From active listener to effective speaker in English conversation: an examination of teaching conversation skills to Japanese learners
Project/Area Number |
17K02905
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Meijo University |
Principal Investigator |
Murata Yasumi 名城大学, 外国語学部, 教授 (70206340)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大塚 容子 岐阜聖徳学園大学, 外国語学部, 教授 (10257545)
岩田 祐子 国際基督教大学, 教養学部, 教授 (50147154)
大谷 麻美 京都女子大学, 文学部, 准教授 (60435930)
重光 由加 東京工芸大学, 工学部, 教授 (80178780)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 英語会話のやり取り / 英語初対面会話 / 英語会話運用能力 / 日英語会話構造 / 日本語母語話者を対象とした英語教育 / 英語討論 / 英語会話のやりとり / 英語インタラクション能力 / 日本語母語話者 / 英語会話教育 / インタラクション構造日英比較 / 英語ディスカッション / 英語会話運営能力 / 英語会話のやり取り能力 / 会話での質問および応答 / 話題展開パターン / 自己開示程度 / ターン |
Outline of Final Research Achievements |
The research has attempted to measure the validity of teaching English conversation strategies to Japanese native speakers. Such strategies were first extracted by a comparative study of English conversation data by speakers of English as a first language and Japanese conversation data by speakers of Japanese as a first language. Japanese use different strategies from English to build rapport when they converse, and thus need to know the specific strategies to actively participate in English interactions. By using transcripts of English conversation data before and after the teaching of strategies, this research shows the explicit teaching of the strategies have led to more active and successful participation in conversation by the Japanese learners of English.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本における英語教育は、教養的な位置づけからより技能に比重を置く潮流の中にある。産業界や経済界を牽引するグローバル人材育成が不可欠であり、グローバル人材の重要な要因として「英語力」特に「話す」力が重要だと認識されるに至っている。しかし「話す」力に関しては「話す」ことと、「会話」がどのように違うのか、英語がうまく発音でき、単語の知識があり、構文が理解できていれば「話す」力や「会話力」に直結するのかという議論は今までほとんどなされていない。 本研究は日本人がと英語で積極的に会話に参加するためのストラテジーを明らかにし、その実効性を確認したことが成果である。
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Report
(4 results)
Research Products
(44 results)