• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
Advanced Search

Facet

Refine your search

Project Period (Start Year [FY])

-

Search Results: 8 results / Researcher Number: 50312690

Display: 
  • 1. Data Science for Educational Leaders to Effectively Develop Cognitive and Noncognitive Skills

    Research Project

    Research Category

    Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Review Section Basic Section 09010:Education-related
    Research Institution Miyagi University of Education
    Principal Investigator

    田端 健人 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授

    Project Period (FY) 2023-04-01 – 2026-03-31Granted
    Keywords 全国学力・学習状況調査 / 国際学力調査 / 教育効果の可視化 / エビデンスにもとづく教育実践 / 学校・学級経営 / IRT学力・学習状況調査 / 標準学力調査 / 集合的効力感
    Outline of Research at the Start 本研究は、数量的エビデンスにもとづく教育実践を促進するデータサイエンスである。教師たちの実践感覚(実践知)と数量的データとを往還させることで、教育効果を高めることをめざす。教師たちが理解・活用できるデータ分析と可視化の手法を開発する。児童生徒の学力と非認知能力の育成には、謎が多い。数量的エビデンスも ...
  • 2. Research on Facilitating the Connection between Preschool and Elementary School by Bridging STEAM Play and Information Literacy and Competency

    Research Project

    Research Category

    Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

    Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
    Research Institution Hiroshima Institute of Technology (2023)
    Miyagi University of Education (2022)
    Principal Investigator

    安藤 明伸 広島工業大学, 情報学部, 教授

    Project Period (FY) 2022-06-30 – 2025-03-31Granted
    Keywords 幼稚園 / 遊び / STEAM / プログラミング / 環境構成 / 情報活用能力 / STEAM教育 / 幼児教育 / 幼小接続
    Outline of Research at the Start 本研究では,幼児期の教育と小学校教育との架け橋として,幼児期の遊びの中に内在するSTEAM教育的な探究性と情報活用能力に着眼し,遊びから学びの接続性の在り方を提案する。ICTを活用することで遊びがより活発化されるよう遊びのデザインを行い,それによって子供たちの情報活用能力の基礎を培うことに繋げる。I ...
    Outline of Annual Research Achievements 本研究課題2年目の今年度は、研究計画に沿って、前年度からの「幼稚園段階の遊びの実態に関するフィールドワークと情報活用能力との整理」を継続しつつ、「STEAM遊びのプロトタイプ開発と試行」を行った。
    Current Status of Research Progress 2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.
    Research Products of this project Journal Article (11 results)   Presentation (4 results)
  • 3. Development of metrics to promote deep learning through active learning

    Research Project

    Research Category

    Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Research Field Educational psychology
    Research Institution Miyagi University of Education
    Principal Investigator

    Taira Makio 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授

    Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31Completed
    Keywords 教育評価 / 総合的な探究の時間 / 発達的な変化 / 発達的変化 / 達成目標の変化 / 学力低下問題 / センター試験 / 探求活動 / 領域知識 / 検索サイト / SSH指定校 / PBL / 深い理解体験 / 学校生活 / 日常生活 / 公開研究会 / アクティブ・ラーニング / ルーブリック / 一枚ポートフォリオ / パフォーマンステスト
    Outline of Final Research Achievements This research studied the actual condition of "total search time", which is advanced and requires autonomy, through case studies of problem research a ...
    Research Products of this project Journal Article (3 results, of which Peer Reviewed: 2 results, Open Access: 3 results)   Presentation (13 results, of which Int'l Joint Research: 2 results)
  • 4. Gap between Primary and Jr. High school students and its impact on adaptation process of self regulated learning

    Research Project

    Research Category

    Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Research Field Educational psychology
    Research Institution Miyagi University of Education
    Principal Investigator

    TAIRA Makio 宮城教育大学, 教育学研究科(高度教職実践専攻), 准教授

    Project Period (FY) 2009 – 2012Completed
    Keywords 中一ギャップ / テキストマイニング / 教科の独自性 / 学習方略 / 学力低下 / メタ認知 / 学力問題
    Research Abstract The author asked university students how they had learned 5-main subject in their Jr. High school years and asked if any change occurred in transfer f ...
    Research Products of this project Journal Article (3 results, of which Peer Reviewed: 1 results)   Presentation (3 results)   Book (2 results)
  • 5. The role of cramming for examinations and its impact on the use of learning strategies

    Research Project

    Research Category

    Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Research Field Educational psychology
    Research Institution Miyagi University of Education
    Principal Investigator

    TAIRA Makio Miyagi University of Education, Miyagi University of Education, Department of Education, associate professor

    Project Period (FY) 2006 – 2007Completed
    Keywords decline of academic performance / learning strategies / High-Stakes testing / purpose of learning
    Research Abstract This research examines the process of decline of mathematical abilities of university students. The target contents knowledge are permutation, trigono ...
    Research Products of this project Journal Article (3 results)   Book (2 results)
  • 6. BRITTLE SCHOLASTIC ATTAINMENT OF ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN ON MATHEMATICS

    Research Project

    Research Category

    Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Research Field Educational psychology
    Research Institution MIYAGI UNIVERSITY OF EDUCATION
    Principal Investigator

    NISHIBAYASHI Katsuhiko MIYAGI UNIVERSITY OF EDUCATION, FACULTY OF EDUCATION, PROFESSOR

    Project Period (FY) 2003 – 2004Completed
    Keywords BRITTLE SCHOLASTIC ATTAINMENT / ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN / ELEMENTARY MATHEMATICS / CULCULATION / WORD PROBLEMS / STRUCTURE OF KNOWLEDGE / DECLINE OF SCHOLASTIC ATTAINMENT
    Research Abstract The present study aims to identify causes of britlleness of scholastic attainment of elementary school children on mathematics area and investigate co ...
    Research Products of this project Journal Article (13 results)
  • 7. 認知的バイアス解消のための実験心理学的手続きの開発

    Research Project

    Research Category

    Grant-in-Aid for Exploratory Research

    Research Field 実験系心理学
    Research Institution Hokkaido University
    Principal Investigator

    瀧川 哲夫 北海道大学, 大学院・文学研究科, 教授

    Project Period (FY) 2002 – 2003Completed
    Keywords ジェンダー・バイアス / メッセージ効果 / 説得 / 態度変容 / バイアス解消
    Research Abstract 本研究は,認知的バイアスを解消する手続きとして説得的コミュニケーションの方法を導入し,説得メッセージの内容による効果を確かめる方法を開発することであった。説得的コミュニケーション場面では,当該争点に対して容認あるいは排除するメッセージを挿入し,その挿入前後の態度変化を調べるが,これまでの説得的コミュ ...
  • 8. 検索サイトを利用した調べ学習の効果測定に関する研究

    Research Project

    Research Category

    Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

    Research Field Educational technology
    Research Institution Miyagi University of Education
    Principal Investigator

    平 真木夫 宮城教育大学, 教育学部, 助教授

    Project Period (FY) 2001 – 2002Completed
    Keywords 検索サイト / 調べ学習 / 課題の要求 / 教育の情報化 / 国際比較調査 / Lost in hypertext / 概念地図 / 知識の再構成
    Research Abstract 検索サイトを用いた調べ学習を実験課題にして,課題の要求と検索領域に関する知識度を操作して実験を行った。「課題の要求」とは検索を行う目的に相当しており,被験者はそれぞれ(a)自由に検索するように教示された条件,(b)検索後に多肢選択テストが課せられることを予告された条件,(c)検索後にレポート課題が課 ...
    Research Products of this project Publications (4 results)

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi