• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

Experimental Research on Vertical Relationship and Framing in Marketing Channels

Research Project

Project/Area Number 26380574
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

久保 知一  中央大学, 商学部, 准教授 (40376843)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Keywords取引費用 / 制御焦点 / マーケティングチャネル
Outline of Annual Research Achievements

最終年度である本年は、卸売業者が小売業者と戦略提携を形成する意思決定を題材として、ウェブ実験による実証研究を行った。取引費用分析は、特定の相手にしか役立たない関係特定的投資を必要とする取引に対して、投資者はホールドアップのリスクを感じることから、その取引を受託しないと主張する。しかし、現実には関係特定的投資を伴う取引が行われており、取引費用分析の理論仮説との齟齬があった。そこで、卸売業者が小売業者から戦略提携のオファーを受けたとき、そのオファーを受け入れる企業とそうでない企業がいるという現象を、取引費用分析に制御焦点理論の視点を導入することで説明することを目的として研究を行った。オファーを受ける卸売業者を意思決定に対して異なってフレーミングさせるために、促進焦点と予防焦点に割り当ててマニピュレーションした。促進焦点グループについては、提携交渉にあたって獲得したいこととその手段を筆記させ、予防焦点グループについては、同じく提携交渉にあたって回避したいこととその手段を筆記させた。学生対象の予備実験の後、卸売業者の実務家を対象としたシナリオ実験をウェブによって行った結果、制御焦点の違いが戦略提携交渉の意思決定に強い効果を及ぼすことと、その効果は関係特定的投資を伴う場合に大きくなることが見出された。この研究結果は、取引費用の最小化という経済合理性にもとづいてチャネル構造を論じてきた取引費用論を、交渉者のモチベーションやフレーミングを導入することで修正するものである。

  • Research Products

    (11 results)

All 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] New York University(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      New York University
  • [Journal Article] What Determines Firms' Intention to Postpone Product Differentiation?2017

    • Author(s)
      Akinori Ono and Tomokazu Kubo
    • Journal Title

      Journal of Marketing Channels

      Volume: 印刷中 Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Effects of New Product Pre-release on Consumers' Intention to Purchase2017

    • Author(s)
      Fujimura, Marie, Takumi Iiyama, YuXiang Liang, Takuya Numazaki, Katsuto Yamaguchi, Sho Yoshida, Tomohiro Yoshimura, & Tomokazu Kubo
    • Journal Title

      Journal of Transformation of Human Behavior under the Influence of the Infosocionomics Society

      Volume: 2 Pages: 25-30

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] An Examination of Framing in Strategic Alliance Negotiation between Retailers and Suppliers2016

    • Author(s)
      Tomokazu Kubo
    • Journal Title

      2016 Global Marketing Conference Proceedings

      Volume: 2016 Pages: 1141-1145

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Effects of New Product Pre-release on Consumers' Intention to Purchase2017

    • Author(s)
      Fujimura, Marie, Takumi Iiyama, YuXiang Liang, Takuya Numazaki, Katsuto Yamaguchi, Sho Yoshida, Tomohiro Yoshimura, & Tomokazu Kubo
    • Organizer
      4th International Workshop Transformation of Human Behavior under the Influence of Infosocionomics Society
    • Place of Presentation
      University of Hawaii at Manoa
    • Year and Date
      2017-02-27 – 2017-02-27
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 卸売業者と小売業者の戦略提携の形成におけるモチベーションの効果2016

    • Author(s)
      久保知一
    • Organizer
      日本卸売学会全国大会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2016-09-17 – 2016-09-17
  • [Presentation] An Examination of Framing in Strategic Alliance Negotiations between Retailers and Suppliers2016

    • Author(s)
      Tomokazu Kubo
    • Organizer
      2016 Global Marketing Conference
    • Place of Presentation
      Hong Kong
    • Year and Date
      2016-07-23 – 2016-07-23
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小売の輪はどのように回転したのか?-小売業態イノベーションのマルチレベル分析-2016

    • Author(s)
      久保知一
    • Organizer
      企業研究所(中央大学)公開研究会
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Year and Date
      2016-04-28 – 2016-04-28
  • [Presentation] チャネル交渉と制御焦点2016

    • Author(s)
      久保知一
    • Organizer
      国際戦略経営研究学会 戦略経営・理論・実践研究会
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Year and Date
      2016-04-18 – 2016-04-18
  • [Presentation] 小売の輪はどのように回転したのか?-小売業態イノベーションのマルチレベル分析-2016

    • Author(s)
      久保知一
    • Organizer
      日本商業学会関西部会
    • Place of Presentation
      大阪市立大学文化交流センター
    • Year and Date
      2016-04-16 – 2016-04-16
    • Invited
  • [Presentation] Developmental Paths of Retail Formats in Japan2016

    • Author(s)
      Tomokazu Kubo
    • Organizer
      企業研究所(中央大学)公開研究会
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Year and Date
      2016-04-07 – 2016-04-07

URL: 

Published: 2018-01-16   Modified: 2022-02-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi