアンモデリング2017

    • Author(s)
      佐藤忠彦
    • Organizer
      2017年統計関連学会連合大会
  • [Presentation] マーケティングとデータサイエンス2017

    • Author(s)
      佐藤忠彦
    • Organizer
      データサイエンス講演会 in 東京文京
    • Invited
  • [Presentation] Measuring Large-Scale Market Responses from Aggregated Sales: Regression for High-Dimensional Sparse Data2017

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui
    • Organizer
      INFORMS Annual Conference 2017
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Impacts of Cross-Buying Behavior in Online Shopping Malls: The Moderating Roles of Store Loyalty and Relationship Duration2017

    • Author(s)
      Wirawan Dony Dahana, Makoto Morisada, Yukihiro Miwa
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第101回研究大会
  • [Presentation] 複数の競合データを用いた地域ブランド市場構造分析2017

    • Author(s)
      伴正隆
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第102回研究大会
  • [Presentation] ビックデータを活用した消費者行動分析:NRI(野村総合研究所)データコンテスト優秀事例に基づいて2017

    • Author(s)
      西尾チヅル
    • Organizer
      第54回消費者行動研究コンファレンス
  • [Presentation] 観光地に対する継続的な再来訪意向の促進要因2017

    • Author(s)
      外山 昌樹,西尾チヅル
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第101回研究大会
  • [Presentation] 環境配慮行動はどうしたら広く消費者に受け入れられるか2017

    • Author(s)
      西尾チヅル
    • Organizer
      日本LCA学会環境教育研究会
  • [Presentation] 新聞広告における提示形態や提示情報の効果2017

    • Author(s)
      奥村 孝,西尾チヅル
    • Organizer
      日本広告学会第48回全国大会

URL: 

Published: 2018-12-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi