A Study on Sustainable Consumer Society: Exploring the Factors of Development in Portland, Oregon
Project/Area Number |
18K02004
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 08010:Sociology-related
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Research Institution | Bunkyo Gakuin University |
Principal Investigator |
Terashima Takuyuki 学校法人文京学院 文京学院大学, 人間学部, 教授 (30515705)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
間々田 孝夫 立教大学, 名誉教授, 名誉教授 (10143869)
水原 俊博 信州大学, 学術研究院人文科学系, 教授 (10409542)
藤岡 真之 弘前学院大学, 社会福祉学部, 准教授 (60405727)
三田 知実 熊本県立大学, 総合管理学部, 准教授 (20707004)
野尻 洋平 名古屋学院大学, 現代社会学部, 准教授 (40713441)
畑山 要介 豊橋技術科学大学, 総合教育院, 准教授 (70706655)
畑山 直子 日本大学, 文理学部, 研究員 (10732688)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
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Keywords | ポートランド / 消費文化 / エコ / ローカル / DIY / フィールドワーク / アメリカ / ライフスタイル / 持続可能性 / 消費社会 |
Outline of Final Research Achievements |
This study empirically examined the consumer culture of Portland, Oregon, a city that is attracting attention as embodying progressive values, to clarify the reality of its unique consumer culture and its sustainability, and the role of the local community in supporting it. Through unstructured interviews focusing on "community-oriented" and "environment-oriented" consumer culture, it was revealed that "DIY-oriented" consumer culture is also worth paying attention to as a new perspective. The differences and disparities between central Portland and the suburbs were also revealed to be on a scale that cannot be ignored. It became clear that social contribution is not a response to consumer needs, but is producer-driven, and is closely linked to the way of working and management.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ポートランド特有の消費文化として〈地域志向〉〈環境志向〉に加え,〈DIY志向〉という要素が注目されるべき点であることが発見された。また,NPO,クラフトビールブルワリー,コーヒーロースター,ポートランド州立大学の研究者へのインタビューなどを通じて,社会貢献が消費者ニーズへの応答というよりも生産側における働き方や経営に対する考え方と密接に結びついているということが明らかされた。そうした社会的ミッションは,取扱い商品の品質とは別の問題と考えられているわけではなく,職人的なこだわりやDIY精神,またそこで働く人びとのやりがいや他者との協働,そして美味しさの追求のなかに織り込まれていた。
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Report
(6 results)
Research Products
(16 results)
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[Book] 新・消費社会論2021
Author(s)
間々田 孝夫、藤岡 真之、水原 俊博、寺島 拓幸
Total Pages
278
Publisher
有斐閣
ISBN
464117461X
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