• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Self-Assessment Support Portal for Human Resource Development in Nursing Based on a Learner-Centered Paradigm

Research Project

Project/Area Number 17K12122
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionIwate Prefectural University

Principal Investigator

Endo Yoshihito  岩手県立大学, 看護学部, 准教授 (00438087)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伊藤 收  岩手県立大学, その他部局等, 名誉教授 (40320246)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords生涯学習 / 自己調整学習 / コーチング / オンライン / 学習支援システム / 学習者中心パラダイム / 相互コーチング / フォーカスグループインタビュー / eラーニング / eポートフォリオ / LMS / 看護人材育成 / 看護学
Outline of Final Research Achievements

This study aims to promote lifelong learning among nurses by constructing and testing a Learning Management System (LMS) that supports nurses' self-assessment of their own goal management. Based on the results of interviews with nurses, we found that an effective strategy was needed to deepen their understanding of Self-Regulated Learning, explore their own ideal (desired) image, and gain enough experience to become a model for others. Therefore, we developed an LMS and a training program in which (1) participants could understand the Self-Regulation Learning Theory and coaching theory (2) each participant, in a group of three, could then periodically post his or her reflection on self-goals and (3) modeling and coaching could be carried out together. Our study confirmed the effectiveness of this program.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、看護師の生涯学習に不可欠な自己調整を自らの看護業務上の目標達成に向けて計画的に遂行するプロセスで発揮できるように、他の看護師と協働しながら相互にモデリングとコーチングを実施できる研修プログラムを構築したところに意義がある。しかも、オンライン上で交流するため不規則な勤務時間や距離的な制約がなく、感染のリスクも抑えながら実施できる研修方法を明らかにした。指導者からの指導に頼らず学習者(看護師)間で共に成長し合う研修方法は、他のスタッフらに対するモデリングとなり自己調整の発揮と生涯学習の動機づけになる可能性の示唆を得ることができた。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] オンラインによる相互コーチング・プロジェクトが 主任看護師の自己調整学習と個人目標の達成に及ぼす効果2022

    • Author(s)
      遠藤良仁
    • Journal Title

      第23回日本医療情報学会看護学術大会論文集

      Volume: -

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学士課程卒業時に求められる情報活用能力の修得を目標とした看護情報学の教育プログラム開発2020

    • Author(s)
      遠藤良仁
    • Journal Title

      岩手県立大学看護学部紀要

      Volume: 22 Pages: 39-52

    • NAID

      120006843952

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 新人看護師に求められる情報能力の修得にむけた看護学生向け看護情報学教材設計の試み2018

    • Author(s)
      遠藤良仁
    • Journal Title

      第19回日本医療情報学会看護学術大会論文集

      Volume: 1 Pages: 231-232

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Using video conferencing and checklist for nursing research through distance learning2021

    • Author(s)
      Yoshihito Endo, Sachiko Shobuzawa
    • Organizer
      Nursing Informatics 2021 International Congress
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 看護管理者が捉える看護師の自己調整学習獲得の様相2020

    • Author(s)
      遠藤良仁,伊藤收
    • Organizer
      第24回日本看護管理学会学術集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 新人看護師に求められる情報活用能力の修得を目標とした看護学生向け看護情報学の教育評価2019

    • Author(s)
      遠藤良仁,中嶌康二
    • Organizer
      第20回日本医療情報学会看護学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 遠隔地の看護研究指導に関する遠隔講義とチェックリストの工夫2019

    • Author(s)
      遠藤良仁,菖蒲澤幸子,斎藤美香,佐々木恵
    • Organizer
      第39回医療情報学連合大会(第20回日本医療情報学会学術大会)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 看護基礎教育において「看護情報学」が取り扱う学習項目と授業構成の提案2018

    • Author(s)
      遠藤良仁,中嶌康二
    • Organizer
      第38回医療情報学連合大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 相互コーチングによる目標管理支援サイト

    • URL

      https://endowlab.jp/moodle/login/index.php

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] コーチング・スキルアップ・プログラム 2017

    • URL

      https://y-endou.moodle.school/course/view.php?id=4

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi