2019 Fiscal Year Final Research Report
From active listener to effective speaker in English conversation: an examination of teaching conversation skills to Japanese learners
Project/Area Number |
17K02905
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
|
Research Institution | Meijo University |
Principal Investigator |
Murata Yasumi 名城大学, 外国語学部, 教授 (70206340)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大塚 容子 岐阜聖徳学園大学, 外国語学部, 教授 (10257545)
岩田 祐子 国際基督教大学, 教養学部, 教授 (50147154)
大谷 麻美 京都女子大学, 文学部, 准教授 (60435930)
重光 由加 東京工芸大学, 工学部, 教授 (80178780)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
|
Keywords | 英語会話のやり取り / 英語初対面会話 / 英語会話運用能力 / 日英語会話構造 / 日本語母語話者を対象とした英語教育 / 英語討論 |
Outline of Final Research Achievements |
The research has attempted to measure the validity of teaching English conversation strategies to Japanese native speakers. Such strategies were first extracted by a comparative study of English conversation data by speakers of English as a first language and Japanese conversation data by speakers of Japanese as a first language. Japanese use different strategies from English to build rapport when they converse, and thus need to know the specific strategies to actively participate in English interactions. By using transcripts of English conversation data before and after the teaching of strategies, this research shows the explicit teaching of the strategies have led to more active and successful participation in conversation by the Japanese learners of English.
|
Free Research Field |
言語学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本における英語教育は、教養的な位置づけからより技能に比重を置く潮流の中にある。産業界や経済界を牽引するグローバル人材育成が不可欠であり、グローバル人材の重要な要因として「英語力」特に「話す」力が重要だと認識されるに至っている。しかし「話す」力に関しては「話す」ことと、「会話」がどのように違うのか、英語がうまく発音でき、単語の知識があり、構文が理解できていれば「話す」力や「会話力」に直結するのかという議論は今までほとんどなされていない。 本研究は日本人がと英語で積極的に会話に参加するためのストラテジーを明らかにし、その実効性を確認したことが成果である。
|