• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Promoting the theory and methodology of localized inclusive education

Research Project

Project/Area Number 16K04805
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

NINOMIYA shinichi  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (80382555)

Research Collaborator HATTORI kenji  
SASAKI megumi  
SATO wataru  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords地域型インクルーシブ教育 / LIEA-Model / Sitpy-Model / 地域型インクルーシブ教育分析モデル / 専門職の支援方法 / ソーシャルキャピタル / 実践共同体 / 専門家 / 多様性 / インクルーシブ教育 / 共生社会 / インクルージョン
Outline of Final Research Achievements

This empirical study explains the theory and methodology. The concept of Localized Inclusive Education embraces the theories of Community-Based Rehabilitation, Ecological model, Social capital and Mental program. The fundamental principles of inclusive education have been inspired by the Icelandic education system. The LIEA-Model (the Localized Inclusive Education Analytic Model) explains three phases of structural challenges: Appearance, regulation, and support. The SITPY Model (Stable Inverse Triangular Pyramid Model) has also been developed in order to help teachers visualize how they can develop their practice. These models are developed with the belief that the unique characteristics of a community should be respected and contextualized when discussing inclusive education to meet the local context. In each community the environment, history, culture and tradition are different, and these factors strongly influence the way inclusive education and practice will develop.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「障害児教育」や「特別支援教育」の延長線上のものとしてインクルーシブ教育を捉えるのではなく、コミュニティベースドで推進していく方法を考えていくところにある。地域の実情を踏まえながらインクルーシブな社会の構築の方向性を模索し、「インクルーシブな地域づくり」のための「地域型インクルーシブ教育」の理論と方法を提示することは、共生社会建設に向けて大きな意義を持つ。予想される結果は、「持続可能な社会の構築」とも置き換えられ、そのような観点からの実証的研究はまだなされていない。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] へき地の特別支援教育を担う教員の意識変化及び力量形成過程2018

    • Author(s)
      二宮信一、西田めぐみ、服部健治
    • Journal Title

      へき地教育研究

      Volume: 72 Pages: 65-74

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] インクルーシブ教育体制における特別な支援ニーズのある子どもの家族支援-アイスランドにおけるインタビュー調査から見えてきたもの-2018

    • Author(s)
      阿部美穂子、二宮信一、西田めぐみ、小林麻如
    • Journal Title

      北海道教育大学釧路校研究紀要「釧路論集」

      Volume: 50 Pages: 61-68

    • NAID

      120006606717

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] へき地の特別支援教育を担う教員の意識変化及び力量形成過程2017

    • Author(s)
      二宮信一
    • Journal Title

      へき地教育研究

      Volume: 72 Pages: 65-74

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「地域型インクルーシブ教育」分析モデルの活用・援用例2016

    • Author(s)
      二宮信一
    • Journal Title

      へき地教育研究

      Volume: 71 Pages: 21-29

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校教育における特別支援教育のあり方2016

    • Author(s)
      二宮信一
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 62 Pages: 17-22

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 支援を要する子どもの保育の質を上げる~養成校の現場の課題を踏まえたリカレント教育の必要性2018

    • Author(s)
      小林麻如
    • Organizer
      北海道乳幼児療育研究会第32回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域型インクルーシブ教育における新たな専門職像~LIEA-MODELにおける支える次元の役割~2018

    • Author(s)
      服部健治
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会(新潟)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 『地域型インクルーシブ教育』推進における専門職の新たな役割 ~実践を支えるキーパーソンの在り方~2018

    • Author(s)
      服部健治、小林麻如、佐々木恵、菊地信二、有川宏幸
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会(新潟)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域型インクルーシブ教育分析モデルの活用2017

    • Author(s)
      二宮信一
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 一人ひとりを大切にするインクルーシブ教育の理念と実践2016

    • Author(s)
      二宮信一
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育の到達点と可能性2017

    • Author(s)
      柘植雅義&インクルーシブ教育の未来研究会編(分担執筆:二宮信一)
    • Total Pages
      299
    • Publisher
      金剛出版
    • ISBN
      9784772415613
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 子どもの”総合的な能力”の育成と生きる力2017

    • Author(s)
      玉井康之編著(分担執筆:二宮信一)
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      北樹出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi