• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on the construction of fair education distribution rule and distribution system in the neo-liberal reform age

Research Project

Project/Area Number 16K17376
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

Fukushima Kenji  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (90582164)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords新自由主義 / 資源 / 配分 / 学校外教育 / 学習支援 / 政策過程 / 社会的つながり / 公正 / 新自由主義(ネオリベラリズム) / 教育 / つながり(関係性) / 正義 / ケイパビリティ・アプローチ / 条件整備 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research was to construct a fair education distribution rule and distribution system in neoliberal social reform. In order to achieve this research purpose, I have investigated policies and activities of evening classes and free school as non-formal education, and learning support classrooms. The findings of this survey show that neo-liberal social reform has created an opportunity to allocate resources to these places. For example, the “Educational Opportunity Guarantee Act” and the Act for Supporting Independence of the Poor and the practice based on the Act. These findings were obtained through field surveys.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

新自由主義に基づく教育改革は、効率性や有用性に基づく政策であるという理解が強い。しかしこの改革が、資源配分を受けるべき対象へ資源を「公正」に配分する契機にもなり得ていることを実証的に明らかにしたことが本研究の成果であり、学術的意義である。
こうした研究成果は、新自由主義は望ましいものではないという一面的な理解に異議を提起するものであり、新自由主義を利用することで公正な配分システムを構築できる可能性を示唆するものである。
この研究成果は、新自由主義政策への認識の転換や新たな分析方法に寄与するものである。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 夜間中学の拡充政策過程からみる公教育制度の変容-「全国夜間中学校研究会」構成員の政策への関わりを中心にして2020

    • Author(s)
      福島賢二
    • Journal Title

      埼玉大学教育学部紀要

      Volume: 69巻2号 Pages: 41-66

    • NAID

      120006901520

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 戦後道徳教育の議論の争点と実践的課題ー勝田守一の道徳教育論の批判的考察を通して2018

    • Author(s)
      福島賢二
    • Journal Title

      『季刊 人間と教育』(民主教育研究所編)

      Volume: 101 Pages: 56-65

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「公教育」の組織化と主体形成ー学校教育と社会教育の交錯点としての夜間中学に着目して2019

    • Author(s)
      福島賢二
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 主体形成としての夜間中学の教育実践ー教材分析を手がかりに2019

    • Author(s)
      福島賢二
    • Organizer
      日本生活指導学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育における平等主義的分配事業の現状と困難-ある学習支援事業を通して2018

    • Author(s)
      福島賢二
    • Organizer
      日本教育学会第77回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教育原理2020

    • Author(s)
      福島賢二、汐見 稔幸、奈須 正裕、木村 元
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623088133
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi